La Couronne 1636 1:98 Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshond, 4 jan 2017.

  1. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Even voorstellen, nieuw op dit forum, pensionado, Nederlander woon in Belgie.
    Als zovelen, plastic bouwkitjes gemaakt in mijn jeugd, daarna gaan varen bij KM dus geen tijd voor modelbouw.
    Overgestapt naar bedrijfsleven, getracht te bouwen maar de Peregrine Gally nam 10 jaar in beslag, ik bedoel maar.......
    Na pensioen bouwen weer opgepakt, plastic (1:350/1:700), papier (1/200, 1/250) en nu weer houtbouw met de La Couronne.
    Ben van plan een bouwverslag te maken, om commentaar en advies in te winnen (heb ik zeker nodig...) en voor het plezier.

    Here we go..................
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Welkom, en kom maar op!
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad, kom maar op! Leuk dat je een verslag start. Dit schip heb ik geloof ik nog niet in een bouwverslag zien staan, dus ik ben benieuwd.

    (en je topic staat nu op de goeie plek)
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum , heb veel bouwplezier in het nieuwe jaar
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hallo hond van het schip,

    Ik heb even op internet gekeken welke boot dit is. Blijkt wel een mooie te zijn. Welkom op dit forum en ben zeer benieuwd naar je vorderingen. Succes met de bouw!
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom scheepshond, mooie boot heb je uitgezocht.
    Succes
     
  7. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Eerstens.....iedereen bedankt voor het warme welkom !

    Ben nu aan het worstelen met met de handleiding voor het plaatsen van foto's op dit forum.
    In de tussentijd mijn reden om voor de La Couronne te kiezen.

    Mooi schip, apart door de buitenboordse torentjes; mooi halverwege de 17e eeuw; geen live voorbeeld, sterker nog 1 onvolledige tekening uit de bouwperiode, en van alle tekeningen, schilderijen, modellen en wat nog meer, is er geen een hetzelfde, de verschillen zijn enorm !
    Dat vind ik prima want dat geeft gelegenheid tot persoonlijke interpretatie en dwingt tot nadenken over Hoe-Het-zou-kunnen (moeten)-zijn, dan wel bedoeld werd, dan wel het meest aannemelijk is gegeven de scheepsbouw uit die periode. De keus was Mantua of Corel. Ik koos voor Mantua vanwege de detaillering, waarbij aanpassingen vanzelfsprekend zijn. Corel vind ik iets te "glad", zonder af te doen aan het product, een kwestie van smaak.
    De Mantua uitvoering gaat uit van enkele beplanking. Gegeven mijn beperkte ervaring koos ik er voor een dubbele beplanking aan te brengen.
    De schaal was van geen belang, laatste jaren 1:200/250/350/700 gedaan, 1:100 is al enorm voor mij.
    Zo, en nu de foto's.........
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    We zien uit naar je foto's:banana:
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je onder een nieuwe post kijkt zie je naast het knopje "plaats reactie" ook het "upload bestand" Klik hierop, je kunt dan een foto uploaden - wanneer dit gebeurd is klik op invoegen als volledige afbeelding - en je foto staat in het bericht.
     
  10. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Dank je Hans, leven kan toch eenvoudig zijn.....;)

    Test en test.....

    De La Couronne eerste fase, spanten en hulpdekken.
    Als de spanten haaks werden uitgelijnd stonden ze krap in openingen, soms pasten het net niet.
    Heb toen de spant openingen geruimd tot de spanten pasten, daarna de spanten los in hun openingen gezet, zoveel mogelijk haaks en toen de lijm er tussen gefrunnikt.
    De gedachte hierachter was dat ik eenvoudiger de "loze"ruimte van de spantopeningen kan opvullen met dekplanken als scheve spanten aan te passen.........


    20161129_154057_HDR.jpg 20161129_154057_HDR.jpg
     
  11. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Nog wat afbeeldingen van spanten en hulpdekken, en om wat ervaring te krijgen in het omgaan met dit forum.

    PS. Weet iemand wat dat brilletje betekent in de topiclijst, naast mijn topic ?
    Als we toch bezig zijn.......ik upload foto's vanuit Google foto. Vanuit Google foto album gaat dit niet,
    klopt dat of doe ik iets verkeerd ?

    20161207_144454_HDR.jpg 20161207_144434_HDR.jpg 20161207_144359_HDR.jpg
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zie alleen het brilletje op je werktafel.. ...;) Een heel belangrijk hulpmiddel waar ik ook niet zonder kan. Leuk je foto's te zien. Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo onderlegd hoe je vanuit je album kan uploaden. Ik zelf, upload automatisch mijn foto's naar mijn album en dat gaat vanzelf...Ik heb dus geen idee wat je verkeerd doe. Je hebt overigens wel een mooie werkplek zo:koud:
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat brilletje betekend dat je je eigen topic volgt.
    Als iemand iets schrijft in jouw topic, dan krijg je daarvan via e-mail een melding.
    En wat de foto's betreft, je kunt ook een eigen album aanmaken, en als je dan op het cameraatje klikt, kun je foto's uit dat album invoegen.
    Een album aanmaken?? precies weet ik het niet meer, maar klik in het hoofdscherm eens op media, misschien krijg je dan wel de vraag om een album aan te maken.
     
  14. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Dank Groenenberg, de werkplek staat te boek als "theCave", vrij naar het US en Aussie begrip. De admiraal verliest steeds meer terrein in mijn Cave......:hammer:

    Pingu57, zal je advies uitproberen.....dank, en brilletje ook opgelost........
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha, a mancave :koud:
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik laad mijn foto up rechtstreeks van de harde schijf van de computer naar het verslag toe.
    in het oude forum ging dat via je foto album .
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Scheepshond, ik ken je bouwbeschrijving niet, maar heb jij je dek wel op de goede hoogte liggen?? Hoort dat dek niet op die dwarssteunen van de spanten?
    Of komt daar straks ook nog een dek op te liggen?
     
  18. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Pingu57,

    Het dek waar jij op doelt is een steundek, als het ware de ruggengraat van het model, stelt de spanten en loopt van voor naar achter, steunend op de kielplaat.
    Er komen nog enkele dekken boven dit steundek .Ook de verticalen balkjes om de valse kanonnen in te boren zijn aan dit "dek" bevestigd.
    In het achterkasteel is ook een steundekje geplaatst.
    Deze dekken, die geen dekken zijn, lopen ook horizontaal door het model, zonder zeeg dus.
    Er komen wat foto's aan die duidelijkheid verschaffen.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ok scheepshond, ik was even nieuwsgierig.
    Bedankt
     
  20. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Onderste dek geplaats. Erg dun en in 1 stuk. Moest onder spanning geplats worden, vraagt om breken/scheuren.........Heb het door het midden gezaagd, de spleet in het midden kan eenvoudig overplankt worden....later.......
    Ook de openingen voor de masten en knechten door-geboord, moet waarschijnlijk nog meer knechten installeren dan de gebruiksaanwijzing aangeeft, iets voor wat later. De opening vvor de boegspriet klemde aan alle kanten, en om de boegspriet een hoek van 25 graden te laten maken moest hij aanmerkelijk steiler staan dan gepland. Vandaar de extrat uitboring.
    Meer over de houten pennetjes in de volgende set.

    20161231_130222_HDR.jpg
     
    Hans Groenenberg, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina