kwalitatieve filament, tips gevraagd

Discussie in '3D Printen' gestart door ido, 16 mei 2017.

  1. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Je kunt je filament óók drogen in de oven. Vocht is van invloed omdat het tijdens het smelten (dus IN je hotend) tevoorschijn komt. Ik bewaar mijn filament gewoon open op zolder, maar ons huis is vrij constant in vochtigheid en het ligt doorgaans niet lang genoeg om voor problemen te zorgen.

    Als je echt oud filament hebt wat open gelegen heeft, krijg je dat het heel broos wordt en makkelijk breekt. Dan kan het bv. tijdens het printen tussen extruder en spool continu breken. In de extrusie, als je een rechte lijn print, zeker met transparant PLA is dat goed te zien, krijg je bij vocht kleine 'verstoringen' IN de geprintte draad.

    Het printen zélf heeft bij mij het weer weinig tot geen invloed op. Vooral ABS en PETG zijn nog wel gevoelig voor luchtstromingen (die zou je het best in een gesloten omgeving printen) maar met PLA merk ik er niets van. Mijn printer heeft wel eens een dag lang voor een openstaand raam staan printen terwijl het waaide, regende en ook de zon geschenen heeft die dag, en dat was niet terug te zien in de print.
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ik had vandaag op het Fab lab Enschede een teststukje in mijn handen van deze:

    http://www.bioprintingsystems.com/carbon-fibre-3d-printer-filament.html

    Deze persoon print dan met een Prusa i3 mk2.
    200/210 graden C

    Sterk spul hoor,ook liet hij zien dat de boel niet splijt als men er een schroef doordraaid.(bij een voorgeboord gat geloof ik?)

    Groet:Robin
     
  3. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Het slijt wel heel snel je nozzle's, dat spul.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt Tronald:)

    En vandaag(vrijdagavond 6 uur) besteld.

    Het fila komt uit Engeland,dus nog even de tijd om 2 sterke nieuwe nozzle's voor een Up mini 3D printer aan te schaffen.

    Groet:Robin
     
  5. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Die vraag,Tronald,waarom niet bij 123 vroeg ik mij zelf ook af.

    Ik mag graag mensen in de ogen kijken,en heb tot op heden nog niet de kans en tijd gehad om aan de persoon die bij het Fab lab Enschede werkt te vragen waarom hij de keuze had gemaak om juist die fila bij dat bedrijf te bestellen.

    Misschien spreek ik hem aankomende woensdag weer en zal ik hem vragen naar zijn beweegredenen van zijn keuze.

    Omdat hij dagelijks te maken heeft met het 3D print gebeuren ben ik er vanuit gegaan dat zijn keuze van die aanbieder gebaseerd was om kwalitatieve beweegredenen.
    Het Fab lab Enschede kent 123 héél goed en werkt daar prima mee samen.
    Ik doe een gokje,en denk/fantaseer er over dat hij ook is een keer een product van een andere aanbieder wil bekijken.

    De nozzle's zal ik bij een fysieke winkel in Enschede(123) zelf even in handen houden en bekijken.

    Groet:Robin
     
  7. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Hebben ze een fysieke winkel in Enschede? Wist ik niet. Ik dacht dat ze ergens bij Hilversum zaten oid. Ik weet ook niet of dat carbon filament hetzelfde is, dat van 123 is PETG-gebaseerd, het kan zijn dat het Engelse filament PLA gebaseerd is.

    Ik heb ook geen aandelen 123 ofzo, alleen wel de ervaring dat ze snel leveren. Vandaag bestellen is morgen in huis hebben.
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ik heb ook géén aandelen.

    Wel heb ik/wij 10% per jaar(3 jaar) rendement gemaakt met Bitcoin.o_O

    http://www.layalay.com/about-us

    Layalay zit dus ook in Enschede en heeft,als ik het goed heb begrepen ook weer connecties met 123.

    Ik vind het gewoon leuk,dat als ik in de winkel kom en Malcolm de eigenaar zie en we het over 3D printen hebben,dat hij niet aan alleen mij wil verdienen maar ook oprecht informatie met mij uitwisselt.

    Ik ben wel is bij hem weggegaan met het idee van,begin gewoon een 3D print café of zoiets,biertje,drankje een blonde dame aan de toog en zooooo.

    Groet:Robin
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Foutje:hammer:

    Layalay Enschede heeft géén connecties met 123,sterker nog;zij zijn een concurrent.:)
    IMG_1388.JPG
    Malcolm verkoopt dus filament met de naam:3D2buy.com
    De nieuwe website gaat als het goed is de volgende maand de lucht in.....
    Ook had ik vandaag gezien dat die uitgebreide website daarnaast ook nog middelen gaat verkopen om b.v. benzine tanks te maken,nadat men een mal heeft 3D geprint.

    Ook gaat Malcolm achter de printerkop aan voor de Up mini 3D printer,en zal hij mij begelijden met Carbon fila van German Rep Rap
    https://www.germanreprap.com/

    Op die manier kan ik mooi de verschillende merken met elkander vergelijken.......
    En of alles min of meer uit de zelfde fabriek komt?(kweetniet)

    Nog even een paar privé foto's van een medewerker van het Fab lab.
    (De fiets fietst nog!)
    IMG_5430.JPG IMG_5432.JPG IMG_5433.JPG IMG_5434.JPG
    Ook is hij niet bang om veel kracht op de trappers te geven.

    En nog even een foto van een andere toepassing met het Carbon(20%)
    IMG_1387.JPG
    Groet:Robin
    Oh ja Tronald,en waarom de keuze van die persoon om het fila uit Engeland te laten komen?

    Antwoord:nieuwsgierigheid naar een andere aanbieder.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2017
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Het filament is binnen:yes:
    IMG_1452.JPG IMG_1453.JPG
    ALLEEN.........

    Ik had toch echt 1.75mm besteld:( (vrijdagavond 22 september)
    http://www.bioprintingsystems.com/filaments.html

    Inmiddels een mailtje naar het bedrijf gestuurd.....

    En(echt waar)terwijl ik dit schrijf,krijg ik van de medewerker(Adele heet zij) al een mailtje terug dat de 1.75 mm alsnog naar mij wordt opgestuurd.
    IMG_1455.JPG

    Groet:Robin
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    En nadat ik verteld had aan die medewerker van het fablab Enschede wat Adèle allemaal had gedaan.

    Vertelde hij dat hij inmiddels een nieuwe rol van het zelfde fila had geprint met de zelfde oude instellingen,,,,,,,
    NOU, was één groot drama!
    Heel veel hechtingsproblemen(fysiek gezien)tussen de lagen.
    Ik zou haast zeggen,maar nog niet helemaal;of deze fila wel past bij dit draadje met de titel 'kwalitatieve filament,tips gevraagd ?

    Wel had een andere medewerker van het lab bij een presentatie van het PLA met Carbon te horen gekregen dat men wel bezig is om te proberen om in de toekomst
    de Carbon deeltjes niet allleen in de lengterichting te laten vloeien,maar ook nog zo te bewerken dat de Carbon deeltjes ook nog een hechting aangaan met de tussenlagen van PLA.

    Groet: image003.jpg

    (Had Adèle mij gestuurd(ook echt waar)
     
    ido vindt dit leuk.
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Hé Hé.

    Nou,het correcte filament uit Engeland is dan eindelijk vandaag bezorgd.(22 september.......tot 25 oktober:oops:)

    Alleen de ietwat goedkoop uitziende vacuüm ‘’plastic zak’’ was gescheurd...........

    Als ik in de toekomst nog wat bestel bij dat bedrijf,en er voldoet weer iets niet aan mijn verwachtingen,dan ben ik er wel klaar mee om daar nog iets te bestellen.

    Drie maal is scheepsrecht.

    Over drie gesproken,binnenkort bestel ik het 1.75 Carbon filament van 3D2buy.

    Ik heb dan drie merken tot mijn beschikking,die ik probeer te printen onder zoveel mogelijk de zelfde condities.

    Groet:Robin de ombudsman.
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
  14. Mike73

    Mike73

    Lid geworden:
    23 dec 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi,

    Dit is wellicht ook wel het proberen waard om carbon filament te kopen: https://www.goedkope3dfilamenten.nl/carbonfiber-donkergrijs/
    Ik ken eerlijk gezegd het carbonfiber zelf niet van ze, maar heb wel ervaring met hun PLA en ABS X en die zijn wel echt erg goed. Doet niet onder voor ultimaker filament of colorfabb PLA.

    Hoe dan ook: je hebt het iig een stuk sneller in huis dan vanuit Engeland ;-)

    Dat de nozzles uitslijten heb ik ook gehoord. Heel snel zelfs. Dan moet je gehard staal hebben. Voor ultimaker heeft Solex hier nozzles voor, maar kan nergens op hun site iets vinden voor prusa. Van E3D zijn ze er inderdaad wel ook in gehard staal en kun je hier vinden bij Reprapworld. https://reprapworld.nl/listing/extruder/nozzles/
     
  15. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Heeft de Prusa Mk2s niet een E3DV6 hotend?
     
  16. Mike73

    Mike73

    Lid geworden:
    23 dec 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, die heeft ie. Je moet alleen voor carbon een hardened steel nozzle erin draaien. De standaard koperen slijten volledig uit bij gebruik van carbon.
     
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Eerst deze;
    69944BEE-9D10-4AE4-A5EC-432B17B9064E.jpeg
    En het eerste Carbon printje.(rechts:rolleyes:) met de “speciale” nozzle.
    0C74A670-085B-4EDB-8A9A-9FEA461BADE6.jpeg
    Formfutura laat mensen kiezen om het 1.75 mm Carbon filament tussen 230 en 265 graden te printen.
    Heb gekozen voor 250 graden.

    Ben nu bezig met een groter printstuk op de zelfde temperatuur.

    De (4) hardstalen nozzles zijn besteld,en onderweg naar Hengeloooooo.

    Groet:Robin

    Edit:

    Het grotere printstuk eerst op een raft geprint en tussentijds gestopt.
    Nu zonder raft,ben al een beetje minder bang voor warping.
    7BCFB6DE-43EC-4270-AE37-98678FCC0797.jpeg
    Of het aan de nieuwe nozzle ligt,of een te hoge temperatuur.

    Hij oozed/lekt behoorlijk door de 0.4 nozzle voordat hij op 250 graden temperatuur is.

    Mocht het printstuk er straks goed uitkomen dan breng ik de temp naar 240 graden.

    Nog een Edit:
    2705C9E4-FABC-4238-B623-8B64D6D3DA1B.jpeg
    Nu een nog groter printstuk printen,namelijk een motorkap van een La-7.
    Wel nog steeds op 150 graden C (4.5 uur)
    E5C9790C-D992-438F-A96D-765CEB38A837.jpeg 5064FD29-6092-4678-BA79-29C4D7D9FBB2.jpeg
    85D725DE-7016-47BE-BF28-BB8C9E519290.png

    Morgen verder.........ook dus nog even rekening houden met de “krimp”

    Ik had het model X 24.5 vergroot.....moest 25.4 zijn.:hammer:
    F1BCB68E-0C30-430C-A060-05D08A069C96.jpeg

    Normaal doet het software programma dat automatisch,deze keer vandaag niet,kan ook nog door de nieuwe update komen.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    En de 2 motorkap delen inmiddels geprint.(PETG 20% Carbon)
    https://www.formfutura.com/shop/product/carbonfil-black-158

    Vergeleken met ABS zo ontzettend anders!

    Een betere vormvastheid,minder flexibel en de onderlinge gewichten zijn nagenoeg gelijk.
    79F00266-9793-45D1-A8CB-C78281EA5E02.jpeg
    Dus:
    Afgelopen middag een volgend Carbon printstuk ingeladen en snel even onder de douche gestapt.

    Fris en fruitig loop ik na het douchen naar de printer........en jawel hoor,een AirPrint.
    De afgelopen maanden nooit mee te maken gehad,en nu opeens dit voorval.

    Toeval?

    De speciale Carbon nozzle was in ieder geval niet verstopt.

    Het was tegen vier uur afgelopen middag,snel mijn vaste 3D printshop gebeld en gevraagd of men nog een extruder op voorraad had.
    Die had men!
    Hopla,in de auto en ophalen dat ding.
    AEF99F95-9B09-49F6-9571-9CACD890802E.jpeg
    Vanavond de geheel nieuwe extruder in mijn printer plaatsen.

    Met de nieuwe extruder eerst ABS printen daargezien ik daar de meeste ervaring heb.

    Ik durf absoluut nog niet met de nieuwe extruder het Carbon filament te printen voordat ik de oude verstopte? extruder heb gedemonteerd om te kijken
    of het extruder block is verstopt.

    Ik zit er over te denken om met een hogere snelheid het Carbon filament te gaan printen,ook maak ik even geen gebruik van de flexibele begelijdingstube
    die de draad van de spoel naar de extruder leidt.
    F5B3B851-C92A-47A6-8C31-0E7D2EC12DCA.jpeg
    Het zal in ieder geval de komende tijd even spannend worden.

    Groet:Robin
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Bij een hoger snelheid zou ik ook de temp met een paar graden verhogen.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Thanks Onno.

    Snelheid,temperatuur.
    7864ECBA-229E-4FFB-9020-716BCFBD1141.jpeg
    EN inmiddels heb ik de Nozzle offset van +0.3 naar 0.0 gebracht na het opnieuw calibreren van de nieuwe extruder.
    Ik wilde met +0.3 het ABS echt op/in het werkstuk drukken.

    Met 0.0 offset al een paar printstukjes in ABS gemaakt(met raft),ben tevreden met de nieuwe extruder.
    7340CED1-40DC-422B-9CB6-D365E04129ED.jpeg

    Groet:Robin
     

Deel Deze Pagina