Kyosho Twin Storm 800 gesmolten tandwiel

• Topicstarter Topicstarter Marek
  • Startdatum Startdatum
M

Marek

Guest
Deze zomer heb ik een Kyosho Twinstorm 800 EP boot gekocht bij Conrad. Ik had in enkele fora al gelezen dat men aanraad de standaard waterkoeling aan te passen. Het water stroomt namelijk “in serie” door de regelaar en daarna door beide motoren. En inderdaad, tijdens de eerste vaart kon ik niet ontdekken of er nou water uit de “uitlaat” kwam of niet. Als er al water stroomde dan was dit zeer minimaal. Ik heb het water pickup buisje nog opgeboord van de standaard 2mm naar 3,2mm. Groter ging niet want de buitendiameter is maar 4mm. Maar zelfs met deze aanpassing was er geen overtuigende koelwaterstroming. Logisch ook want toen ik door de water pickup blies kreeg ik het nauwelijks voor elkaar om er doorheen te blazen, door de regelaar en de twee motorspiralen. Zo groot is de weerstand. Natuurlijk gaat er dan geen water stromen. Dus ik heb bij Hydro&Marine twee water intakes, outlets en wat slang gekocht. Beide motoren hebben nu elk hun eigen water in- en uitlaat, en de regelaar doet het met de inlaat achter de schroef en een eigen uitlaat. Nu spuit het water zeer overtuigend uit de drie gaatjes. Om de batterijspanning in de gaten te houden zonder elke keer met deksel eraf te moeten halen en met de voltmeter aan de gang te hoeven heb ik een paneelmetertje ingebouwd. Helaas ben ik een doorverbindingkje vergeten te solderen waarmee je aangeeft op welke digit de decimale punt wordt weergegeven. Nu lijkt het alsof ik batterijen heb van 740V. Maar ach, het had erger gekund. Daarnaast heb ik nog een digitale tempmeter ingebouwd met een voeler op één van de motoren. Grappig om te zien dat als je een stukje stevig gevaren hebt de temperatuur oploopt als je stopt. Als je dan weer gaat varen neemt ie weer af. De waterkoeling doet duidelijk zijn werk. Nu is mij laatst echter het hoofdtandwiel beschadigd. Ik had geen idee hoe dit gebeurd was. Nadat ik bij Conrad twee nieuwe tandwielen heb besteld en gekregen (Garantie!) is het weer gebeurd. Na één set batterijen leeg gevaren te hebben, was de temperatuur ca 55 graden. Maar tijdens batterij wissel begon deze op te lopen tot ca 68 graden. Na een afkoelperiode deed ik de nieuwe batterijen erin en wilde de bediening even testen. Het roer reageerde prima maar de schroef draaide niet. De regelaar piepte alleen. Toen wist ik er is iets flink mis. Na het deksel van de reductie eraf geschroefd te hebben werd de schade duidelijk. Gesmolten tandwiel. De beide motortandwielen zijn van messing en geleiden de warmte van beide motoren naar het kunststof hoofdtandwiel. Het is wel opmerkelijk dat ik eerder vier sets batterijen (waaronder twee sets 3200mah LiPo’s) leeggevaren gevaren heb zonder schade. En toen was de koeling nog niet eens optimaal. Nu vaarde ik slechts één setje 4500 NiMH leeg en ik heb schade.

Een lang verhaal maar hopelijk een beetje duidelijk. Weet iemand waar je betaalbaar metalen tandwielen kunt laten maken?

Ik zou graag wat fotos bijvoegen, maar dat kan/mag niet meer geloof ik.

hey,

een 4500mah accu kan net teveel zijn geweest, met deze accu vaar je langer dan met een 3200mah. hierdoor kan het net te heet zijn geworden. dit hoort eigenlijk niet hoor als je een beetje kwaliteit hebt.

foto's mag je nog steeds gewoon plaatsen hoor, alleen je moet ze zelf uploaden.

ik zal ze eventjes hieronder zetten voor je:

full

Extra water inlaten, voor elke motor één

full

Accuspanningsmeter en motortemperatuurmeter.

full

Opgeboorde waterinlaat van 2 naar 3,2mm.

full

full

Voor de tweede keer gesmolten hoofdtandwiel.

full

Gesmolten hoofdtandwiel.

forumleden zijn nogal lui namelijk.

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jelmer,

Bedankt voor het erbij zetten vd fotos. Nu ik dit verhaal zo eens opgeschreven heb ben ik nog wat meer gaan nadenken over de mogelijke oorzaak. Volgens mij heb ik tijdens het aanpassen van de waterkoeling per ongeluk de motor ophanging verbogen. Als ik een blokhaak langs de tandwielen houd zie ik dat het tandwiel van de stuurboordmotor (jaja vakjargon) niet mooi in lijn meer staat. Dat wordt dan erg warm natuurlijk. Morgen eens kijken of ik de boel weer recht kan krijgen. Gelukkig heb ik destijds twee tandwielen bij Conrad besteld. Ik heb nog een reserve dus.

Ik meld wel hoe het afloopt. Als ondertussen iemand weet waar je een messing tandwiel kan laten maken houd ik mij aanbevolen. Maar dat zal niet meevallen denk ik.

Groeten,

Mark

Hallo Marek,

Jelmer heeft gelijk met het extra opwarmen door de lange vaartijd, vooral dat laatste beetje stookt de zaken behoorlijk op.

Ik zie, dat je motorophanging de koelsleuven in de motoren blokkeert, als je motoren hebt met een ingebouwde fan, heb je op die manier helemaal geen ventilatie door de motor heen, dat scheelt enorm in het opwarmen...
Ik zou ze vrij maken.

Op de foto's kan ik het niet goed zien, maar heb je naast can koeling ook borstelkoeling?
De buisjes op de motoraansluitingen voeren eigenlijk nog méér warmte af dan de can koeling.

Dit soort 'kleinigheden' kunnen net het verschil maken tussen schade varen en nooit meer last hebben (als de boel tenminste goed uitgelijnd staat...).

Groeten, Jan.

Marek,

Intressant onderwerp.
Ik heb zelfde bootje, ook hier zie je zowat geen water uitkomen.
Kan je eens foto's posten hoe jij dat hebt opgelost?
Mvg

Back