Kyosho ARC buggy

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door juuzed, 25 jan 2017.

  1. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Hallo allemaal, sinds kort weer me oude hobby vers leven in geblazen.

    Nu heb ik Mn oude buggy weer eens van stal gehaald en daar moet ik wat tandwielen voor hebben..

    Het is een 1:6 buggy met een Robin 22cc motortje, het geheel heeft veel weg van de marder van FG en komt uit de jaren 80.

    Nu heb ik een aantal jaar terug al wat dingen vervangen door delen van FG, zoals draag arm en wiel ophanging enzo, met een kleine aanpassing paste dit goed, er zijn namelijk nog maar heel weinig originele onderdelen te krijgen..

    Nu zijn er 2 tandwielen totaal versleten (lees vernietigd) het gaat om het tandwiel dit op het motortje zit (na de koppeling) en het tandwiel dat daar door word aangedreven.

    Nu is mijn vraag, is er hier iemand op dit forum die ervaring heeft met dit model?
    Zo ja heeft hij dit probleem ook al gehad/opgelost?
    Zouden FG tandwielen passen?
    Heeft er iemand maten van de afstand van de 2 assen (hart op hart)
    Ik denk namelijk dat het frame waar die assen door heen lopen een iets andere maat is als bij FG, en zou ik het op kunnen lossen door bijvoorbeeld een andere tandwiel verhouding te kiezen (ga er geen wedstrijd mee rijden, puur voor vermaak)

    Zal zo nog even een foto bij voegen van de delen
     
  2. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het gaat om de tandwielen 33 en 34
     
  3. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Zo dat is een oud beestje zeg!
    Wel leuk.
    Kun je nog aan je oude tandwielen herleiden hoeveel tanden er op elk tandwiel zaten?
    Zo ja dan moet je van beide tandwielen de tanden bij elkaar optellen.
    Je moet namelijk een combinatie zien te vinden met dát aantal tanden in totaal.
    Dan zal het passen. En dan zo dicht mogelijk in de buurt van de verhouding die er origineel op zat.
    Ik zou niet teveel van die verhouding afwijken. Aangezien de motor ook al erg oud is zal die niet meer de prestaties leveren als toen die nieuw was.
    En even de diameter van de assen opmeten. Wie weet passen de tandwielen van FG er ook wel op.

    Succes ermee!

    Gr, Danny
     
  4. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Das info waar ik wat aan heb!

    Origineel is het 18:45, nou kan ik niet zo snel een 45 tands tandwiel vinden van FG, zijn die er? Is er ergens een makkelijk lijstje met bestel nrs van tandwielen? Eventueel van staal?

    Overigens is het motortje niet meer de originele hoor, wel nog steeds een Robin 22cc, maar nu van een heggen trimmer (staat er ook op) die heb ik toen der tijd al eens vervangen en is weinig meer mee gereden.
    Origineel torretje heb ik wel bewaard, je weet maar nooit.
    Wil wel op den duur een expansie pijpje hebben, gewoon voor iets meer beleving (geluid en prestatie mag wel iets meer) nogmaals, ga er geen wedstrijd mee rijden, maar gewoon voor de lol en vond zo'n pijp toch mooier als dat kleine blikje wat er standaard aan hangt.
    Maar eerst de tandwielen op orde krijgen...
     
  5. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Dan heb je dus totaal 63 tanden.
    Bij FG is de combinatie altijd uitkomend op 64 tanden.
    Misschien krijg je een combi van 18 en 46 op je wagen gemonteerd?
    Scheelt in tandje, maar het zou kunnen dat je tandwielen dan wel wat strak tegen elkaar aan zitten.
    Anders zou je nog 16 en 48 kunnen proberen maar dan hou je hetzelfde euvel.

    Hier een linkje waar ze verschillende maten FG tandwielen hebben.

    http://www.jfc-racing.nl/jfc-racing.nl/index.php?cPath=35_87_89_131_152_154

    http://www.jfc-racing.nl/jfc-racing.nl/index.php?cPath=35_87_89_131_152_153

    Misschien kan je hier iets mee.
     
  6. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Zou 17 en 46 of 16 en 47, kunnen maar er zijn geen 17 en 47 tands tandwieltjes... even verder zoeken... bedankt iig!
     
  7. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Hmm flink het net af gespeurd, maar kan niet echt een oplossing vinden in de vorm van tandwielen..
    ik denk dat ik de motor steun en tandwiel drager ga vervangen door die van FG, dan kan ik verder met FG tandwielen, zal wel wat aan moeten passen qua plaatsing van motor, maar dat zal niet een heel groot obstakel zijn denk ik
     
  8. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Succes, ben benieuwd of het gaat lukken.
     
  9. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Keep you posted!
     
  10. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Na wat zoeken op marktplaats, had ik een setje gevonden bij iemand die zn complete hobby weg deed, uiteindelijk reageerde de beste man niet meer, geen idee waarom... Maargoed, verder gezocht en toen een complete marder erbij gekocht met een "getuned" pitstop motortje, loopt mooi hoor maar of hij echt "getuned" is??? Wie kan mij dat zeggen???
    Nu kan ik in iedergeval rijden en op Mn gemak de delen naast elkaar leggen om te vergelijken en dan rustig op zoek om de Kyosho ook rijdend te maken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
  11. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Owja iemand wel eens gehoord van een verlengde bodemplaat voor de marder?? Volgens mij is het gewoon een bodem van een onroad, gezien de 2 zij balkjes (waar oa de batterij op ligt) nu past de kap namelijk niet.
    Heb wel de originele bodem er bij, dus denk dat ik hem terug ga bouwen
     
  12. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Die verlengde plaat klopt hoor. Die is ongeveer 5 tot 6 cm langer dan origineel. Ik heb die ook voor 1 van mijn auto's. Toendertijd kon je die bestellen bij een bedrijf in Duitsland. De nieuwe FG modellen zijn al standaard uitgevoerd met deze langere platen. De body's zijn hier ook op aangepast. Met deze extra lengte worden de rij eigenschappen van de auto sterk verbeterd. Dus ik zou hem aanhouden als ik jou was.
     
  13. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Het is in ieder geval géén onroadplaat
     
  14. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Of de voorkant van de plaat is niet omhoog geknikt. Dan is het een onroadplaat. Maar dat kan ik me niet voorstellen
     
  15. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Nee die is wel omhoog idd, maar die steunen aan de zijkant, zitten ter hoogte van de wielen, zijn die nieuwe kappen dan zo breed? En welk model zou dat dan precies zijn?
     
  16. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Zal vanavond nog even een foto van bovenaf maken, dan kan je het beter zien wat ik bedoel
     
  17. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
  18. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Aha vandaar, vond het al zo breed ..

    Zou jog wel een keer een General Lee willen maken, voor off road, lijkt me lache.
    Maar goed, die strips dr op en dan past de kap van een nieuwe marder dr op?

    Dit is hem van boven af.

    [​IMG]
     
  19. juuzed

    juuzed

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Uithoorn
    Zie nu dat het lijkt of het voorwiel scheef staat, maar das de foto...
     
  20. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    De marderkap heeft de maat van de originele bodemplaat. Maar ik zag dat er al aardig geknipt was in de kap. Dus misschien hier en daar een beetje aanpassen en dan krijg je die er wel op.

    De wielen horen wat uit elkaar te staan zoals op de foto. De voorwielen en de achterwielen moeten niet in lijn staan met elkaar. Als je de wagen van bovenaf bekijkt moet je eigenlijk dit zien:
    \ . /

    / . \

    Een graad of 2/3 gedraaid.
     

Deel Deze Pagina