Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waar heb je die plug vandaan ? er lijkt hier iets niet pluis te zijn.
     
  2. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Van Fast Lad op ebay
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weet je echt wel zeker dat je er niet per ongeluk er een te hoge spanning op hebt gezet?
    Ik bestel vaak 10 stuks te gelijk op ebay. Die pluggen zijn tot nu toe altijd goed geweest.
    Op die plug krijg je garantie tot aan de voordeur van de de hi-rise ergens 300-hoog drie achter... een krat huisdieren voor restaurantconsumptie... ;-) Terugsturen wordt een gebed zonder end. Vrees dat je je verlies moet nemen. Er zijn lieden die hoge bedragen uitgedrukt in RC, in standje heipaal zien oproken... kan een dure hobby zijn helaas... Een fonkel nieuwe OS 46 AXII schredden zonder garantie te krijgen...

    Bestel anders snel even een plugje in BE bij Aerobatics. Heb je hem morgen liggen. Kan je verder.
    Mocht je een startkist hebben met een regelconsole... wel op de juiste uitgangen aansluiten... met een handzame 'accu-voorgloeier' die 1,26V max produceert zal je doorfikken niet gebeuren...

    ASP contact opnemen met vliegclub, en daar kletsen met het model bij de hand... en je laten helpen. Scheelt een bende geld...

    Gr Bas
     
  4. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik denk dat ik bij hun ga kopen. En stel dat nu mijn igniter niet werkt, hoe kan ik er zelf één maken? Ik wil namelijk niet dat ik mijn plug doorbrand.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beste advies: Ga nu eerst maar naar de club! Met 100% zekerheid hebben ze daar alle spullen om die motor voor de eerste keer te starten.
    Op die manier weet je zeker DAT alles werkt, leer je HOE alles werkt, en wat je moet doen om te zorgen dat ook jouw startspullen straks goed functioneren.
     
    Beginner, renetl50, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik was het zat om alleen maar problemen met deze motor te ondervinden. Ik heb daarom aan een goede prijs een os max fx40 motor gekocht (is wel 2dehands). Normaal gezien zou ik hem morgen hebben. Indien ik hem aan de praat krijg, zal ik een filmpje posten.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    FX 40 is een goede en fijne motor.

    Mocht je problemen met de cylinder hebben (loslatende coating), NIET wanhopen, maar bij JustEngines een cylindersetje voor de ASP 40 bestellen. Past er zo in, en is zowel beter als ook véél goedkoper dan de originele onderdelen.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  8. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Wat is uw ervaring met deze motor? Ik heb al filmpjes gezien waar hij lekker loopt.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Kyosho motor zou een goede motor moeten zijn als deze een normale ingelopen compressie heeft. Het niet willen starten heeft mogelijk te maken met 1. vervuilde carburateur. 2. Het lekken van een uitgeharde ingeklonken 0-ring rond de carb (valse lucht). 3. Het lekken van de O-ringen van de sproeiernaalden... (of onkunde/onbekend uiteindelijk slopen [dus naar club!]). 4. het niet goed aanzuigen van brandstof uit de tank door, gelerende oude brandstof (gel-vorming), daarmee verstopte oude leidingen. Tank hoort bliksem schoon te zijn, voorzien van nieuwe siliconenslangen, aangesloten zoals het hoort, met een goede schone klunk in de tank. Voorzien van schone niet vervuilde brandstof... etc.

    Mist dat alles.. een perfecte conditie... dan wordt het listig en frusterend. Maar zo een motor heb ik na checks echt zo weer aan de praat. Rhelie heeft dat ook... en zelfs aangeboden :)
    Of het ding moet zo versjompt zijn, dat als je aan de prop draait, er gemalen auto-comatisch koffiegranulaat uit komt... tja... giga-sjomp dus.. maar dat zal vast niet.

    De .40 FX is helaas niet de meest betrouwbare volgens de annalen van RC-Groups en RC-Universe. Hmmmm... Heeft nog het meest last van de beruchte peeling van de coating. Sommigen blijven echter zeer lang in goede staat. Kan verstandig deze op wonderolie te gaan draaien. Die dicht alle wonden, en kan je gek genoeg, wonderolielijk door reutelen... De carburateurs van OS zijn ook betrouwbaar en goed af te stellen. Ding heb je nu, daarmee aan de slag dus. Maar wel bij een club, en niet gaan kloten. Koppigheid kost klauwen met geld!

    In de .40 past een zuigerset van de .46. De drijfstang is identiek aan de Kyoshomotor. 100% uitwisselbaar. De Kyosho .40 heeft zelfs grotere spoelpoorten in de allu casing, dan de OS 46 FX!
    Enige verschil met .40 is de grotere boring van de .46. De slag is dus gelijk gebleven. Bijkans dat een ombouw een .46 AX nader staat??

    Paar maanden terug een .40 kyosho omgebouwd tot .46 met HobbyKing componenten ASP. Er kan pardoes een OS carb op worden geprikt. Krukas is niet uitwisselbaar zonder draaibank-truckjes. Wel heb je een nieuwe .46 koppakking nodig. De .40 heeft een iets smallere binnen diameter. Maar zal er vast op lopen. Sinds de ombouw is de compressie enorm, en zal zorgvuldig inlopen vragen.

    Op onze club hebben een aantal Kyoshoos gedraaid, en zijn behoorlijk duurzaam en er komt zo ook behoorlijk pep uit. Niet te groot gepropt, 10" (inch)... sta je versteld hoe goed dat een Calmato voort jaagt :)
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  11. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik heb ook een 10" prop. Mijn kysho motor heeft ook een geval van valse lucht. Een vijsje dat de carb vastmaakt aan het motorblok(ik weet niet hoe je dit noemt) kan er gewoon uitvallen. Ik zal zien of ik met de os onderdelen (zoals carb) de motor weer aan de praat zal krijgen. De kyosho heeft een perfecte zuiger en hemd(sleeve?)
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zuiger en bus heet dat :) of cilinder...
    Mooi dat deze OS-motor op orde is.
    Dat stiftje om de carb vast te houden, zou je een borgstift kunnen noemen.

    Een boutje met een afvlakking en een moertje aan het uiteinde om de zaak te verklemmen. Zie je vaker bij OS-klonen.

    Maar de Irvine (wordt niet meer gemaakt helaas) heeft een zelfde manier van borgen.
    De carburateur moet je iets aandrukken, en dan vast zetten. Soms zit er een sleufje in de carburateur hals, waardoor het zich nog iets richt.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  13. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Oh ja, natuurlijk! Cilinder! En nog een vraagje. Zou ik een teststand voor deze motor maken of zou ik hem gewoon testen op mijn vliegtuig? De kyosho zou ik normaal wel aan de praat krijgen met een nieuwe glow plug en wat brandstof slang.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De bok van een modelvliegtuig is een uitermate goede test stand.
    Wel de staart met een strap om de staart borgen aan een tafel.
    Bij gasgeven heb je je handen vrij, schiet de kist niet vooruit... zo ook bij het aanslaan heb je zo minder zorgen. Safe werken.

    Motor niet vast zetten met spijkers of zelftappers. Mooiste zijn imbusboutjes van voldoende lengte. Met een schroevendraaier schiet je altijd uit. Met imbus niet. Heb dan ook imbus schroevendraaiers liggen. Maat M3 en een moertje om de bout vast te zetten.
    Ik leg onder de kop -zelf- altijd messing ringetjes, maar dat doe ik om netjes te werken, en de boutjes niet het aluminium te laten beschadigen/vreten. Verdeeld het de druk op het bevestigingspunt beter... :)
     
  15. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik zal de motor dan vastmaken aan mijn vliegtuig. Om hem te starten, zou ik hem best even opwarmen met een haardroger? En indien mijn igniter niet werkt, hoe kan ik hem dan laten werken? Ik heb hier nog eneloop batterijen liggen (1.2 V 1900 Ah NiMH)
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, dat hoeft niet met een haardroger. Wellicht bij -15 buiten...
    Dan moet er 1 eneloop in een houdertje, met daaraan een draadje gesoldeerd... een omgebouwde wasknijper tot gloeiplug drijver. Voorbeelden staan wel op het internet.
    Plus aan de stift van de gloeiplug, de aarde aan de motor... zodat je een stroomkring hebt.

    Beziet... en dat werkt ook. Je moet het wel netjes in elkaar frutten natuurlijk.
    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/index.htm

    Algemeen... hier gewoon eens inlezen...
    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/index.htm

    Meest practische is een goede glowdriver te kopen bij de modelbouwwinkel of Conrad... of HobbyKing. Met goed spul werken. Heb je plezier van. Bevorderd ook het lessen, met goed materiaal is het sneller de les in...
     
  17. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik heb hier wel nog een houdertje. Even maken. Bedankt voor het advies.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aan je eneloop cel even een gewone startknijper zetten:
    [​IMG]
    Of:
    [​IMG]
    En vooral een vingerbeschermer gebruiken:
    [​IMG]
    Nooit met een stuk hout of een schroevendraaier gaan staan rammen, wat je sommige barbaren zonder enig gevoel voor motoren wel ziet doen.
    Ook een elektrische starter maakt, voor je het weet, meer kapot dan je lief is. Als een motor niet meteen aanslaat heb je de voorbereiding niet goed uitgevoerd, of er is iets mechanisch mis.

    In mijn wedstrijdklasse was het tot voor kort zo dat men voor airborne zijn binnen 1 minuut na het startsignaal, 10 punten cadeau kreeg. Ik had dat vrijwel altijd voor elkaar. Starten bij de eerste tik....
    Zo dus, 2 Nederlanders op het WK 2004:
    [​IMG]
    En het zelfde stel nog eens, nu mag ik het proberen:
    [​IMG]
    Merk op dat we een loodaccu gebruiken (1 cel-2V, 5Ah), met een snoertje van een meter.
    Dat begrenst de stroom door de gloeiplug weer net voldoende om deze heel te houden en tegelijkertijd ook bij koud weer nog voldoende warmte laat hebben voor de start.
    We werken voor dit soort motoren bij de start altijd een kleine checklist af -uit het hoofd-, dan houd je de concentratie voor het vliegen beter vast.
     
    MicropropSport en Theo P vinden dit leuk.
  19. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ondertussen heb ik de motor met een werkende gloeiplug. Maar als ik prime, komt er pas brandstof in de lijn als ik de prop draai. Daarna stroomt de brandstof gewoon terug. De motor slaat aan met de brandstof van het primen maar daarna slaat hij gewoon af. Enige tips?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is al vaker gezegd, en ik zeg het nog één keer: ZOEK HULP!
    Iemand die weet wat hij doet, heeft jouw probleem binnen 10 minuten getackled, maar jij daar en wij hier vanachter het toetsenbordje, dat kan weken duren, waarna jij alsnog gefrustreerd raakt.

    Het terugstromen van de brandstof is OF een sproeier die VEEL te ver open staat, OF de tank is te laag geplaatst...

    Zoek nou gewoon hulp van iemand die je kan laten zien hoe het moet....
     
    Beginner en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina