La Couronne 1636 1:98 Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshond, 4 jan 2017.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin scheepshond
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad een leuk begin van een mooi schip. En "scheepshond" heb je ook nog een eigen naam, of wil je die geheim houden?
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Nee hoor pietsan, ben nog steeds aan het wennen aan dit forum, heb nu mijn Bio ingevuld, kan je al mijn dirty details lezen..............
     
  4. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Timberwolf & pietsan, dank voor positieve reacties..............
     
  5. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    De houten pinnetjes....................
    Ik kan mij nog herinneren van het vorige houten schip dat ik eerst helemaal beplankt heb om daarna de kanonspoorten te zoeken en uit te zagen/vijlen.Vele malen gemeten en gemeten en nog maar eens gemeten om zeker te weten dat de poorten goed zouden zijn gepositioneerd. Het resultaat was niet helemaal zuiver, vandaar dat ik nu eens een andere manier volg.
    Ten eerste de kanonslopen suggereren met behulp van stokjes in de hulpstukjes conform de tekening. Als de positie van de kanonslopen op deze wijze zichtbaar gemaakt is, blijkt dat ze niet helemaal zuiver mey de dekken lopen, een beetje op en neer..........een touwtje ertussen help extra om het visueel te maken. De plaatsingen gecorrigeerd......en toen liepen de lopen als langs een getrokken lijn ( met zeeg....).


    Voor de correctie, een beetje rafelig.....en de tweede foto na de correctie.

    20161231_130155_HDR.jpg 20161231_130230_HDR.jpg
     
  6. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ik ben van plan om de kozijnen van de poorten in te bouwen gelijk met de eerste beplanking. Liggen zij meteen iets dieper t.o.v. de uiteindelijke beplanking. Dus ga ik de onderkant en de bovenkant van beide rijen poorten met een latje plaatsen. Zit ook hier meteen de zeeg in de onder en bovenkanten van de poorten en kunnen de verticale stijlen ook verticaal geplaatst worden.
    Nog maar eens de onderkant van de poorten uitgemeten m.b.v. stukjes karton op maat van de poorten.foto 1
    Toen een lat na een nachtje weken rond de spanten gebogen waarbij de bovenkant de onderkant van de poorten wordt.

    20170101_143745_HDR.jpg 20170101_143745_HDR.jpg 20170101_163100_HDR.jpg 20170101_163036_HDR.jpg 20170101_163023_HDR.jpg 20170101_112658_HDR.jpg 20170101_112643_HDR.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    ja, dit is ook een manier om de poorten precies goed te krijgen Koen, wordt leuk zo :)
     
  8. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Na de onderste plank van de onderste geschutrij is geplaatst is het eenvoudig om de bovenliggende lat t plaatsen, gewoon recht omhoog met behoud van de zeel, afstand = vertikale poortopening voor dit caliber plus twee maal kozijnranden.
    Daarna de bovenste geschutsrij gedaan, ook relatief eenvoudig, gewoon omhoog schuiven met een iets kleinere opening (kleiner kaliber), ook hier met behulp van een test model van een kanon met paard. Niet vergeten om stukjes dekplanken onder de wieltjes te doen, anders komt hij te laag staan.
    En zo zijn de twee rijen geschut aan beide kanten gedaan.

    Op naar de rest van de beplanking met twee onderkant en twee bovenkant per dag........................


    20170107_160938_HDR.jpg 20170107_161037_HDR.jpg 20170114_144920_HDR.jpg
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als ik dit zo zie , dan haal je jezelf een hoop extra knutselplezier bij het beplanken van Le Couronne op de hals, Koen.
     
  10. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hoe bedoel je Peter ?
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik bedoel dat het dicht maken van je romp veel meer werk gaat kosten op deze manier, want hoe ga je de stroken waar de kanonspoorten in komen nu dichtmaken??
    Wat je nu gedaan hebt is volgens mij om te voorkomen dat je de poorten straks uit moet meten en uit moet snijden, maar het dicht maken kost nu veel meer tijd, en vakmanschap :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben het wel een beetje met Peter eens. Je doet het een tikkie omslachtig;)
     
    TIMBERWOLF en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  13. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Eerstens....dank voor de feedback, zet mij aan het denken.
    De stroken tussen de poorten worden aansluitend op de poortkozijnen gemaakt, Afijn, dat is het plan. Eerst de kozijnen erin en dan de stroken.
    En ja, het duurt langer, maar tijd (en geduld...) heb ik genoeg.
    Ben het ook helemaal eens met jullie dat het omslachtig is, maar ik herinner mij nog zeer goed mijn eerste houbouw bootje, de poorten uitmeten, uitboren, uitvijlen was vond ik een hels karwij waarbij de lopen alsnog niet geheel in het midden uitkwamen. Zal ongetwijfeld mijn onervarenheid zijn geweest, maar ik kies voor de huidige methode omdat ik het gevoel heb dat ik er meer controle over heb. Al is alleen al dat het visueel zichtbaar blijft met iedere stap.
    De tijd zal het leren, ik wil zeker niet uitsluiten dat een volgend schip weer meer traditioneel (?) zijn poorten krijgt.

    Nogmaals dank voor het positieve commentaar
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jij bent de kapitein van dit schip Koen, als jij denkt dat dit makkelijker is, moet je het altijd doen.
    Vertel je achteraf ook even of het werkelijk makkelijker was? Daar ben ik namelijk heel nieuwsgierig naar.;)
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat is duidelijke taal Koen, je bent en blijft natuurlijk Kapitein op je eigen schip en uiteindelijk bepaal je dus ook zelf hoe je iets aanpakt.

    (volgens mij waren Peter en ik zelf gelijk aan het typen gezien de beide teksten)
     
  16. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Zal ik zeker doen ......ben net zo nieuwsgierig naar het eindresultaat van de poorten.
    Vooralsnog aan het beplanken van de rest van de romp en opbouw.................dat geeft weinig foto niuws.......
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Alweer een maandje geleden, bezig met beplanken van de eerste laag. Staat niet in de bouwbeschrijving, maar gelet op mijn zeer beperkte ervaring de meest voor de hand liggende techniek. Ik heb een kant gedaan met zoveel mogelijk lange latten, nachtje weken, nachtje tijdelijk op de spanten, en een nachtje lijm drogen. Ging prima maar duurt lang. De andere kant op een dag de midscheepse stukken gedaan, zo goed als recht dus achter elkaar erop.Daarna de boeg en hek plankjes, al of niet voor gevormd met weken. Gaat aanmerkelijk sneller, maar hoewel het uiteindelijke resultaat even glad is (of niet glad.....) vind ik de lange plankjes mooier staan. In beide gevallen niet gelet op juiste manier van vermeerderen/verminderen, gaten en gleuven laten vallen, en opvullen met gepast stukje hout en/of houtlijm met zaagsel (beetje gemengd gevoel over.....).
    Ziet er na een dremel/ hand schuurbeurt zo uit.

    Vraagje voor de kenners: er zijn nog kleine oneffenheden, zal/moet ik die met vulmiddel opvullen en wederom schuren ? Of is het wel goed zo ? De tweede laag gaat er ogenschijnlijk strak overheen. En houd houtlijm op plasmuur of houtvulmiddel ? Of ...maak ik mij druk om niets .....................
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Koen, was het de bedoeling ook om hier een foto bij te plaatsen?? :D
    Zo ja, dan is dat mislukt.:(:(
     
  19. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Yep...........verschrikkelijk mislukt.........weet niet meer hoe ik de vorige heb gedaan..........stand-by.......
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je de foto in je album hebt, even op de camera klikken, dan kun je ze plaatsen door op de foto te klikkken.
    En verder zit ik er klaar voor, het sigaartje brand, en ik zit in de luie stoel :bier:
     

Deel Deze Pagina