La Couronne 1636 1:98 Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshond, 4 jan 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    een mooie voorbereiding Koen
     
  2. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ben ik weer, duurde enige tijd want warm weer dat roept voor fietsen en terrassen, en lang ge-researched over het beplanken.
    Veel meningen, suggesties en dringende raad gevonden over hoe best te beplanken. Uiteindelijk gekozen on eerst de berghouten te doen, dan alles boven de berghouten gevolgd door alles onder de berghouten.
    Gedurende dit denkwerk de kiel beplankt, was relatief eenvoudig. Ik doe de boeg met het galjoen en alles wat daarbij hoort apart, ik wil de berghouten vloeiend laten doorlopen, maar weet nog niet precies hoe dat te doen, vandaar dat ik dit gebied open hou.
    Vier berghouten met de tussenliggende gangen zijn gedaan, enkele weken over gedaan, soms ook er weer afgehaald als het niet helemaal goed oogde.......De gangen opvullen tussen de poorten was minder lastig dan gedacht, ging eigenlijk wel vlot, als de berghouten goed geplaatst zijn is het relatief eenvoudig on "door" te planken. Ziet er opeens een stukje beter uit, zelfs nog niet geschuurd

    Ga nu beginnen met de gangen rond de halfronde, open poorten
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 jul 2017
  3. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Laatste posting is een zooi.
    Weet niet hoe ik dat deed.........en moet iets doen aan mijn fototechniek. Op de foto is La Couronne lelijker dan in werkelijkheid........


    Bedank voor het kijken.............
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op je tweede foto lijkt de beplanking inderdaad niet helemaal fris te lopen, Koen.
    Is dat vertekening van de foto??
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Koen,
    Jammer dat je de berghouten op dezelfde plek hebt afgekapt. Je krijgt nu 3 a 4 lassen recht onder elkaar. Dat is niet realistisch. Er waren natuurlijk altijd wel lassen maar om geen stevigheid te verliezen nooit onder elkaar. Probeer ze zo goed mogelijk weg te werken.
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    En let op: foto's kunnen genadeloos zijn (meestal té genadeloos). Wat er voor het oog lekker uitziet wordt door de foto in al haar facetten benadrukt. De kunst is ergens in het midden uit te komen. Op de foto acceptabel is voor het gewone oog vaak geweldig.
     
  7. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hi Peter,
    Het lijkt inderdaad of de berghouten golven ( neem aan dat je dat bedoelt....) lopen in werkelijkheid recht on de boeg. Zal betere foto's maken......

    Dank voor je reactie.

    Koen.
     
  8. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Jan Zwart,

    Dank voor je opmerking, weer iets geleerd. Heb al wat opties om te camoufleren.................

    Koen.
     
  9. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hallo Hans,

    Dat fotowerk is inderdaad ietwat frustrerend. Ik heb van mijn andere modellen foto's die er beter uitzien dan in werkelijkheid en andersom. Zal eens in de camera handleiding van mijn smartphone kijken.....(read the *#!@&$?> manual.....)

    Stel je support erg op prijs.

    K.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ben ik blij om Koen, dat bedoelde ik inderdaad
     
  11. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Peter Pingu........Je hebt wat losgemaakt.........Lopen de berghouten nu wel of niet recht, dan wel een beetje omhoog aan de boeg ? Afhankelijk van hoe en wanneer ik keek leek het steeds wel/niet helemaal goed.....
    Om een goede nachtrust te verzekeren heb ik de berghouten op de boeg losgemaakt en opnieuw gelijmd, een millimeter hoger........weet nu zeker dat ze behoorlijk zitten......Het blijft anders knagen gedurende de bouw, en daarna...........................

    Dank........

    Koen.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dan ben ik blij dat je vanavond weer kunt slapen Koen.:):)
     
  13. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hallo, tijd niet op dit forum geweest....druk,druk,druk.......en bezig met beplanken en daar hoef ik niet steeds dezelfde foto van te maken.
    Ook de zomertijd speelde mee, veel buiten.....minder scheepswerf..............ook naar de Batavia geweest, geweldige dag gehad, veel foto's gemaakt maar neem aan dat de meeste bouwers de Batavia al in hun archief hebben................
    De beplanking dan. Vanaf de berghouten naar boven en dan naar beneden.
     
  14. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    image-2017-12-24.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  15. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ben ik weer. Weinig op dit forum geweest. Deels door zomer (= buiten) tijd, en deels door de aard van de werf werkzaamheden. Ben aan het beplanken en dat geeft weinig spectaculaire beelden. Ben ook geen supersnelle bouwer, twee plankjes per dag ( BB en SB elk een) is het wel.......
    Heb ook de Batavia werf bezocht, geweldige dag gehad. Hierboven de eerste beplanking foto.
     
  16. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Met nog wat beplanking foto's.

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen was de romp dicht.........eindelijk...feest....bier !

    [​IMG]
     
    Hans Groenenberg, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  17. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Valt nog te vermelden dat ik plankjes tekort kwam, en niet zo weinig. Mislukkingen en ander verlies meegerekend kwam ik 10 gangen tekort.
    Bijgekocht, maar wel met licht anderer kleur.....

    De spiegel was eenvoudig te beplanken maar ik bleef twijfelen over de plaats van de geschutspoorten. Als ik de tekeningen volgde kon ik er geen dek onder voorstellen.
    Dus hoger zonder denkbeeldig dek eronder of lager (gelijk aan konstabel luik) en nieuwe gaten uitzagen . Het laatste gedaan.

    [​IMG]
     
  18. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ter afwisseling de dekken "gelegd". 3-planks verschuiving gemaakt.
    En voor het boegdek de planken ingelaten. Nog nooit gedaan, nam veel tijd in beslag om een methode te bedenken, en veel mislukte resultaten, maar uiteindelijk na 4 keer een redelijk resultaat behaald. Vooral de verhoudingen van de zijkanten van de punten kwamen steeds verkeerd en/of lelijk uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Stephan Kertész en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Een detail van de verschuiving van de dekplanken.

    [​IMG]

    Trouwens, wat ook niet bijdraagt aan een snelle bouw is dat ik verscheidene malen gedeeltes van de huidbeplanking en/of de dekken na plaatsing weer gesloopt heb wegens toch niet zo netjes als ik de vorige dag dacht..................4 maal hele gedeeltes eraf gesloopt en weer opnieuw gedaan, net zolang tot het er redelijk uitzag.
     
  20. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hier een fotootje van hou ik de huidplanken buig nadat ze een dagje in het water hebben gelegen. Gelijktijdig in dwars- als in lengte richting gedraaid.

    [​IMG]

    En zoals we er nu voorstaan......

    Tijd om de romp te schaven, vijlen en schuren....kleine oneffenheden vullen ......affijn, mooi maken dus, leuk werk......

    Trouwens, het trapje in het bakdek scratch gemaakt, het bijgeleverde trapje was out-of-scale en lelijk....

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina