La Couronne 1636 1:98 Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshond, 4 jan 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben heel benieuwd naar het vervolg Koen :)
     
  2. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    De geschutpoorten halfweg, de helft van de kozijnen zijn nog "vrijstaand" (wel gelijmd...) bij de andere helft zijn de tussenliggende ruimten beplankt. Dat was gisteren, vandaag de rest gedaan, en afgewerkt, morgen de fotos van het resultaat van stuurboord zijde.
    Een wat afwijkend methodiek, de tijd was een uur of 8, de moeilijkheidsgraad niet al te lastig.

    Bakboord zijde ga ik doen op de meer traditionele wijze , dus vol beplanken en de poorten uitboren/snijden/zagen/vijlen........dit ter vergelijking met de SB zijde.
    Kijken wat mij het best bevalt.
    Morgen foto van gedane SB kanonspoorten op laagste dek.

    Dank voor het kijken, en hopelijk veel commentaar.

    Koen.

    DSC_0014.JPG
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De vorm van de boot is al mooi te zien Koen. Ik denk dat het iets vlotter gaat als je de poorten er later uit gaat snijden. Ik heb dan ook het idee dat je gemakkelijker vlak blijft met je huid. Succes met de andere zijde.
     
  4. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ik neem aan dat je met snijden bedoelt daadwerkelijk snijden met een mesje ?
    Ik vraag het maar want er circuleren vele methoden, snijden, boren, vijlen, zagen,....

    Dank voor je commentaar, ben ook nieuwsgierig welke van de twee methoden het snelste/prettigste werkt.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik boor in de hoeken van de afgeschreven kanonspoort een gaatje waarna ik dit inderdaad er uit snij. Maar er zijn ook kleine zaagjes om dit uit te zagen. Na het uitsnijden vijl ik met een klein vijltje de poort op maat. Ik zou zeggen gewoon proberen dan bemerk je snel genoeg wat jou het prettigste ligt. Succes.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben heel benieuwd wat je er straks zelf van vind Koen, maar van deze zijde vind ik dat het nog vrij vlot gegaan is.:D
     
  7. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ahhhhh........dit krijg je als je eigenwijs bent......bakboordzijde dichtgemaakt en poorten uitgeboord/gesneden.
    Een prachtige zooi.........de ingevulde planken alleen geven te weinig cohesie met de rest van de romp om het geboor te weerstaan.......de stukken vlogen in het rond.........
    Na een bier van hoge gisting, begonnen met reparatie en gelijkertijd plaatsen van de poorten..........

    Komt allemaal goed........

    PS. Stukje reling ook afgebroken.......als ik toch bezig ben............

    20170314_115816_HDR.jpg
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Alsof ze onder vuur genomen is door de vijand.... :)
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoe krijg je het voor elkaar....o_O
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je maakt er wel een beetje een "puinhoop" van Koen:(
    Het lijkt er op dat je de latten alleen aan de spanten hebt verlijmt. De latten moeten op dit soort kwetsbare punten ook onderling verlijmt worden om dit soort breuken te voorkomen. Verder weet je toch dat de belangrijkste eigenschap van een modelbouwer "geduld" is, niet waar?? Want het ziet er een beetje uit dat je hier ietwat te gehaast te werk bent gegaan. Ik zou als ik jou was nieuwe latten aanbrengen en dan iets voorzichtiger uitsnijden, want als je dit met stukjes en beetjes gaat repareren dan blijft het een kwetsbaar geheel.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel jammer:oops:
     
  12. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hans:
    Lijkt inderdaad wel oorlog. Doet mij denken aan de "Sachsen" die ik maakte. Mijn poes meende dat dit DE vijand was en ging vol de strijd aan. Met dit resultaat. Bewaar het nog steeds..........
    20170317_081933_HDR.jpg

    Groenenberg:
    Dank voor je adviezen. En ja ik verbaas mijzelf ook nog geregeld......

    Pietsan:
    De latten waren onderling gelijmd Piet, en alles goed laten drogen, dus tekort aan geduld zou het ook niet moeten zijn......de latjes zijn wel dun, 1 mm, misschien is dat te dun. Misschien ben er te hard in gegaan met de boor....onervarenheid dus........

    Peter:
    Komt allemaal goed, ben hard aan het repareren....................
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Vallen opstaan en weer doorgaan!
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het ziet er voornamelijk naar uit dat je een te grote boor hebt gebruikt. Kleinere gaatjes boren en vanuit daar uitsnijden, of als je er met je zaagje/mesje niet tussen kunt komen steeds een klein formaatje groter boren. Niet ineens zulke grote gaten maken.

    Overigens boor ik mijn luiken niet eens voor. Ik teken ze gewoon af en ga dan meerdere malen zonder hard te drukken met een scherp mesje over de lijntjes heen totdat ik er uiteindelijk een keer doorheen snij.
     
  15. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Dank Danny, een te grote boor.....! Voelt aan als de oorzaak.......
    Wat ik leer is dat boren en zagen voor mij niet de aangewezen manier is, snijden lijkt gelijkmatiger, gladder en met minder druk op de huid. Dank voor je advies.
     
  16. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Zo, schade is hersteld, rechthoekige poorten en halfronde poorten geplaatst.
    Overweeg om nu eerst de binnenkant te doen, dekken en binnenkant reling.............
     
  17. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    20170416_152605_HDR.jpg
     
    pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er mooi uit Koen :):)
     
  19. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Voor de verandering het gundeck gedaan, om even van de huid en geschutspoorten weg te zijn.
    Ik heb de rooster zo goed als verzonken in het dek, de kanon paarden staan zo dicht bij de roosters dat zij onvermijdelijk door de opstaande randen op de roosters zouden klappen, met alle gevolgen vandien.
    Er staat nog een klein randje wat is vlak gemaakt met het dek. Kunnen de paarden lekker rollen ......... 20170505_160508_HDR.jpg
     
  20. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Dagen bezig geweest met het uitlijnen van de borghouten en waterlijn. Ik probeer de lijnen van Fournier te volgen (de oudste tekening beschikbaar....). De achtergalerijen op papier en op schaal geknipt om zeker te weten dat de borghouten correct aansluitne/uitkomen. Ook voor boeg goed aandacht gegeven om te zorgen dat de borghouten zo goed als horizontaal lopen.
    Rustig werkje.....geeft voldoening dat alles nu "past" en hopelijk geen grote verassingen geven.

    20170505_160522_HDR.jpg
     
    Hans Groenenberg en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina