Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... Ethyleenglycol is GEEN koelvloeistof, maar de feitelijke anti-vries.
    Koelvloeistof is een 50-50 of 25-75 mengsel van Glycol en water (en mischien wat conserveringsmiddelen).
    Methanol kun je wel als antivries gebruiken in bijvoorbeeld ruitensproeiervloeistof, maar NIET in koelvloeistof (is zelfs behoorlijk gevaarlijk), maar eigenlijk is het daar het schoonmaakmiddel....
     
  2. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Bedankt voor de correctie! Ik denk dat ik hier wel nog wat antivries staan heb. In de boerenbond heb ik antivries gezien waarop stond: "Zonder methanol". Zal dat dan eens bekijken als ik er nog eens passeer.

    Gr
     
  3. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Even op wikipedia gekeken. Voor koelvloeistof:
    Voornaamste antivriesmiddelen zijn:
    1,2-ethaandiol (etheenglycol, vroeger ethyleenglycol)
    Glycerol
    Methanol
    Propyleenglycol.
    Had wel eens gehoord dat ethyleenglycol steeds meer wordt vervangen door propyleenglycol.
    Hoe meer ik opzoek, des te meer vragen ik heb:D

    Gr
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn heel veel glycolen, en de chemische en natuurkundige eigenschappen lijken best wel veel op elkaar.
    Voor het schoonmaken van je motortje, ALS je tenminste glycol wilt gebruiken, is ethyleenglycol voor zover ik weet het beste....
    Maar het is tamelijk giftig spul in die toepassing.
     
  5. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik ga het dan houden bij wat methanol of brandstof. Ik ga niet met gevaarlijke stoffen werken die zoet smaken maar methanol is ook weer niet ongevaarlijk. Tegenwoordig ik alles ook kankerverwekkend. ETHANOL is bewezen carcinogeen. Wel moet je er 40 jaar aan blootgesteld worden... Eng als je er allemaal eens over denkt.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ethyleenglycol is gewoon de antivries die in de auto zit. Veel chemische stofjes zijn listig bij onverantwoord gebruik.
    Benzine is ook gevaarlijk als je er niet goed mee omgaat. Benzeen de schuldige factor.
    Verstook je dat in je auto, verleg je de grens iets te veel, dan heb je ook weer een probleem.

    Het stopcontact in de muur is ook aangenaam listig, als je er verkeerd mee omgaat.
    Maar... als je risico opzoekt is dát de kortst klap.

    Een ultrasoon apparaat verknalt ook je oren en maakt je huisdier stokdoof... en moet je de juiste zeep in het bad hebben, anders wordt het aluminium pikzwart.

    Motortje kan ook gestraald worden. Met CO2, of met kunststofparels of notenschillengranulaat. Maar dan moet er zo een inrichting in de buurt zijn

    Je kunt 'rustig' met de Ethyleenglycol werken. Maar dan gewoon met beleid.
    De goedkoopst friteuse van de Aldi, of een rvs pannetje op een kookplaatje.

    Zou je aangelengde koelvloeistof nemen, kom je niet op de hoge temperatuur uit, maar op een verhoogd kookpunt (hoera, dat red juist het leven van de automotor), water moet dan eerst uitdampen. Puur op temperatuur, is het gelijk frituur. Brand het alle rommel van de motor.

    Safe? een weekje in een jampotje de methanolbrandstof en met een bokkenpootje de zaak regelmatig deppen. En ja, in de kokende Biotex denk ik ook, maar het aluminium kan dan donker worden. En dan blijkbaar als je meer dan een onderdeel in het badje sopt? Om die reden maar nooit getest.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D
     
    Beginner vindt dit leuk.
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Hier iemand met ervaring, ik was 6 jaar frummelde aan de draadjes van mijn bedschemerlampje, ik weet nog dat het zwart werd voor mijn ogen maar liet net op tijd los. Anders hadden we een modelvlieger minder gehad. Maar de pijn die ik toen had kan ik nog steeds herinneren.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Was jij ook 6? Ik ging op onderzoek uit met een Legolampje! Grote flits en het steentje gesmolten. Gelukkig had de zekering in de meterkast gewonnen :confused: Mijn oudere broertje wist me te vertellen dat ik nog toekomst had... Het iconische steentje moet nog ergens in een doos zitten, bij een van mijn broers... 'ter lering ende vermaak'. Haha
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Nog even offtopic
    Mijn broertje probeerde het met een meccano as. Hij had meer succes, want hij stak die as in het stopkontakt.... maar het was de nul. Iedereen schrok zich rot, mijn broertje lachtte alleen maar. Was een simpele vorm van Russische roulette.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :stout::stout:Als kind (4 of 5 jaar oud) kreeg ik een oude deurbel van pa, en pa had vanwege zijn baan een aantal van die hele grote 1,5, 6 en 12 V batterijen zoals er vroeger in die waarschuwingslampen bij wegafzettingen zaten... Van die batterijen ter grootte van een flink verfblik. Vind je nu nergens meer... :(

    Dus ikke pielen.... 1,5 volt deed niet veel, 6 volt was leuk, 12 V was indrukwekkend....
    En toen kwam mij op een of andere manier ter ore, dat er op het stopcontact wel 220 Volt stond....

    :koud:

    :hammer:

    Ma is best wel lang kwaad geweest op pa dat hij mij zulk gevaarlijk speelgoed gaf....:stout:

    In het werkzame leven heb ik 3 keren aan de 440 gehangen, en alle keren geluk gehad.
    De eerste keer was een echte shock (ze hebben me in een hoek van de werkplaats teruggevonden waar geen looppad naar toe was), maar gek genoeg, de tweede was nog steeds flink schrikken en de derde toch meer in de orde van "godsamme, stommeling, let dan ook op!" (tegen mezelf dan, he?)
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Aad, was het nu de nul of de fase? Lol, je komt op mijn gebied, dan moet het juist zijn he
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dries,

    :) Je hebt gelijk en daarmee begrijp ik je liefde voor elektrovliegen.... en zo is het cirkeltje weer rond. :)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Juist! Slechts 'fase' is het juiste woord... in brede zin!
    Het andere '0', is thans té 'binair' voor woorden. :D

    Motto van de dag: "Elektro starten, sluit brandstofvliegen niet uit!"
     
    Beginner en blaauwen vinden dit leuk.
  15. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Mijn vliegtuigen moeten voorop iets hebben dat een knetterend geluid maakt en een klein beetje rookt.
     
  16. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Volledig mee akkoord!
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Joehaha... gaan we weer :rolleyes:
     
    Beginner en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een rotte electromotor doet dat ook hoor
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dat vliegt dan toch weer minder goed....
     

Deel Deze Pagina