Kyosho gx 46 motor starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 27 dec 2016.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe ben je verzekerd?:D;)

    Ben je er nou toch aan gaan vijlen?:D;)
     
    Beginner vindt dit leuk.
  2. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ach, het enige wat er kan gebeuren in een gloeiplug die uit de motor springt... Veilig...:rolleyes::D:D En ja, hij was niet optimaal getuned, de vorige eigenaar gebruikte andere brandstof dus ik heb de stationairschroef een tikkeltje armer gedraaid:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2017
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje is, dat bij iedere andere brandstof de viscositeit (vloeibaarheid) iets anders is.
    dus de ene brandstof is wat vloeibaarder dan de andere. Dus moet voor de ene brandstof de naalden wat verder open om hetzelfde spul in de motor te krijgen.

    en optimaal tunen.. Kun je eigenlijk alleen in de lucht doen.
    op de grond staat hij nu zo goed als kan.. Maar een vlucht verteld je of het ook werkelijk zo is.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  4. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Nogal wiedes is het punt waarop een motor optimaal ontsteekt het zelfde punt waarop hij eigenlijk hoort te ontsteken. Dat punt ligt vast, punt uit. De constructie van de motor bepaalt dat, niet de gebruiker achteraf. Mag natuurlijk wel, is alleen maar beter voor de omzet:rolleyes:. Natuurlijk is er een zekere tolerantie, meestal +/- 2 graden, komt in de buurt van die 5 van jou. Ditzelfde geldt ook voor een benzinemotor, De tijd tussen ontsteking (vonk) en volledige ontbranding (explosie) varieert een beetje, vandaar.

    Ben je betoeterd! Dan ben ik vanaf morgen werkeloos. Ik bedenk en ontwerp de hele dag toepassingen in wat tegenwoordig zo mooi "automotiv industrie" heet, zonder een schroefje aan te raken (dat is voor mij hobby). Toegegeven, theoretisch werkt het soms prachtig en in werkelijkheid kan het meteen op de plank "some enginering required".


    Ingewikkelde manier om twee keer hetzelfde te zeggen:cool:. Uitgaand van een geometrische compressieverhouding (slagvolume + verbrandingskamervolume gedeeld door dat verbrandingskamervolume) zal bij een diesel de compressieverhouding ong. 18/1 zijn en van een gemiddeld modelmotortje ong. 9/1 (bronnen beschikbaar). Inderdaad te laag en te koud om vrolijk te ploffen, om toch tot de gewenste warmteontwikkeling te komen hebben we dan daar ons onvolprezen gloeiplugje. Moeilijker is het echt niet...;);)

    Groet,
    Sam
     
    Beginner vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je begrijpt me verkeerd, denk ik: in een automotor word de ontsteking precies bepaald door de computer (of de contactpuntjes als het een ouwetje is).

    Maar een gloeiplugmotor is geen automotor!!!!!

    In een gloeiplugmotor stel je de "ontsteking" af met de hoofdsproeier, en dat is NIET een exacte timing: iedere omwenteling varieert puur op basis van het principe van "ruis in het signaal" de mengselsterkte wat. De platinatemperatuur varieert wat, zelfs de compressie-einddruk varieert wat.... M.a.w. iedere omwenteling ontsteekt een gloeipluggert op een net iets ander moment.
    Da's gewoon de praktijk

    Daarnaast krijg je nog dat de motor in de lucht meer toeren maakt, en DUS armer gaat lopen, en DUS eerder gaat ontsteken. Als de tank leger raakt, moet hij de brandstof van verder weg aanzuigen, gaat hij DUS armer lopen, en DUS vroeger ontsteken.

    Maar ook als je van stationair naar volgas gaat en andersom, treden er heel grote mengselvariaties op, en knalt het tijdstip dus over een vrij grote boog heen en weer.

    Nee... is NIET twee keer hetzelfde zeggen. Wat ik bedoel te zeggen, is dat als een (automotive) diesel een compressieverhouding van (afgerond) tegen de 1:20 heeft, zal de einddruk tegen de 25 a 30 bar zijn en een compressie-eind temperatuur van zeker 300 graden.
    Injecteer je diesel in die cylinder, dan ploft het.
    Maar injecteer je dieselbrandstof in een koud vat met 30 bar lucht, dan gebeurt er niks. M.a.w de dieselbrandstof ontsteekt op "de compressie" (het feit dat de lucht voldoende snel samengeperst word om géén warmteuitwisseling met de omgeving te hebben), en niet op de druk (het feit dat er 30 bar in die cylinder staat).
    Bij de motoren waar ik mee werk, is er een "minimum firing speed" opgegeven, en dat is de omwentelingssnelheid waarbij de compressie eind temperatuur door warmteafdracht aan de cylinderwand, niet meer voldoende hoog is om de brandstof te ontsteken.

    Dat is met een gloeiplug anders: daar ontbrand een methanol/luchtmengsel WEL als je het "koud" onder druk brengt, zelfs als de gloeitemperatuur van het platinum onder de zelfontbrandingstemperatuur van methanol ligt. Dat heeft met de katalytische werking te maken. Dat kun je heel gemakkelijk bewijzen door een goed geprimede en in topconditie verkerende gloeiplugmotor met aangesloten plug "langzaam" door de compressie te draaien: die kan onverwacht hevig bokken, terwijl zonder compressie de brandstof niet ontsteekt. M.a.w. de plug is NIET heet genoeg om methanol te ontsteken, de compressie is te langzaam om heet te worden, en toch vind er een chemische reactie plaats zodra het mengsel onder druk komt te staan.
    Hier zul je zeggen "maar een diesel-auto heeft toch ook vaak gloeipluggen?" en dan zeg ik "correct, maar die worden WEL heet genoeg om de brandstof ook zonder compressie te ontsteken": je kon de oude Lanz Bulldog bijvoorbeeld, starten door bij stilstaande motor brandstof tegen de gloeispiraal te spuiten.

    De temperatuurstijging tijdens de compressieslag van een lopende gloeiplugmotor, die is relatief tamelijk beperkt, want er is verdampende vloeistof aanwezig, en dat drukt de temperatuur nogal. En DAT is waar de rol van die overmaat om de hoek komt kijken...

    Je werk is niet je hobby... Voor het denken en redeneren m.b.t. gloeiplug motoren, moet je die gedachten écht loslaten.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  6. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dus als ik het goed begrijp is de catalisatie van methanol door platinum het belangrijkste in een methanol motor? Maar als je nu bijvoorbeeld benzine gebruikt, hoe komt de benzine dan tot ontbranding? Benzine ontvlamt met een ontstekingsbron van ± 460 graden.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je de motor op benzine wilt laten draaien zal je een ontsteking met een bougie moeten gebruiken.
    Het kan ook met een gloeiplug maar dat is een hoop geklungel en geknoei. Het is wel eens geprobeerd bij ons op de club maar het was niet echt een succes. De motor is super kritisch met de afstelling en je moet een behoorlijk hete plug gebruiken. De gloeidraad moet namelijk behoorlijk veel heter zijn dan wanneer je methanol gebruikt. Daar zal die gloeiplug weer extra snel van slijten. O, en de motor kan heel gemeen terug slaan bij het starten.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  8. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Klinkt erg gemeen!:mad: Heb wel al eens gehoord dat O.S een benzinemotor maakt dat loopt op een speciale gloeiplug.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad maakt OS benzinemotoren met een gloeiplug. Dat is een speciale gloeiplug waarvan ik niet weet welk materiaal er is gebruikt (en waar OS volgens mij erg geheimzinnig over doet). OS zelf, zegt dat deze gloeiplug maar een beperkte tijd meegaat, maar sommige gebruikers zeggen dat dit erg meevalt.

    De ervaringen met die motor zijn ERG wisselend: sommigen zijn er enthousiast over, maar meerdere mensen hebben gerapporteerd dat het ding zonder aanleiding in elkaar liep.

    Mij is niet bekend hoe bij deze motor mengsel en ontstekingstijdstip met elkaar in verband staan. Volgens mij functioneert dit principe veel meer op temperatuur, en de vorm van de verbrandingskamer, dan op catalytische werking.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  10. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dan begrijp ik niet waarom OS dan een benzinemotor maakt met een gloeiplug.... Een vonk lijkt mij betrouwbaarder. Als ik een benzinemotor zou kopen, zou ik liever een betrouwbare hebben dan een eerder geheimzinnige. En over die catalytische werking, ik weet dat koolwaterstoffen(zoals benzine) met een speciale catalisator (ik denk een legering van nikkel of platinum) kunnen herleid worden tot CO en waterstofgas.(denk ik) en beide zijn zeer licht ontvlambaar, maar ik denk dat zo'n ingewikkelde processen allemaal niet gebeuren in onze kleine motortjes.;):D
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat er een heleboel mensen zijn die een ontsteking (plus bijbehorende accu) als een onnodig gewicht, een onnodige bron van mogelijke storing en als een onnodig "punt van mogelijk defect gaan" beschouwen. Vooral het gewicht en de extra draadjes zijn voor veel mensen een doorn in het oog.
    Voor een deel zijn het "kul-argumenten", want met name de gewichtstoename kan heel beperkt blijven, en boven de 10 cc is een vliegtuig (als je de brandstoftank overeenkomstig het verminderde verbruik verkleint) zelfs lichter....
    Er zijn ook veel mensen, die niet met een ontsteking overweg kunnen omdat het qua afstellen een heel andere benadering vergt, en heel andere verschijnselen geeft.
    Eerlijk is eerlijk: ik zit al mijn hele werkzame leven in de motoren en nog veel langer in de modelbouw, maar ik had aanvankelijk behoorlijk moeite om door te krijgen wáár je nu precies op moest letten en wat je kon verwachten als je aan de naalden draaide.
    Met name het feit dat het geluid niet op dezelfde manier veranderde als met een gloeiplug, was iets waar ik heel erg aan heb moeten wennen.

    Qua chemische processen: ja... die ingewikkelde reacties, die gebeuren. Chemie trekt zich niks aan van of een motor ingewikkeld of eenvouding is. Maar die gebeuren ook met een vonk: de stoot energie van een vonk laat een aantal moleculen uit elkaar vallen, en die recombineren onmiddellijk met de aanwezige zuurstof. Dat proces is sterk exotherm, en veroorzaakt een kettingreactie. Doet er in principe niet heel veel toe of die reactie gestart wordt door een katalysator of door een vonk, als het eenmaal loopt, loopt het.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  12. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Daar heb je een goed punt!;) Voorlopig blijf ik wel nog bij methanol motoren, benzine is al een grote stap verder voor een beginner zoals ik. En ik heb onlangs nog een probleem gevonden met mijn vliegtuig; de folie is zoals eerder ergens vernoemd niet de beste kwaliteit. Is dat een groot probleem? En kan ik dat dan ook plaatselijk repareren of moet alles opnieuw? Ik hoor het graag van jullie;);)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je folie vraag kan niemand goed beantwoorden zonder bijvoorbeeld een foto van wat het probleem precies is, en welke folie er voorheen gebruikt is....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  14. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Morgen zal ik eens een paar foto's sturen en de folie is de standaard calmato folie
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb geen eigen ervaring met de originele calmato folie, maar heb begrepen dat dat niet geweldig spul is.
    Persoonlijk zou ik hem dan overnieuw doen. Maar dat hangt af van of je dat al eens vaker gedaan hebt....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  16. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    foutje
     
  17. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik ben net nieuw in de hobby. Ik weet niet hoe dat ik dat allemaal moet doen. Moet je dat gewoon plakken of ook echt strijken?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Probeer het dan maar de bestaande folie te repareren....

    Je moet het spul strijken, maar het vergt een klein beetje oefening...
     
  19. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik zal morgen eens zien wat er te doen valt. En ook bedankt voor alle hulp en waardevolle informatie die ik van jullie heb gekregen!!:thumbsup:
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua ontsteking..

    Een ontsteking geeft een nogal hoog voltage af.
    Anders zal de bougie geen vonk geven.
    Nadeel daarvan is, dat wanneer de ontvanger/servo/kabels verkeerd in het toestel liggen, er een soort overslag plaats kan vinden.
    oftewel, storing.

    Bougie kap. Niet geisoleerd, kan deze nogal ver weg storing geven.

    Ander puntje, sommige ontstekingen laden op, vlammen, laden op, en vlammen etc.
    dus hij trekt even wat stroom, dan even niet, dan weer wel etc.
    In het verleden wilde het nog wel eens gebeuren dat de ontvanger zich door die aan/uit frequentie liet foppen, en uitschakelde.
    Daarom heeft (bijna) iedereen een losse stroombron als voeding voor de ontsteking.

    In principe is een motor met ontsteking vriendelijker voor de gebruiker, je hoeft dan nl niet meer zo extreem vaak de motor af te stellen.
    ontstekingstijdstip wordt immers bepaald door de vonk.
    Maar de gebruiker moet wel bovenstaande in acht nemen, waardoor inbouw toch even wat kritischer wordt dan bij een gloeipluggert het geval is.

    Dat zal 1 van de redenen zijn geweest voor OS om een benzine motor met gloeier te maken.
    brandstof kosten van een benzine..
    een veel lager verbruik dan een methanol
    bij +/- gelijkblijvende afstelkunsten.

    als het werkt dan
     

Deel Deze Pagina