Laagdekker balanceren

• Topicstarter Topicstarter Arno78
  • Startdatum Startdatum
A

Arno78

Guest
Hoe werkt dit?
Ik weet wel het balanspunt op de vleugel, maar moet je het toestel dan op de kop houden of gewoon recht?
En hoeveel peut moet er in de tank zitten voor het balanceren? ik lees hier veel tegenstrijdigheden over op het forum.

Op de kop is iets naukeuriger en ik balanceer altijd met volle tank.

De meeste modellen moet je na het invliegen nog wel veranderen .

Mvg Johan

Zwaartepunt bepalen dient altijd te geschieden met een lege tank: een beetje te voorlijk zwaartepunt (door tanken) heeft minder negatieve invloed op het vlieggedrag (iets meer weerstand, want ter compensatie geef je iets meer "up") dan een te ver naar achteren gelegen zwaartepunt.

In principe is de balans om de dwarsas gelijk, of je het model nu ondersteboven houdt of niet, maar ondersteboven blijft een laagdekker beter hangen op de steunpunten/vingertoppen en dat werkt meestal het gemakkelijkst. ondersteboven of rechtop balanceren is dus een beetje een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Veel succes met balanceren!

Als ik hem op de kop houd met de ontvangeraccu voorin hangt hij nog steeds naar achter met een lege tank, dit lijkt me dus niet te kloppen.

Mvg Johan

haha.. grappig. Twee tegengestelde reacties binnen een paar minuten. wel lastig voor de vraagsteller, daarom wat argumentatie:

Bij het bepalen van de lokatie van het zwaartepunt is het met name belangrijk dat het zwaartepunt (aangrijpingspunt van het gewicht) ligt vóór het aangrijpingspunt van de lift. dit zorft er voor dat de kist altijd de neiging heeft de neus voorover te laten zakken. Ter compensatie vliegen we met wat instelhoek (stabilo lift een heel klein beetje naar beneden om de neus omhoog te houden). Loopt nu de snelheid terug (bijvoorbeeld: motor uit of een scherpe manouvre) dan neemt de lift van de vleugel (en het beetje negatieve lift van de stabilo) af en laat het model de neus zakken om snelheid te houden. Leggen we het zwaartepunt verder naar achteren, dan zal het op een gegeven moment samen gaan vallen met het aangrijpingspunt van de lift. In dit geval zal in een motor-uit situatie of het op een andere wijze teruglopen van de vliegsnelheid de neus actief omlaag moeten worden gestuurd.
Gaan we nog verder naar achteren dan moeten zowel de vleugel als het stabilo gaan liften om eea in 1 lijn te houden (er ontstaat een knatelmoment naar achteren). conseqentie is dan een model dat extreem nerveus is op hoogteroer, niet te trimmen en eigenlijk ook absoluut niet meer prettig te vliegen valt. Bijkomend verschijnsel is dat bij het teruglopen van de snelheid het model de neiging krijgt de neus verder omhoog te steken (en aldus de snelheid verder te verlagen). Het spreekt voor zich dat dit een behoorlijk risicovolle vliegsituatie is die we eigenlijk zouden willen verwijden.

Het risico van uitwegen met een volle tank is dat, zeker bij kisten met een lange neus en een grote tankinhoud, Het zwaartepunt te ver naar achteren belandt als de tank leeg raakt. om dit te voorkomen week ik het liefst uit met een lege tank, maar dan op het achterste aangegeven zwaartepunt (doorgaans 33% van de gemiddelde aerodynamische koorde bij een "gangbare" vliegtuigconfiguratie (voor Canards, delta's vliegende vleugels etc. gelden andere waarden))

Als ik hem op de kop houd met de ontvangeraccu voorin hangt hij nog steeds naar achter met een lege tank, dit lijkt me dus niet te kloppen.

dat klopt ;)

In dat geval kun je kiezen voor een zwaardere spinner en/of het monteren van wat lood tegen het motorschot om eea toch netjes in balans te krijgen.
Je tank vullen om eea in balans te krijgen werkt niet want tijdens de vlucht gaat die tank leeg en eindig je met een te "achterlijk" zwaartepunt.

Zou het echt nodig zijn om lood te gebruiken op een arf?
In de handleiding staat het zo simpel beschreven waar de accupack enzo moet komen maar daar klopt dus niets van. :S

Mvg Johan
k?

met een volle tanK?

lijkt me erg onlogisch, je land toch met een lege/bijna lege tank?

en in de landing lijkt het me erg belangrijk dat juist dan je zwaartepunt goed ligt. daarom met een lege tank zwaartepunt goed leggen, dan hoef je daarna ook niets meer te veranderen....

mischien verklaart dat waarom jij na het invliegen nog wat moet veranderen...?

Zou het echt nodig zijn om lood te gebruiken op een arf?
In de handleiding staat het zo simpel beschreven waar de accupack enzo moet komen maar daar klopt dus niets van. :S

Soms is het gebruik van lood onvermijdelijk. De lokaties uit de handleiding kunnen hooguit indicatief zijn.
Immers: de balans hangt ook af van je motor- en uitlaatkeuze, het gewicht van je accupakket etc. Bovendien las ik in een ander topic dat je bij deze kist van een neuspoot naar een "taildragger" landingsgestel bent gegaan. betekent ook: gewicht weggehaald aan de voorkant in de vorm van een neuspoot en toegevoegd in de staart in de vorm van een staartwiel....
Als je op één punt van de handleiding afwijkt heeft dat nu eenmaal soms consequenties op andere punten..

Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad, het is een taildragger geworden.
Ik heb het denk ik opgelost, in het kamertje waar de tank zit kan ik ook nog precies een accupack kwijt.
Deze ligt dus wel ruim 10 cm meer naar voren dan in de handleiding, waarschijnlijk door de aanpassing van het landingsgestel.

Bedankt voor de reakties tot nu toe, meerdere natuurlijk welkom.

Als die duwmotor achterin de staart zit wel. zit de motor op een pilon bovenop dat is het al weer minder interessant.

Uitgangspunt: Ga er van uit dat onder de minst gunstige omstandigheid het zwaartpunt niet te ver naar achteren mag komen.

Back