Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een motor zit met 4 boutjes/moertjes vast aan een motorsteun. Een van die vier kunnen beschadigd zijn. Dat is met geschikt gereedschap los te wurmen.
    Kan ook zijn dat je propeller die met een moer vast zit, dat de moer dol is? Of verpest met een griptang? Waardoor een geen steek of ringsleutel op past?

    Om de gloeiplug los te halen heb je ook een speciaal sleuteltje nodig... of een pijpsleuteltje.
    Een gloeiplugje is een verslijtbaar ding. Hij kan nog goed zijn, soms dient ie vervangen te worden. Hij wordt opgegloeid met zo een 1,5 volt... of +1.26v als het om een oplaadbare accucel gaat. Ook daarvoor heb je een speciaal klemmetje nodig of een glowplugdriver om deze op te gloeien als de motor startklaar is gemaakt. De methanolbrandstof kan ontbranden bij een gloeiende plug. Een goede plug is een van de voorwaarden voor een goede motorloop.

    Wat men al schreef. Haal er een ervaren club-rot bij. Dan zie je direct hoe het moet, en hoe veilig er mee om te gaan. Scheelt een bende elende en toch ook veel tijd :)
     
  2. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik kreeg het vliegtuig gratis incl. Alle benodigdheden. Nu heb ik een os #8 glow plug besteld en ben ik 5% nitro brandstof gaan kopen. Hopelijk komt de glowplug vroeg aan en kan ik proberen de motor te starten
    Ook ga ik boutjes kopen in de rc winkel om de kop van de motor te vervangen. En een 2dehands 4takt, hoeveel kost dat?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... het ligt wel iets genuanceerder dan dat hoor....
    Een en ander heeft te maken met het zeer wetenschappelijke en uitermate "meetbare" fenomeen "irritatiefactor".
    Geloof dat het verwoord wordt als "(correctie voor) tonaal karakter".
    Daardoor word een viertakt (tenminste in onze geluidsberekeningen) verondersteld qua irritatie van de toehoorders (qua geluids"belasting" zo je wilt) gelijkwaardig te zijn aan een tweetakt motor die 76 dB produceert, ongeacht het daadwerkelijke geluidsniveau van die viertakt...

    @ Topicstarter: absoluut bruikbare ASP viertaktjes zijn via JustEngines te krijgen, en voor een tientje meer doen ze er een "baffled muffler" bij die inderdaad nóg nét een haartje vriendelijker klinkt:
    Dit is er zo eentje met baffled muffler, een .52:

    Voor je Calmato zul je eerder een .70 of .80 of zo nodig hebben, maar het zal niet veel anders klinken.

    Reken op net onder de 200 Euro voor een motor plus gloeiplug (OS "F" plug) en een geschikte propeller.
    (en als je dat veel vind.... tsja.... je hebt het toestel niet voor niets gratis gekregen, he? ;) )

    Oh... PS: die OS 56 viertakt waar je op reageerde.... die is wat aan de krappe kant voor een Calmato 40... Het kan wel, maar het zal niet overmatig hard gaan, als je begrijpt wat ik bedoel.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2016
  4. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    De calmato die ik heb is vliegklaar. Nu nog alleen de motor aan de praat krijgen. Heb net een mailtje ontvangen dat de glowplug verzonden is. Nu is het even wachten.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2016
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je er op de club niet mee mag vliegen, is het zonde om er tijd, geld en moeite in te steken, tenzij het je om het leerproces gaat....
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom? Elektrisch kan goedkoper dan brandstof, een maatje kleiner, met nieuwe spullen.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat is er mis met de boutjes in de kop?
    Daar hoor je goed passende imbussleuteltjes in te steken!
    Zijn die dan dol? of pre-voorgemollesteerd?
    Waarom moeten die 6 vervangen worden? Lekt het dan?

    Schroevendraaier past er niet in. Wel te slopen met een schroevendraaier als je dat welgemikt probeert. Ze loskrijgen als de imbus dol is, kan met extreem beleid door ze in te boren met een verse scherpe boor met een laag toerental en een beetje snijolie, zodat het staal ook verspaand wordt. Boren tot de kopjes losvallen, en zeker niet dieper doorrammen.
    Dan is de trekspanning van de draad als het imbuskopje zo los komt. En dan draai je het resterende draad zo met de hand uit het huis.

    Ik ken die K .40 motor goed. Net een gereviseerd van de grond af

    Zou 'ernstig' handig zijn als je wat foto's plaatst.

    De boel heb je zo verkloot als je niet weet wat je aan het doen bent. Slopen is onomkeerbaar gebeurd. Heel houden is veelal lastiger. Nu is zo een motortje helemaal niet duur... maar toch weer zonde als je met verkeerde aanpak de boel sloopt. Weer direct 35 euro in de prullenbak.

    Tweedehands 4T-motoren komen 'vaak' veel te duur. Nieuwe heb je 10 jaar plezier van. Met een gebruikte weet je vaak niet wat je krijgt??? OS is kwetsbaar op de nokkenas en de nokkenas hoedjes. Als de motor niet goed geconserveerd is geweest, kan deze aardig verroest zijn... en de hoedjes lopen uit in het alluminium... ook al lijkt deze mooi rond te gaan... heb je een sjomp in handen gedrukt gekregen.

    Ik dacht dat de 56 Saito sterk genoeg was voor een Calmato trainer (hoogdekker). Daar was zo een 10 jaar gelee al over geschreven.. En zeker voor de les. Wel juist proppen.
    Voor een Sport is een sterkere FA-65 of FA-75 alleraardigst.

    De OS 56 Alpha geeft ook een zeer behoorlijk vermogen af! Die heeft meen ik geen carterventilatie meer, afzuiging der smeersapjes geschiedt via de inlaat? Staat er een op het forum, was 200 eurie, thans exclusief verhoogd tot 220 eurie... wordt vanzelf steeds meer waard... hyperinflatoir...
     
  8. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Één boutje van de kop is voor dat ik de motor al had kapot gemaakt. Morgen zal ik een foto plaatsen. Hoe kan ik testen voor goede compressie?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Testen voor een goede compressie is makkelijk:

    Zorg dat de motor "natgemaakt" is met verse brandstof, zodat de boel supersoepel draait (vinger op de luchtinlaat, prop ronddraaien tot er brandstof in de motor komt, en je voelt dat de brandstof de dik geworden olie weer oplost).
    duw met één vinger (of met een stokje) de propeller langzaam door de compressie. Als de compressie goed is, voelt de propeller aan als een veer, en zodra de zuiger het hoogste punt bereikt, moet hij "doorschieten" tot het andere blad je vinger raakt.
    Als de compressie slecht is, voelt de prop een beetje zompig aan, en raakt het andere blad je vinger niet maar stopt ergens halverwege....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het om een hoogdekker gaat, vermoedelijk wel, maar dan is een ASP 52 op methanol óók sterk genoeg, en die kost je nieuw mischien 120 of 130 Euro....

    (ik ging, een beetje dom, uit van de laagdekker.... :rolleyes: )
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Oké, ik heb net de compressie getest en die ziet er nog goed uit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Sport kan je sportief vliegen... bij ons ging er een op een FA-75... en dat ging er zeer frivool aan toe, totdat de vleugel brak... eens wordt het moe... Dat van de FA-56, zijn de draadjes uit 2005 opvolgend? Zal nog wel te vinden zijn. Of er nog plaatjes bij staan???
    Heb zo een 56 geplanned voor een Cloud Dancer 40. Maar die zou zelfs al met een .40FS moeten vliegen. Door de span, het lichte gewicht en de goede lifteigenschappen van het ding...

    En als je niks los gekregen hebt aan de kop... alles mooi laten zitten! Geen van de boutjes mogen overtrokken worden. Aandraaien doe je in etappes, de tegenover elkaar liggende, kruislings als het ware, en ga je zo rond, met licht aanzetten. Daarna iets meer kracht. Maar vast is vast.
    Netals wielbouten van een auto, die zet je tegenover elkaar liggend vast....
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Een elektrische Calmato ? Ron, doe es normaal man !
    Ik heb een 10 cc OS op mijn Sports gehad en daar was het toestel niet blij mee.
    Echt hard ging het ook niet, wel flutter op alles ondanks de saté-prikkermod op alle roeren. Met de OS 46 FXI vliegt hij nog steeds perfekt. Die motor kwam pas goed los na 10 liter.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Yep, dat zijn die die nog al hun covering hebben na een jaar vliegen ;-)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    I'm not crazy, my mother had me tested.

    Mijn vraag betrof bezwaren tegen elektrisch vliegen in het algemeen, aangezien er nog steeds de nodige indianenverhalen en vooroordelen zijn.
    Ik zou graag het budget en leeftijd van @Beginner willen weten, dan kunnen we gerichter adviseren, af- en aanraden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ben vandaag eens langsgegaan bij mijn club. De reden waarom een 2 takt bij hun verboden is, is omdat de motor de prop snel laat draaien waardoor die veel lawaai maakt. Ik heb 5 % nitro gekocht voor mijn motor. Als dat niet goed uitdraait, ga ik toch misschien voor elektrisch gaan. Misschien overkopen van een clublid.
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh,

    Props draaien bij elektro toch ook hard?

    Gelukkig draait een heli niet zo hard ;)
     
  18. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Die zijn ook duidelijk hoorbaar. Maar ik weet niet wat ik zeg juist is, hey is alleen was een clublid zei. Ik heb er overigens niet veel verstand van.
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Geeft niet, als de regel zo is, zij dat zo.
    Geluid blijft een lastige.
     
  20. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Inderdaad, zeker als de club buren heeft die over alles klagen.
     

Deel Deze Pagina