Kyosho Ultima II, restauratie van een "oudje"

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 5 aug 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als liefhebber van de wat oudere Kyosho buggies, heb ik al een paar 4WD auto's mogen opknappen. Maar nog geen 2WD. Toen ik echter een gaaf uitziende Ultima II op eBay zag, en de verkoper de auto ook los, zonder voor mij waardeloze zender, accu's en lader wilde verkopen, was ik om.


    Zo zag de auto er uit op de foto's bij de advertentie:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Behalve de doorgezakte achterkant bleek bij aankomst er wel het een en ander mis te zijn met de auto. Bovendien wilde ik wat dingen vervangen zoals de "Stock 05" motor, die niet echt snel is. En de mechanische snelheidsregelaar is wel mooi nostalgisch, en gaat zeker niet weg, maar om te rijden is een echte regelaar wel zo prettig. Daardoor, en door de bouwfoutjes, besloot ik hem zo goed als volledig te strippen.

    Eerste probleem diende zich al snel aan, de voorste shocktower was nogal verbogen (de oorzaak wordt later behandeld) zoals op deze foto is te zien:


    [​IMG]


    Even een nieuwe halen in de winkel is er niet bij met deze "oudjes" dus gewapend met 2 tangen, en wat geduld, heb ik een poging gedaan het op te lossen. Dit was het resultaat:

    [​IMG]


    Niet verkeerd, dacht ik zo. Ik heb het erg voorzichtig gedaan, en geen "stresslijntje" zien ontstaan in het oppervlakte van het alu, dus ik acht de kans op verzwakking en snel breken als gevolg van deze hersteloperatie erg klein.

    Ik kwam ook snel achter de reden voor het verbuigen van de shocktower, de bouwer had de voorste schokbrekers gebouwd met de piston-rods van de achterste, en andersom. Dus de achterste schokbrekers waren veel te kort, en de voorste te lang. Die ook uit elkaar gehaald, en op de juiste manier in elkaar gezet. Ik vond de veerspanning op de dempers wat aan de hoge kant als de extra "pre-load" ring erop gezet werd, dus in eerste instantie de schokbrekers zonder deze ring gebouwd.


    Daarna was de voorwielophanging aan de beurt. Hier was weinig mis, behalve dat er iets te grote voorwielen op zaten, 2.2 inch ipv 2.0 wat toen gebruikelijk was, en dat er plastic ringen waren gebruikt als wiellagers. Deze wiellagers bleken te zijn gebruikt als afstandringetjes om de mechanische snelheidsregelaar op het top deck te monteren. Hmmm... dat soort "foutjes" waren voor mij dus de doorslaggevende reden om de auto compleet uit elkaar te halen, ipv alleen de zichtbare fouten te herstellen. Na schoonmaken had ik dit:

    [​IMG]


    En met de herbouwde schokbrekers weer op hun plek zag het er zo uit:

    [​IMG]


    Mocht iemand zich afvragen wat er op het chassis staat, en waarom het niet lijkt op het woord "Kyosho", dat komt omdat Kyosho in die tijd onderdelen maakte van "Kelron", een soort kunststof wat erg sterk en duurzaam zou zijn.

    (wordt vervolgd)
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2015
  2. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Leuk projectje! Heb je niet meer foto's van de gehele leveromvang en de huidige staat van het spul?
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Natuurlijk kan dat, ik heb een paar foto's toegevoegd in het eerste bericht.


    Verder met het verslag, het gedeelte waar ik het meeste tegenop zag, de transmissie. Ten eerste omdat ik niet wist wat ik zou aantreffen in de gear box, in de wetenschap dat eventuele versleten of gestripte tandwielen niet zomaar vervangen konden worden. En ten tweede, omdat er op de pinion en spur, die wel makkelijk te inspecteren waren, een dikke laag Tamiya Molydenum grease zat, en dat waarschijnlijk verder ook wel in ruime mate gebruikt zou zijn.


    Gelukkig bleek het smeren binnen de gearbox tot een minimum beperkt te zijn gebleven, en, belangrijker, de tandwielen waren nog mooi gaaf. Na het schoonmaken van de tandwielen, inspectie van het diff, en vervangen van de glijlagers door kogellagers, kon de gearbox weer worden dichtgeschroefd. Toen restte nog het ontvetten van de buitenste tandwielen, en zag het er zo uit:

    [​IMG]


    In elkaar zetten was vooral even letten op de diverse ringetjes, het glijlager in het tussentandwiel/spur heb ik zo gelaten, omdat ik geen vervangende kogellagers bij de hand had. Is eventueel later eenvoudig alsnog te vervangen. Het resultaat zien jullie hier:

    [​IMG]


    Op de voorgrond rechts zijn de originele lagers van de outdrives te zien, die bestaan uit 2 verschillende ringen. Het cover over de pinion etc zit vast met een body-clip, en tussen de randen en de alu plaat waar de motor op vast zit, moet een rand van zelfklevend schuim het vuil buiten houden. Deze leek nog gaaf, en heb ik dus mooi laten zitten. Daarna heb ik de complete gearbox weer op de bodemplaat vastgezet, samen met de achterste shocktower:

    [​IMG]

    Begint al meer op een auto te lijken. ;-)

    (Tot zover maar weer)
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2015
  4. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Mooi, thanks voor de aanvulling.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Graag gedaan, ik ben inmiddels een stukje verder dan het verslag is, dus morgen waarschijnlijk weer een update.
     
  6. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    Ben wel benieuwd wat voor een setje je er in gaat zetten :) Leuk verslag, ga zo voort!
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Gezien dat er geen slipper in zit (Kyosho had wel als optie een speciaal pinion met een soort centrigugaal clutch, maar die is erg zeldzaam) om de klappen op de aandrijving op te vangen, en de onderdelen niet zo even overal verkrijgbaar zijn, zal de setup een brushed setje worden.

    Ik had nog een Team C Absima ECO 21 turns motor liggen, waarmee ik het eerst ga proberen. Deze geeft in een LRP Twister, op NiMh, al een leuke snelheid van ca 35 km/u. Omdat de Ultima door zijn iets kortere wielbasis en kleinere wielen (voorwielen worden nog vervangen door 2.0 inch exemplaren) kleiner lijkt dan een moderne 2WD buggy, lijkt hij ook snel hard te gaan. Hoe groter de auto, hoe langzamer voor het gevoel de snelheid, hoe kleiner, hoe sneller de "gevoels-snelheid" is.

    Dus misschien niet zo spectaculair, maar eerst maar eens kijken hoe het daarmee gaat. Vergeleken met de Stock 05 motor is het een grote sprong vooruit, daarmee zal de auto misschien net de 25 km/u hebben gehaald, of zelfs nog minder.
     
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Geinig zicht met hoe de schokdempers oorspronkelijk gebouwd waren, ik durf wedden dat hij nu een betere wegligging heeft.
    Heb je ook al een body/spoiler, of zijn dit onderdelen om nog op zoek naar te gaan?
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb niet met de auto gereden voordat ik deze ging demonteren. De achterkant lag zo laag boven de grond, ik vraag me af hoe de vorige eigenaar hiermee gereden heeft, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de wegligging goed is geweest. Naar verluid was het een bakker, die in een opwelling die auto had gekocht, maar er snel achter kwam dat hij zich beter bij het bakken van donuts kon houden.

    Body en spoiler leken in goede staat op de foto's, en bleken bij aankomst inderdaad nog zeer bruikbaar. Dat was ook 1 van de redenen om deze auto te nemen, een body op maat snijden, geen probleem, maar afplakken en verven liggen me een stuk minder. Dus als ik dat kan vermijden, zal ik dat niet laten. ;)


    Tijdens het schoonmaken van de onderdelen van de achterwielophanging ontdekte ik waarom er zoveel speling zat op de achterwielen. De meenemers waren omgedraaid. Bij deze oudere Kyosho auto's wordt de meenemer op de as geklemd, zonder dunne pin door de as. Om genoeg klemming te creƫren loopt de as schuin in dikte af van 5 mm in het wiellager, naar 4 mm. De meenemer heeft ditzelfde verloop in het asgat, en in de handleiding wordt dan ook duidelijk aangegeven welke kant naar binnen moet wijzen. Maar blijkbaar niet duidelijk genoeg voor degene die de auto als eerste heeft gebouwd, want ze zaten aan beide kanten verkeerd...

    Dat hersteld, met wat shims de overige speling zoveel mogelijk verwijderd, en toen alles weer in elkaar gezet:

    [​IMG]


    Daarna gelijk het topdeck erop geschroefd, zodat het chassis zijn stijfheid kreeg, de banden eronder gezet, en de motor erin. Dat laatste gaf nog wel een probleem, het asgat in het pinion was een beetje aan de krappe kant, en wilde maar nauwelijks van de oude motor af. Met een 3.2 mm boortje dit gat iets ruimer gemaakt, en toen kon het pinion makkelijk op de as van de nieuwe motor worden geschoven.

    [​IMG]


    De motor was nog niet ingelopen, en omdat ik de herbouwde transmissie ook wilde laten indraaien heb ik dat inlopen in de auto gedaan, ipv met de "natte methode". Op het plaatje hierboven is de regelaar al deels te zien, maar ten tijde van het inlopen was die nog niet binnen, en heb ik de motor aan mijn testregelaar gekoppeld. De transmissie bleek soepel te lopen, alleen hadden de dogbones nog wat veel speling, en rinkelden meer dan gemiddeld. Door in de drive cups een klein stukje schuim te doen, was dat ook opgelost.


    Tot zover weer...
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2015
  10. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Zeer leuk allemaal,ik wacht zeer ongeduldig af om te verhuizen en dan mijn "echte" hobby werkplaats te hebben.Dan begint het herbouwen van mijn tamiya monsterbeetle.
    Zag deze buggy er nog zo goed uit? Of heb je iets gedaan met de zwarte onderdelen dat die zo mooi clean zijn?
    Bijvoorbeeld de achterdraagarmen lijken niet beschadigd enz.
     
  11. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    geweldig indoor.... nice! wat vind je van de kwaliteid van de dempers?
    ik zit eraan te denken om ze voor de twister te gaan gebruiken aangezien dan de bodemplaat niet meer aan de grond komt. de travel is wat korter maar dat heeft ook weer nadelen natuurlijk...
    die lrp dempers zijn leuk maar ik heb er weinig vertrouwen in en er is niemand met ervaring met die dingen.
    de pistons van lrp zitten niet strak in het huis dus die gaatjes doen helemaal niks eingelijk....
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ondanks het aparte bouwen van de auto, en dat de banden al redelijk wat profiel missen, bleek er onder de laag stof over het algemeen gaaf uitziende onderdelen te zitten. Er zaten nog 3 nieuwe draagarmen bij, dus eentje zal al een keer vervangen zijn. 1 draagarm voor was een redelijke hap uit, dus daar heb ik een nieuwe voor gepakt.


    Deze dempers zijn een beetje instapmodel. Die van de Lazer ZX-Sport zijn iets beter, kun je de veerdruk in 6 stappen instellen. Echt een stuk betere dempers uit die tijd zijn de goudkleurige. Traploos instelbaar, en veel soepeler. Maar ik denk dat je met moderne dempers beter af bent, al is het alleen al vanwege de verkrijgbaarheid van onderdelen. Persoonlijk vind ik de dempers van de Jekyll en Minion voor standaard dempers niet slecht, beter dan de Twister dempers. De dempers van de Blast zijn nog iets beter, maar ook duur.


    En nu verder met het verslag.

    Op de foto van de motor was een stukje regelaar te zien, hier is de rest:

    [​IMG]


    Er zitten wat gaten in het topdeck, o.a. voor het vastzetten van de servo voor de originele mechanische snelheidsregelaar. Deze kwamen goed van pas om de bedrading netjes vast te zetten met wat tactisch geplaatste tie-wraps.

    De accu die er momenteel in zit is een oude Tamiya 1700 mAh NiCad. Mocht die toch net wat te slapjes zijn, dan zet ik er een 1600 mAh NiMh in, ik heb nog een "Wildpack" liggen van de Blast, die nu op LiPo rijdt.

    [​IMG]


    De ontvangers zijn tegenwoordig zo klein dat er makkelijk een plekje voor gevonden kon worden, zeker in een 2WD auto.

    [​IMG]


    De schakelaar heeft momenteel geen functie, omdat bij de ESC al een schakelaar zit om de auto aan te zetten. Voorlopig laat ik deze zitten, hij zit me niet in de weg, en een beetje gewicht voorin, nu met een veel lichtere ontvanger dan destijds erin, kan ook geen kwaad.


    Binnenkort een paar totaalplaatjes, en dan ook met kap.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2015
  13. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Ook dit oudje mag weer gezien worden.
    Mooi stukje werk, ben benieuwt naar het totaalplaatje.
     
  14. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Heb je een foto van dat onderdeel? Ik heb hier nog een grote doos met Kyosho onderdelen liggen en misschien zit hij daar wel bij.

    De andere optie is een A&L Lethal Weapon transmissie met bijbehorende slipper, dan kan er een milde brushless in. Die transmissie is trouwens ook een vintage ontwerp (de producent heeft nog een flinke stapel liggen).
     
  15. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Veel van de onderdelen zijn nog goed verkijgbaar, wat niet echt verbazend is gezien dat sommige van die dempers gedurende 10-20 jaar (!) geproduceerd zijn. Die zwarte shocks waren begin jaren 2000 nog gewoon te koop.

    Gold shocks zijn inderdaad beter dan deze zwarte, Platinum shocks uit dezelfde periode schijnbaar slechter. Daarna heb je de Kyosho Equalizers in diverse uitvoeringen - allemaal erg goed, en eigenlijk geldt dat voor alle 1:10 Kyosho schokdempers behalve de gele/zwarte plastic dempers van de Lazer Alpha/2000 (gaan snel lekken).
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. :D


    Hier is een foto van zo'n setje:

    [​IMG]

    Omdat je het pinion vervangt, zijn ze met verschillend aantal tanden verkrijgbaar geweest. Ook zit er een ander gear cover bij, omdat de racing clutch verder naar buiten uitsteekt.

    Wel apart dat er zulke modifcatie-kits zijn zoals die A&L, nooit geweten, alleen af en toe voorbij zien komen als ik een draadje las over oudere auto's. Mooi, maar wel een uitgave. Voor een "vintage-racer" een uitkomst, maar ik vind het ook wel een beetje de charme van zo'n auto om hem zoveel mogelijk origineel te houden. Dat de snelheid dan wat minder is, neem ik erbij. Ik heb een brushless 2WD en een 4WD die 50 en 60 gaan, dus wil ik harder, dan pak ik die wel.


    Er zijn inderdaad nog wel een aantal verkopers die een redelijke voorraad onderdelen hebben, al wordt het wel minder, en drijft dat de prijs hier en daar wat op. De shocks van de Alpha zijn inderdaad belabberd, enkele o-ring, waardoor ze snel lekken, en weinig demping. De dempers van deze Ultima en Optima Mid Custom werken wel beter, maar hebben weinig instelmogelijkheden.

    Misschien vervang ik ze nog wel een keer door een setje gouden dempers (ik heb nog een setje liggen, alleen is daarbij blijkbaar een keer de stelring voor de veren te strak gedraaid, want de pistons lopen klem bij het inveren) voor betere handling en looks, wordt het een Turbo Ultima II. Ik heb op de meeste plekken nu toch al kogellagers (ook een kenmerk van de "Turbo"), verdere verschillen tussen de gewone Ultima II en de Turbo-versie zijn turnbuckles, ball diff, en andere stickers.

    Waar ik ook nog over aan het denken ben is de voorkant naar hex om te zetten, zodat je meer keuze hebt in wielen. Het schijnt dat je met de onderdelen van de Traxxas Bandit dit vrij eenvoudig kan doen, andere C-hubs, stuurblokken, assen en dan lagers. Alleen kan ik in de partlist van de Bandit nergens de passend hex-meenemers vinden, dus moet ik nog even goed zoeken.
     
  17. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    dat komt omdat de bandit standaard geen hexen heeft.
    een vriend van me heeft een bandit #2405#
    daar zitten geen hexen op.
    je kan gewoon die van de rustler pakken.
    we hebben onze autos naast elkaar gehad, en de rustler is alleen iets breder en hoger door de langere draagarmen.

    EDIT:
    je zei al dat je er niet heel hard mee ging rijden, maar de casterblocks kun je toch beter de aluminium variant erop zetten.
    deze zijn heel makkelijk verkrijgbaar bij bijvoorbeeld toemen.
    daar hebben ze de traxxas versie en de integy versie.
    de casterblocks van de bandit, rustler en stampede zijn een groot zwakte punt van de autos.
    ik heb een van mijn casterblocks momenteel ook kapot...
    en anders even vragen in het bandit topic.
    die weten het zeker, want de bandit waar ik het over heb is een ouder model.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Voorlopig blijven de originele blocks erop. Het was alleen lastig om de originele passende voorwielen te vinden, vandaar dat ik aan het rondkijken was voor een alternatief. Het klopt dat de Bandit eerst geen hexen voor had, later is dat aangepast, in de part list worden beide versies van de stuurblokken genoemd, met ieder een eigen partnummer.
     
  19. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    oke, weer iets geleerd.
    weet je misschien ook of de hexen op de standaard as van de bandit passen?
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Je bedoelt voor? Dan natuurlijk niet. Om voor hexen te gebruiken moet je de assen en stuurblokken vervangen. De lagers die in de wielen zitten vervallen, en worden vervangen door 10 x 5 x 4 lagers in het stuurblok. Ik ben er alleen niet achter hoe de hexen op de nieuwe as zitten, waarschijnlijk met een pin door de as.
     

Deel Deze Pagina