Breedbank (II) ( Bouw Voith's ) 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Martin '70, 10 nov 2009.

  1. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Daar dit al een oud topic betreft wilde ik het weer een beetje nieuw leven in blazen, er zijn inmiddels wat veranderingen geweest. Zoals de naam het zal geen Kwintebank meer worden maar de Breedbank. Dit is meer rede geweest daar dit schip niet zo heel lang heeft gevaren in Nederlandse wateren, van de in dienststelling mei 1976 tot juli 1976 en daarna als Nimr, Suez canal Authority, Port Said.



    Na enig wikken en wegen toch maar besloten om een draadje te openen over de bouw van de Kwintebank. Maar het zal nog niet echt storm lopen omdat ik eerst de voith's af wil hebben voordat ik daadwerkelijk met de romp ga beginnen.

    Inmiddels ben ik begonnen om de flensplaten te maken waar de dragende constructie aanzit van de trommels.

    Omdat ik deze maak uit 200x200x10 hard aluminium moet ik eerst het gat uitdraaien waar de trommel door steekt waarna ik het over kan pakken in de klauw plaat. Helaas pindakaas is de 200x200 te groot voor de opspanplaat die net enkele mm vrij draaid van het bed. Kortom eerst wat aanpassingen maken zodat de 200x200 plaat kan worden op gespannen.

    [​IMG] [​IMG]

    Wordt vervolgd..

    Gr Martin :D
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2019
  2. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk, deze ga ik zeker volgen Martin. Mede omdat ik op dat orgel nog heb gevaren!!!
     
  3. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Suc6 Martin, ik ga deze draad ook met veel belangstelling volgen.
    Erg leuk dat je toch een verslag gaat maken.

    Grt,
    Ferry.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij gaat dit een populair draadje worden.

    Ik neem bij deze een abonnementje
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoi Martin ik zie als dat jij daar de plaat koper od id zomaar met het center tegen de klauwplaat aan druk ik garandeer je als dat je dat niet gaat lukken op deze manier.
    De plaat gaat glijden
    En in het ergste geval vliegt hij er zo tussen uit
    Je moet van hout (hard) ook eerst een ronde schijf draaien
    En dan doe je er overal schuurpapieer tussen dat voorkomt het weg glijden
    Hoop dat je begrijp van wat ik bedoel
    mvg
    Frederik:D :D
     
  6. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Beste Martin,

    heel veel succes met de bouw. Uiteraard eerst de voith's klaar maken, maar dan.... rompje (!) maken. Ik ga je zeker volgen.

    Gr. Ron
     
  7. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo fredrik,

    Nee zoals het nu op foto staat gaat het nooit lukken hoor de center staat er alleen tegenaan om de plaat te centeren. De hoeken van de plaat moeten er eerst nog af zodat de plaat niet voorbij de opspanplaat steekt anders komt deze tegen het bed. En de plaat ga ik vast schroeven op de opspanplaat, hier boor ik gaten in en tap er draad in zodat de hele handel goed vast zit om het middengat uit te draaien.

    Ferry wat een beetje overedings kracht wel niet kan doen he ;) maar goed het wordt een lang durig draadje hoor maar uit eindelijk komt het wel goed en de grote schalen zijn in opmars ;) het heeft wat tijd nodig :D

    Felzinga

    Oh nou dan hoop ik dat ik het schip kan maken zoals je haar hebt gekent :D Maar ik maak de Kwintebank in de oude kleurstelling in de tijd van de NRS althans dat is de bedoeling.

    Gr Martin :D
     
  8. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Martin,

    Lekker op je gemakkie beginnen en dan komt er best wat moois uit daar geloof ik wel in bij jou.
    Leuk trouwens dat het een NRS-outfit-boot gaat worden. Toppie.
     
  9. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo ondertussen zijn de flenzen van beide voith's op een oor na geveld. Ik moet nog 2 sponningen steken voor O-Ring rubber voor de waterdichte afdichting en de O-Ringen maken voor bijde flensplaten.

    [​IMG] [​IMG]

    Het steken van de sponning en een totaal plaatje

    Er moet nog erg veel gebeuren maar goed weer een stapje dichterbij.

    Ok voor de puristen onder ons ik moet nog even een beitelje over de flens laten lopen zodat alle krasjes e.d. er af zijn zodat het een egaal plaatje wordt.

    tot zo ver maar weer.

    Gr Martin :D
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het wordt weer erg mooi Martin.
    Ik zie dat je ook aardig hebt geïnvesteerd in nieuw gereedschap?

    Waar maak je je O-ring van als ik vragen mag?
     
  11. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoi Wiggie,

    Ja dat was vorig jaar een ader laating uit het modelbouw budget :( Maar als je groter wilt bouwen dan moet er ook app. komen omdat aan te kunnen niet waar dus ben ik ook weze shoppen bij meneer Buitenlaar :D.

    Maar goed het O-Ring rubber heb ik gekocht als O-Ring rubber koort dus daar kun je zelf je ringen van maken in elke diameter welke je wil. Er zijn ook diverse diameters van het koord leverbaar dus er is veel mogelijk.

    Gr Martin :D
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Haha, dat ken ik... Zie mijn draadje over de Smit Mississippi. Daar redde ik het ook niet meer mijn super X1 freesbankje. Dat is nu ook een BF 25 freesmachine geworden.. Draaibank heb ik meteen groot gekocht.

    Dat O-ring koord. Waar heb je dat vandaan? ( heb het nu niet meteen nodig maar het is altijd handig om te weten voor eventueel in de toekomst).

    Groetjes.
     
  13. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het O ring koord heb ik via mijn werk kunnen kopen, maar als je even googeld op O-ring koord kom je denk ik wel wat tegen waar je het verkrijgen kan.

    Gr Martin
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo dit weekend heb ik kunnen gebruiken om de voith's een duw te geven ( en niet van mijn buro af ;) ).

    Ik heb zogenaamde drukplaten gedraaid uit een plaatje aluminium, deze platen houden samen met het tandwiel de trommel aangedrukt tegen de lagers. Het zou anders zo zonde zijn om een voith te verliezen onder het varen niet waar. ( maar gelukkig zit er nog een tafel onder de voith's dus erg ver vallen zal die niet. Maar het staat zo knullig :D )

    Middels een Bout M12 en twee capsemoeren heb ik het vriekante plaatje rond gedraaid waarna het makkelijk in de klauwplaat past voor verdere bewerking. Het was even passen en meten en goed kijken en de volgorde bepalen maar uit eindelijk toch gelukt. Trouwens is dit hele voith project een project van precissie het moet allemaal echt goed zuiver zijn om speling te voorkomen anders gaat het straks in bedrijf staan te trillen e.d en dat is iets wat je niet wil.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens het tandwiel aangepast en uitgedraaid zodat het spelings vrij op de drukplaat en toren past.

    [​IMG]

    Aandrijving trommel ( zonder lagers ).

    Vervolgens nog 2 totaal plaatjes tot nu toe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Bedienings as voor de stuurarmen ga ik nog vervangen door een messing exemplaar maar dat voor later.

    Nu eerst een tweetal bokken maken waar de voith's in kunnen hangen voor eventueel proefdraaien en opstellingen voor de rest van de aandrijving en het staat een stuk veiliger als de messen er onder zitten.

    wordt vervolgd

    Gr Martin :D
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Sjiek de friemel Martin.
     
  16. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk project, en mooi werk, blijf ik volgen!

    Groeten Halmar
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Wiggie,

    Och het gaat dan wel niet snel, maar gezien het totaalplaatje wat kosten betreft moet het dan ook wel goed werkend zijn en dan maar wat sjiek ;)
    En zeker met gefriemel haha, meten, uitelkaar in elkaar weer meten weer een beetje eraf inelkaar, uitelkaar en dan er teveel af dan kan het weer opnieuw :p enz enz :D En dan toch maar weer wat aanpassen :rolleyes: kortom toch wel een arbeids intensief werkje maar wel leuk maar wat dachtje als het eenmaal is ingebouwd dan is het afstellen geblazen en dat lijkt ook eindeloos maar goed zover ben ik nog niet.

    Gr Martin
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  19. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Fredrik,

    Wie ?? De gelatiniseerde naam van deze wiskundige, tevens geograaf, filosoof en cosmoloog, is Petrus Nonius. Nee die is van voor mijn tijd die schijnt te komen van 1502 - 1578 geloof ik ;).Of die van de practiesche uitvoering vernier caliper Die zit op de hedendaagse schuifmaat.

    Nee maar heb jij dat dan nooit dat je je een streepje verrekend of verkijkt ? ben je zo 0,04 verder het dat kan nu net het verschil zijn :p.
    Dat kan je zomaar een wereld titel schelen en in mijn geval een onderdeeltje :D:D:D

    Gr Martin
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Gaat bij mj ook wel eens wat mis hoor
    Maar dit moest je wel onder HUMOR verstaan hoor.
    Anders ben ik weer sarcasties weet je wel:worship:
    mvg
    Frederik:-D
     

Deel Deze Pagina