Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dan zal ik eens zien waar dat te verkrijgen is in België. En ik heb misschien een idee voor een project. Een wankel motor! Ik weet dat OS ze ooit maken maar naar mijn weten zijn ze zeldzaam.
     
  2. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Ok, mij zul je er niet meer over horen. Had er hier sowiezo niet over moeten beginnen, sorry en zo.

    Je hebt in ieder geval wel humor.:)

    Groet,
    Sam
     
  3. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Even een misschien dom vraagje, maar hoe weet ik of er wonderolie in mijn brandstof zit? Er staat een website op maar die werkt niet. Emailadres werkt ook niet ofzo maar ik heb wel het adres.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Die OS wankel motor is een pracht motor, Ik heb er al twee versleten en heb nog twee nieuwe liggen. Ze leveren veel vermogen bij een behoorlijk hoog toerental. Met een 9x6 drieblad of een 10x6 tweeblad prop draait hij op z'n sloffies 15000 toeren per minuut. Met een 10x4 komt hij zelfs aan de 17000 toeren.
    Hij maakt weinig herrie, het lijkt wel een beetje op een turbine, geen scherp geknetter. Kijk maar eens naar dit filmpje.



    Let op, het is een dorstige motor, hij is maar 5cc maar gebruikt even veel als een 6,5 of zelfs een 7,5cc zuigermotor. Het vermogen moet tenslotte ergens vandaan komen! Zorg ook voor voldoende smering, minstens 18% olie, liefst 20%. Een goede synthetische olie is aan te bevelen omdat wonderolie te veel de neiging heeft te verbranden omdat de motor behoorlijk "heet loopt". De olie is nodig voor een goede smering en een goede afdichting van alle bewegende delen. Er zijn maar twee bewegende delen, de "krukas" en de schijf ("zuiger"). Er zijn echter veel oppervlakken die langs elkaar gaan en die goed gesmeerd moeten worden en goed moeten afsluiten.
    Door de constructie van de motor en een meedraaiend contra gewicht draait deze motor nagenoeg trillingvrij. Eventuele trillingen zullen vrijwel zeker afkomstig zijn van de prop. De prop goed balanceren merk je daarom heel goed.
    Helaas is er ook een nadeel, de motor slijt redelijk snel. Zoals ik al schreef ik heb er twee versleten. De eerste heeft behoorlijk veel gedraaid, ik heb de uren niet bijgehouden. Uiteindelijk startte de motor nog net wel maar als hij warm werd ontstond er zoveel ruimte dat de afdichtingen niet voldoende meer was en zakte het toerental behoorlijk in. Stationair wilde hij niet meer draaien omdat de compressie dan vrijwel nul was.
    De tweede motor heeft veel minder uren gemaakt maar daar is zand in gekomen. Dat is 100% funest voor de afdichtingen. Die motor wilde zelfs niet eens meer starten. Hooguit een enkel plofje maar meer niet.
    Starten moet je meestal met een startmotor doen. Met de hand lukt het maar zelden, soms wel als de motor heet is maar een koude motor krijg je vrijwel niet met de hand aan de gang. Je hebt namelijk wel wat meer toeren nodig dan je met de hand voor elkaar kunt krijgen. Als de motor warm (genoeg) is kan je hem soms starten, met de startmotor, zonder de gloeiplug te laten gloeien. Het is me een paar keer overkomen dat ik na een vlucht de tank vol heb gedaan en weer wilde gaan vliegen en da gloeiplug vergat aan te sluiten. Toch startte de motor alleen duurde het wat langer voor hij aansloeg.

    Al met al een leuke motor met vrij veel pit. Wel een beetje bijzondere motor die je met enige voorzichtigheid moet behandelen.
    Het is een motor die zich bij vrij hoge toeren het lekkerste voelt. Zet er dus geen te grote prop op om het toerental te drukken. Een overbelaste motor loopt heet en is lastiger af te stellen.
    Zorg er echt voor dat er geen vuil of zand in de motor kan komen, de afdichtingen kunnen daar slecht tegen.
    Stel de motor ook niet te krap af, dan loopt hij behoorlijk heet. De motor loopt zo wie zo vrij heet dus zorg ook voor voldoende koeling. Ook de uitlaat wordt knap heet dus kom daar niet tegenaan bij het afstellen van de sproeiernaald. De sproeiernaald zit vrij dicht achter de prop. Daar kom je dus makkelijk tegenaan met je knokkels. :eek:
    Vraag niet hoe ik dat allemaal weet. :rolleyes:
     
    Beginner vindt dit leuk.
  5. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Lijkt me echt leuk om zo'n motor te hebben. Jammer genoeg heb ik er wel geen:( Is het qua lawaai gelijk aan een vier takt?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Nee niet als een 4takt. Het is een beetje als een 4takt maar dan met de frequentie van een 2takt. En je mist de scherpe "knetter". Luister maar naar het geluid in het filmpje. In het filmpje hoor je wel het snerpen van de prop. Dat komt door het hoge toerental (17300 rpm).
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De motoren komen vaak stervensduur op eBay voorbij. En dan is het afwachten wat er nog van over is. Heb het daarom niet aangedurfd, maar is buitengewoon mooi bezitje. Mehhh.... Stervensduur is zo rond de 300 euro...

    Ja, er draait er een af en toe op de club, op een Do-It van Robbe, een klein 3D kistje. Met een resopijpje er op als demper gebruikt... en loopt daarmee behoorlijk stil. Het zoemt bijna :)

    @Aad... 'Dy-nasty' Hmmm.... als het maar nasty is voor vet! Dus dat is absoluut het proberen waard. De olie trekt echter wel door het hele hout. Andere opties waren K2R niet? Krijtpoeder, kalk tesamen met perchloorethyleen... dat spul wat ze in stomerijen gebruiken.
    Tja, en anders delen nieuw indekken.
    Met het model is doorgevlogen terwijl de folie al los zat. Veel voorkomend probleem. Velen onderhouden hun trainers niet. Hebben niet eens een foliebout thuis? Een zooitje dus...

    Mijn Calmato hoogdekker wordt dit jaar 12... het hout is nog niet vet. Wel inmiddels in derde folie-jasje :)

    Om de kist te fixen? Moet er wel geld bij... ik hoop dat je echt niet te veel voor het kistje hebt betaald.
    Oracover strijkfolie loopt inmiddels uit de pas qua prijs. HobbyKing folie is dan het aangewezen materiaal.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je slim bent, volg je de aloude wijsheden ;-)

    Waarvan de belangrijkste:
    Eerst kruipen, dan lopen, en DAARNA pas rennen..

    Wat ik hiermee bedoel, zorg eerst dat je een "normale" tweetakt gloeimotor goed af kunt stellen.
    ga daarna goed naar diezelfde motor luisteren, zodat je ook de afwijkingen gaat herkennen.

    Als dat eenmaal goed gaat, kun je gekke dingen gaan doen.
    andere typen motoren dan normaal, zijn meestal een tik zeldzaam. dus de mensen die er mee om kunnen gaan ook.
    Kortweg, je zal waarschijnlijk zelf uit moeten zoeken hoe het afgesteld moet worden...

    en het zou zonde zijn als je daardoor je motor verbrand of gaten erin maakt. Dat kan namelijk vrij vlot..

    In de tussentijd kun je natuurlijk sparen en zoeken voor een wankel..
    leuk als volgend project ;-)
    Voor zover ik weet, is hij nog gewoon nieuw te leveren.
    Wel prijzig..


    Qua calmato, houd de verkoopsectie hier in de gaten.
    er komt er nog wel eens eentje voorbij.
    Zeker nitro kisten kosten doorgaans niet de hoofdprijs.
    Jij hebt natuurlijk de motor en electronica al, scheelt ook in de prijs.

    Je kan ook ff met je toestel naar de club, en even vragen wat zij er van denken.
    wij zitten op een afstandje..
    Misschien als ik hem in handen heb, denk ik er anders over.
    gezien het complete loskomen van folie op rechte oppervlakken denk ik niet.. maar misschien heeft iemand een trucje om dat ding het seizoen door te krijgen.
    Zeker jonge mensen hebben maar 1 seizoen nodig om te leren vliegen..
     
    Beginner vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Al weer heel lang gelee... eerste revisie... direct een schouderdekker van gemaakt...
    Strippen dus... meeste vet had ik bij het hoofdlandingsgestel... ook nog maar weinig... K2R... twee weken getrokken, diverse behandelingen...

    Kaal maken, en de vette delen behandelen, twee weekjes laten trekken. Met allerhande stofjes.
    Alleen de delen die vet zijn, dan maar eens kijken of je folie moet bestellen.... of een ander kistje.

    En! meer foto's plaatsen. Dan weten wij waarover je het hebt.

    Gelukkig heb ik thans een bouwhok.... pfieuw... al dat stof... jich! Dit is nog de versie met schuimvleugeltje!. Fool proof editie... Anno 2008... andere tijden...


    IMG_2874-LR2.jpg
     
    Beginner vindt dit leuk.
  10. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik zal zien wat ik er mee zal doen. De folie kan ik misschien tijdelijk vastmaken voor 1 seizoen. En ik heb eens een vraagje voor jullie allemaal. Wat is jullie coolste en /of meest waardevolle vliegtuig/ motor etc. Dat jullie in jullie bezit hebben?
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Op het moment:

    Maar, ieder toestel heeft zijn eigen leuke dingetjes..
     
    Beginner en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Op dit moment deze twee, maar met de Escapade(1.34 meter span, motor Saito FA 56) vlieg ik het meest. Verbruikt bijna geen brandstof en is een prettig bijna altijd te vliegen vliegtuig, is bewezen een stevig vliegtuig. Is wel iets kleiner past makkelijk in de auto. De Venture(1.80 meter, Motor ASP FS 91) vliegt wat rustiger en is ook een heel prettige vlieger.

    Mijn Venture
    [​IMG]
    en de Escapade,
    [​IMG]

    Groet Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
    Beginner en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja prachtig! Vooral de Venture erg mooi!
    Gr Bas
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ja die Venture heel fijn model en ook om te bouwen, 1e klas hout en mooier dan lasergesneden, het is grof gefreesd en daarna op maat geschuurd. Het is eigenlijk geen bouwen meer maar een Lego bouwklus. Helaas is Bruce Tharpe gestopt met de kit. Bruce Tharpe werkte eerst bij SIG ontwierp de Fourstar 40 en de Fourstar 120. De Fourstar 60 was niet van hem die is ontworpen door een ander. De Venture is eigenlijk een verbeterde Fourstar 60.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een jaar of 10 geleden waren ze nog wel te betalen. Volgens mij heb ik er toen iets van €180,- per stuk voor betaald (nieuw)

     
    MicropropSport, Beginner en Roy.nl vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schitterend. Klinkt zeer gretig!

    Maar gekker dan dit moet het niet worden... :)

     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  17. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Schitterend! En zeker al het geluid:worship:
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beginnert? Ik lees het al... da' gaat niet goed... nu al verslaafd?! Eerst maar eens die Calmato fixen, de rest volgt vanzelf... zo een OS-rotatiemixer?... kwestie van tijd, maar die komt dan ook.

    Overigens wegens de koude ende nattigheid niet meer gevlogen sinds oktober? Zoiets?
    Maar vandaag was het een lekker opwarmertje, en een gedimd, wolken gefilterd zonnetje (wij vliegen met de zon op de snuit). Met het meest goedmoedige vliegertje... 'Aux Calmateaux' en geen stuurfoutjes :) Moest ik weer even aan herinnerd worden.
    Fotootje na het vliegen. Mehhh... Doe je dat ervoor?... zal je maar net zien!... is dat een 'bad omen', een zak met balsa en een mooie laatste plaat :)

    Bijzondere kleurkwaliteit geeft zo een IPheun...boeiend!
    In september is ie 12 jaar oud! Niet de Pheun... maar de kist.. startkist ook...

    IMG_1704-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  20. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Voor hetzelfde effect te hebben als nu op de calmato, zal ik verschillende kleuren folie moeten bestellen? En ik weet nog toen ik net nieuw hier op het forum was, ik een draadje had gestart over een viertakt en daarin zei je day je eerder een .80 of .70 aanraadde. Ik hoor het graag van je.

    Groetjes:bye:
     

Deel Deze Pagina