La Couronne 1636 1:98 Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshond, 4 jan 2017.

  1. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Trouwens voor de statistieken....ik heb aan de boegkant twee inlatingen moeten doen......maar helemaal niets aan de achterkant, los van wat bijpunten......is dit normaal ?
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is mooi opgeschoten Koen, ziet er mooi uit, mar heb je wat plekjes waar de planken niet helemaal aansluiten?? zo lijkt het net tenminste .
    Als je gaat schilderen geen probleem natuurlijk.
    En wat betreft je vraag of dat normaal is,?? dat weet ik eigenlijk niet.:oops:
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja hoor, dat kan heel gemakkelijk voorkomen. Hangt sterk af van de vorm van de romp.
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp en deck
     
  5. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Pingu57, dank voor je positieve reactie, ja, slordig aangesloten gangen, werk het wel weg.................................en schilderen.....weet het nog niet, hou niet van fel gekleurde schepen, maar enige kleur hadden ze soms wel.
    Dank Kolderstok en nu ik je toch aan de lijn heb.............ik wil een roergangerpositie maken wellicht met kolderstok, ben ik dan nog steeds in lijn met gangbare gewoontes van die tijd (mid 1600) als ik een klein dekhuisje maak een dek hoger waar de roerganger door kan kijken ? Kan weinig vinden over dit onderwerp.
    Dank timberwolf................altijd goed om te horen.
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    De naam kolderstok is ontstaan door het feit dat de roerganger niets kon zien vanaf zijn positie en aanwijzingen toegeschreeuwd kreeg van de schipper. En dan een reis naar de oost maken (6 tot 9 maanden) en heel de dag naar een houten wand kijken....
    Daar kreeg je wel eens de kolder in je kop.

    Afhankelijk van het type schip had men eventueel een kijkgat - maar even zo vaak dus niets.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Bedankt Hans, het wordt dus geen klein dekhuisje om door te kijken..........vind wel iets anders om de details toe te voegen.

    PS: Met de nieuw vergaarde kennis omtrent de stuurinrichtingen uit de 17e eeuw........Wat moet ik denken van je schermnaam "kolderstok"....? :D
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - We hebben lang nagedacht over de naam die ik aan mijn kleine onderneming wilde geven (www.kolderstok.com).
    Het moest affiniteit hebben met 17e eeuwse schepen, en één ding wat deze schepen tot ver in de 17e eeuw gemeen hadden was het sturen via de kolderstok. Het is ook een naam die je eerst een beetje doet lachen en dan gaat begrijpen.

    (overigens werden 17e eeuwse schepen nauwelijks bestuurd met het roer en de kolderstok. Dit werd veel meer gedaan met de zeilen op de boegspriet en die op de bezaansmast. Het roer was hooguit om de rechtuit vaart van een schip wat te corrigeren).
     
  9. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Interessant Hans, op de open zee kan ik mij dat goed voorstellen. Maar in nauwe kustwateren met veel ondieptes......het respect voor de mannen van die tijd groeit evenredig met het krijgen van meer kennis en inzicht. Neem de route om in Amsterdam te komen......de zandbanken voor Texel, de doorgangen tussen de eilanden, het IJsselmeer, Pampus en eindelijk het IJ......er moest toch scherp gemanoeuvreerd worden....Respect.
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk weetje:
    Men had in de 17e eeuw al sleepboten, en een vorm van pontons. Deze laatste heetten scheepskamelen. Twee halve drijvende schalen die tegen het schip bevestigd konden worden waarna er water uit gepompt werd en het schip hoger kwam te liggen. Dan werd het met behulp van zogenaamde waterschepen over de ondieptes bij Pampus gesleept en naar de rede van Texel gebracht om verder bevoorraad te worden.
    Deze waterschepen waren redelijk zware en wat plompe schepen - ze werden gebruikt om drinkwater voor Amsterdam uit de IJssel te halen (hadden daarvoor een grote opslag in de romp) want het grachtenwater in Amsterdam zelf was te vies. Door hun gewicht gecombineerd met de kleine maar zware romp deden ze het ook goed als slepers.

    Op de Bataviawerf zijn ze als het goed is druk bezig met de voorbereiding voor het maken van een waterschip in 1 op 1 schaal.
     
  11. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Erg interessant Hans, ik wist dat er slepers waren maar niet dat de grotere schepen naar de rede van Texel gesleept werden vanuit Amsterdam (en terug) . De scheepskamelen
    waren voor mij onbekende beesten..............................Waar haal je al die informatie vandaan ? Geweldig leerzaam voor deze oorlogsschepen freak.

    De schilderijen met de schepen op het IJ onder vol zeil zal dan wel creatieve vrijheid zijn van de schilders ?
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
  13. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
  14. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Leuk.....dank voor de info.
     
  15. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Na een jaar aan de romp werken, werd het (mentaal...) tijd voor wat "mooi maak"werk.
    Vooerdek geplaatst.
    Binnenkant van de verschansing gemaakt, de bovenkant afgeplankt en geschuurd. Toen de hele afwerk rand rondom het dek gemaakt en
    geschuurd samen met de omlijsting van het gat in het weatherdek. Dekken geschuurd.....en zo schiet het opeens op. Visueel althans.


    20180311_154808.jpg
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  16. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ook de schotten op het achterkasteel gemaakt. Afgeweken van de bouwplannen, de deuren , trappen en twee beeldjes waren
    er teveel aan. Het paste gewoon niet, Misschien door de handgemaakte deuren, maar zo zijn die tenminste ongeveer op schaal.
    Een beeldje laten vervallen en het overblijvende dingetje in het midden geplaatst,

    image-2018-03-16.jpg


    Scharniertjes van papier gemaakt.
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  17. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Zoals gewoonlijk bij mij......de volgende dag vond ik de trappen, out-of-scale, lelijk, grof affijn...........niet goed.

    Heb ze er alweer afgehaald......maak ze wel zelf.......

    Vergroot ter verduidelijking...........


    image-2018-03-16 (1).jpg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Komen er naast de trappen nog iets van een reling? Ik vind ze zo erg gevaarlijk, je valt er zo vanaf, want er is niets ter bescherming.
     
  19. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ja hoor Jan, als speciaal kenmerk van dit schip is het rondom en aan de binnenkant voorzien van een reling/hekwerk
    bestaand uit allemaal kleine pilaartjes met een reling. Wordt nog een hele klus....
     
    janzwart vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt scheepshond
     

Deel Deze Pagina