kyosho EP Ultima RB Racing Sports vintage 2wd brushed karretje

hallo mensen!

ik ben opzoek naar info over een kyosho EP Ultima RB Racing Sports 2wd buggy

ik heb er 1 weten te bemachtigen en voor zover ik kan zien is deze in goede staat behalve de spur.
ik heb er een mooie brushed set voor liggen dus ik denk dat deze eerdaags na de restauratie wel te zien zal zijn in dit topic. ik weet dat indoor kyosho gek is dus die kan er vast wat over vertellen ;)

we hebben het in het lrp topic al eens gehad over de rb5 en de twister dat ze zoveel op elkaar lijken. ik ben benieuwd hoever deze wagen op de twister lijkt.
ik denk dat ik voor mijn verjaardag maar een lrp twister moet vragen :D ik wil weer rijden nadat ik alle wagens behalve de tamiya 58204 Blazing Star verkocht heb i.v.m geldnood doordat ik mijn baan verloor en de moed in de schoenen zakte ondertussen met de minion. dat ding kon niet echt wat ik wilde ;)
nu gaan we weer lekker verder want ik heb de zelfde baan weer terug en de modelbouw kriebelt als een gek als ik al die onderdelen hier overal zie liggen ;) de 2wd 1/10 buggy's blijven toch het mooist
aankomend winter ga ik ook weer een nieuwe vlet bouwen. nu 125cm :D

hier heb ik trouwens een gevraagd topic voor parts mocht u nog iets aan te bieden hebben.
[189670] parts-kyosho-ep-ultima-rb-racing-sports-30072-1999-a

groetjes

47847_RB.jpg

rc-fotos-olten-250409-018.jpg

14-01-11-02-06-09-549363.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo mensen!

ik ben opzoek naar info over een kyosho EP Ultima RB Racing Sports 2wd buggy

ik heb er 1 weten te bemachtigen en voor zover ik kan zien is deze in goede staat behalve de spur.

Veel geluk om de spur en tandwielset te vinden - het zwakke punt van deze auto omdat hij geen slipper heeft. Er is later een versie met een slipper uitgebracht, maar die is zo goed als onvindbaar...en gebruikt nog steeds speciale spurs :(

Probeer trouwens vooral niet de tandwielen van de Ultima Type-R te gebruiken. Die passen niet, dan moet je de hele gearbox vervangen, plus het chassis, omdat Kyosho zo leuk is geweest andere maten te gebruiken voor de Type-R :rolleyes:

Hee, ik ruik Kyosho. ;)

Leuke auto, Maryn, alleen ben ik niet zo thuis in de 2WD Kyosho's, ik houd me vooral bezig met de 4WD belt drive buggies.

Als ik trouwens deze exploded view bekijk, zie ik wel een slipper?

http://rcdocuments.com/documents/Kyosho EP ULTIMA RB RACING SPORTS Exploded View.pdf

Ook op pagina 7 van deze handleiding zie ik een instelbare slipper:

Kyosho EP ULTIMA RB RACING SPORTS Manual.pdf | RCDocuments.com

Hier lijken ze de tandwielset nog wel te hebben: EP Ultima RB Racing Sports, Page 2

Veel geluk om de spur en tandwielset te vinden - het zwakke punt van deze auto omdat hij geen slipper heeft. Er is later een versie met een slipper uitgebracht, maar die is zo goed als onvindbaar...en gebruikt nog steeds speciale spurs :(

Probeer trouwens vooral niet de tandwielen van de Ultima Type-R te gebruiken. Die passen niet, dan moet je de hele gearbox vervangen, plus het chassis, omdat Kyosho zo leuk is geweest andere maten te gebruiken voor de Type-R :rolleyes:

wat betreft de slipper, is dat misschien het verschil tussen de ultima rb en de ultima rb racing sports?
volgensmij is namelijk elke ultima rb gelijk op de kleurstellingen na

Ultima_House_history.jpg

"Sport" of "Sports" betekent bij Kyosho meestal dat het een budget versie is. Vaak zitten er dan bijvoorbeeld glijlagers op de wielblokken of zelfs in de hele transmissie. Dempers zijn dan kunststof ipv alu (wat niet altijd echt slechtere dempers hoeft te betekenen, zo heeft de Lazer ZX-Sport kunststof dempers die toch erg soepel zijn, en zelfs nog instelbaar, zij het niet traploos) en bijvoorbeeld een mechanische snelheidsregelaar. Maar een slipper weglaten, ken ik in ieder geval niet van de 4wd auto's.

De Twister lijkt trouwens het meeste op de nieuwere Ultima, de RB5.

wat betreft de slipper, is dat misschien het verschil tussen de ultima rb en de ultima rb racing sports?

Kan zijn. Z'n stadium truck broertje is ook met en zonder slipper uitgebracht.

volgensmij is namelijk elke ultima rb gelijk op de kleurstellingen na

Ultima_House_history.jpg

Dat plaatje klopt niet. De auto die ze als Ultima RB voorstellen is een Type-R (schokdempers en body gelijk aan de Type-R/Evolution onder de RB Racing Sports). Die heeft behoorlijk wat verschillen met de oorspronkelijke RB: betere materialen en andere maten voor bijna alles.
Ik dacht ook dat je van de RB naar een Type-R kon upgraden, zoals op bepaalde Amerikaanse forums staat, maar dat klopt niet (hebben ze blijkbaar nooit echt geprobeerd). Je kan de ophanging volledig opwaarderen (moet je wel echt alles vervangen) en de hele voortrein omwisselen, maar dat is ook echt alles. Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik een hele sliert onderdelen had gekocht.:(

Voor zover ik weet zijn er deze versies:

buggy:
Ultima RB
Ultima RB Racing Sports RTR (heeft slipper)
Ultima RB Type-R (race versie, bijna alles met andere maatvoering)
Ultima RB Type-R Evolution (heeft bijna alle opties)
Ultima RB Type-R Evolution II (bestaat niet als kit, dat is de Evolution versie met een nieuwe body, nieuw chassis en achterplaat, lange achterarmen en nog wat andere dingen)

Daarna krijg je de RB-5...

truck:
Ultima ST
Ultima ST Racing Sports RTR
Ultima ST Type-R (race versie, bijna alles met andere maatvoering)

Voornaamste verschil tussen de Type-R versies en de fun-versies: Type-R heeft een tweedelig chassis met een losse aluminium achterplaat waar de gearbox op komt.

Dan heb je nog de brandstof trucks:
Ultima ST Type-R GP
Ultima ST Type-R Evolution GP (full options)

hey die kyosho freaks ;)

ik heb het wagentje al uit elkaar, morgen opt werk even het chassis weer netjes zwart maken want hij zit onder het stof maar ik ben verders alleen opzoek naar het volgende:

Main Gear(Slipper)
Part Number RS57

Front Wheel
Part Number RS66

en eventueel indien mogelijk

DIS - Gear Set
Part Number RS50

die ball bearing set die heb ik zo dat is geen probleem aangezien men lagers overal kan bestellen.

verder is de wagen in uitmuntende staat :D

Het aantal "freaks" valt nog wat tegen, maar het klinkt verder goed, wat betreft je "karretje". Waar had je deze wagen vandaan, als ik vragen mag? En foto's met stof erop mogen ook, dan kunnen we straks beter het verschil zien. ;)

Voor de wielen kun je misschien een vervanger vinden? Originele Kyosho velgen van een tijd terug zijn lastig te vinden, heb ik al gemerkt met de Lazer en nog meer de Optima, die nog 2.0 inch velgen heeft...

hij komt gewoon via een bekende die nog wat op zonder had van vroeger.
verder zat er weinig byzonders bij.

de velgjes zijn inderdaad 2.0. er zaten tamiya super gripper bandjes op ...

foto's heb ik al gemaakt. zal ik morgen uploaden. nu nog een biertje en dan gaan we morgen weer rustig aan de bak ;)bootjes bouwen

edit.

zegt kyosho xspeed motor jou iets? lijkt wel een tamiya sport tuned motor

Kyosho part number: 70101
desc.: Electric KYOSHO X-SPEED Stock Motor Hi-Speed, 23 triple spiral wire.
operating voltage: 7.2v - 8.4v
X-Spped-HighSpeed.jpg

Voor de wielen is het een beetje vervelend, want de voorkant gebruikt US maat kogellagers (zoals op de RC-10B3) en de achterkant een hex (zoals Tamiya en andere Kyosho's).

Je kan de cvd's voor de Type-R gebruiken (te vinden op Ebay), en dan rondom RC-10B3 wielen gebruiken...

Dat zal moeilijk worden, want die oorspronkelijke wielen zijn heel moeilijk te vinden en dan vaak peperduur.

Voor de truck versie kan je ze vinden voor zo'n 30-40 euro per paar velgen, en nog eens zo'n 30 euro voor elk paar banden... :( Dan is een setje cvd's van 40 euro + wielen en banden van een ander merk een betere optie als je met de auto gaat rijden.

Ik heb geen gegevens van deze motor, morgen zoek ik wel even verder. Lijkt me inderdaad een opgevoerde stock motor, misschien een voorloper van de G20?

het chassis is als nieuw, alleen een beetje vies op deze foto maar de gearbox moet ge reviseert worden en die onderdelen zijn moeilijk te krijgen.

speuren naar een donorauto

het chassis is als nieuw, alleen een beetje vies op deze foto maar de gearbox moet ge reviseert worden en die onderdelen zijn moeilijk te krijgen.

speuren naar een donorauto

Speuren opgegeven? <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Jammer, ik dacht dat je er wel verder mee wilde.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back