laden loodaccu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door piet, 13 aug 2004.

  1. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    in mijn nieuw te bouwen boot, de sleper Jan, komen twee accu's, 12V-7A.
    ik sluit deze parallel aan elkaar en krijg dan 12V-14A.
    voor het laden van loodaccu's gebruik ik de zelfbouwlader van velleman de K8012, deze lader kan volgens de fabrikant max. 12A laden.
    dus ik gevraagd hoe en waarom en kreeg als antwoord dat parallel niet goed is vanwege ongelijke capaciteit en evenueel ontploffingsgevaar.
    wat ik nu graag wil weten is kan dit wel of is er een andere lader om deze twee accu's te laden.
    en kun je zo wie zo loodaccu's met dezelfde waarden parallel koppelen en dan zo laden of is het beter om ze elk apart te laden.
    met vriendelijke groet piet kuiper te zaandijk
     
  2. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    Als je kan zou ik ze afzonderlijk laden.
    Als je met minder dan 12V je ding kan doen, zou ik er voor opteren om beide pluspolen van de batterijen in normaal bedrijf te koppelen via 2 diodes, omdat het spanningsverloop van beide batterijen verschillend kan zijn en er anders stromen gaan lopen van de ene naar de andere batterij. Als je 2 diodes (kosten je een paar eurocent) plaats dan is het altijd die batterij met de hoogste spanning van de twee die de stroom levert.

    Kris
     
  3. jacques

    jacques Guest

    Wordt de stroom niet te groot voor een diode?
     
  4. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    je kan diodes hebben in allerlei soorten, maten en smaken.

    Ik had er voor m'n electrische koelbox bvb van 6A genomen.

    En je kan ook altijd diodes parallel schakelen om de gewenste stroomsterkte te bekomen.

    Kris
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Zelfs diodes van 50-100A kosten maar een paar euro, advies van Kris zeker opvolgen anders ontladen de accu's elkaar in rap tempo!!
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De loodaccu's kan je zonder gevaar en zonder diodes parallel zetten. Het "risico" dat er zou zijn bestaat niet. De accu's zullen elkaar absoluut NIET in rap tempo ontladen. Dit is een onuitroeibaar fabeltje.
    Zou het wel zo zijn dan zouden er duizenden vrachtwagens, tractoren en andere zware voertuigen zijn die om de haverklap nieuwe accu's nodig hebben. Bij mijn vrienden op de boerderij hebben 3 van de 4 trekkers en de maishakselaar twee zware loodaccu's parallel staan om de zware startmotor van energie te voorzien. NEE ze staan niet in serie zoals bij vrachtwagen vaak gebeurt maar echt parallel! Een kennis van mij is vrachtwagen chauffeur op lange internationale ritten. Hij heeft 4 zware accu's in z'n wagen staan, 2 in serie en die weer parallel. Geen diodes of zo iets gewoon hele dikke kabels.
    Het enige dat hier belangrijk is is dat de accu's dezelfde spanning moeten hebben en het liefst ook van hetzelfde merk en type zijn. Het is dus het beste om twee dezelfde accu's te kopen en die parallel zetten en daarna zo laten. Zo krijgen ze zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen en behouden die ook. Gaat er één kapot dan kan de andere het beste ook vervangen worden.
    Zorg overigens ook voor de juiste lader en probeer de accu's niet met je NiCad lader te laden. Als je dat doet en je houd de zaak niet heel erg goed in de gaten kunnen er WEL problemen ontstaan en accu's kapot gaan, zelfs ontplofen is dan niet onmogelijk.
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Over het laden van accu's zijn al heel wat topic's vol geschreven. Om 2 accu's parallel te te zetten zijn zoals al is opgemerkt geen dioden nodig. Er zijn installatie's waar véél, heel veel accu's parallel staan oa. in noodverlichting installatie's. Deze staan altijd aan een lader en moeten van tijd tot tijd gecontroleerd worden en worden regelmatig geladen en ontladen. Als er echter een accu defekt raakt, dan moeten alle accu's worden vervangen. Dus nooit oude en nieuwe accu's parallel zetten. Worden de accu's een tijdje niet gebruikt, is het beter om deze los te koppelen, omdat er altijd wel een egalisatie stroom loopt. Hoe gelijker de accu's zijn, hoe kleiner deze stromen. Bij het laden is het beter om deze in serie te laden of allebei afzonderlijk. Regelmatig snelladen kan wel, maar op den duur zullen er "gaten" in de platen ontstaan. Bij snelladen ontstaan er gas belletjes op de platen en waar gas zit, zit geen vloeistof en is het oppervlak van de plaat dus kleiner, zodat niet de volledige capaciteit beschikbaar is. Daarom is het nodig om regelmatig een zg. vereffenings lading uit te voeren waardoor de capaciteit weer toe neemt.

    Groetjes Hans.
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Volgens mij hoeven die diodes niet hoor :wink: .

    De verwarring ontstaat misschien door het gebruik van 2 accu's in echte boten waar de ene als startaccu en de ander als lichtaccu dient. Hier is een diodebrug wel noodzakelijk omdat de accu's veelal totaal verschillend zijn...
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Hans,
    Gooi je hier niet twee accu's door elkaar? Hoe je loodaccu's moet laden is al vaker beschreven en daar komt snel of langzaam laden niet in voor dat is alleen zo bij Nicad en NiMH accu's.
    Loodaccu's laad je met een vastingestelde spanning en een begrensde stroom. Naarmate de accu voller wordt zal de laadstroom afnemen tot hij helemaal vol is en de laadstroom (theoretisch) 0mA wordt.
    Als je loodaccu's op de juiste manier laad en er niet teveel stroom door gaat jassen met een NiCad lader zal je geen problemen met gasvorming en dergelijke hebben zoals jij omschrijft.
     
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik begrijp dus uit het antwoord van ernst dat het dus gewoon geen kwaad kan de accu's parallel te zetten, alleen de lader van velleman gaat dan zogezegt tot 12A maar de accu's zullen volgens mij wel vol geladen worden alleen zal dit wat langer duren.
    de vraag was gesteld aan de techneuten van velleman en die zeiden dat je ze dus niet parallel kon zetten vanwege de capaciteit.
    maar in mijn geval zijn de accu's van hetzelfde merk en zelfde voltage en capaciteit.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Piet,
    Die Velleman lader kan met 12Amp laden als ik het goed begrijp. Dat is wel erg veel, dit is meer voor een autoaccu. Ga je toch 12Amp door die accu's jagen dan krijg je echt problemen. Er gaat gas ontstaan zoals Hans al heeft omschreven. Er kunnen spanningen in de platen van de accu's ontstaan die daardoor krom kunnen trekken. Doordat er gas ontstaat krijg je problemen met het electroliet (het accuzuur).
    Deze accu's zijn volgens mij gesealde accu's. Ze hebben geen vloeibaar elektroliet maar in een gel vorm. Het nadeel is dat je dit niet bij kunt vullen als er dus gas ontstaan en dat ontsnapt raak je langzaam maar zeker elektroliet kwijt. Gebeurt dit tijdens elke keer laden dan ben je snel door je elektroliet heen en kan je de accu weggooien. Om deze reden mag je gel accu's dus niet met een te grote stroom laden en moet je de lader begrenzen op 0,2 tot 0,4A/Ah. Voor de accu's die jij omschrijft mag de maximale laadstroom dus 0,2*17 tot 0,4*17 = 3,4 tot 6,8Amp zijn. Persoonlijk zou ik voor een stroom van rond de 4Amp kiezen.
    Wil je meer weten over dit soort accu's ga dan eens kijken op de site van een bekend merk. Niet allemaal omschrijven ze alles precies maar sommige wel.

    "de vraag was gesteld aan de techneuten van velleman en die zeiden dat je ze dus niet parallel kon zetten vanwege de capaciteit. "
    Wat die "techneuten" van Velleman hier nu bazelen weet ik niet, wat heeft de capaciteid nu te maken met parallel zetten? Oke, je moet geen accu's van verschillende capaciteid parallel zetten maar dat doe je niet.

    Piet, je kan die accu's gewoon parallel zetten, parallel laden en parallel gebruiken. Zorg ervoor dat je de accu's direct na gebruik oplaad, ook als ze nog niet leeg zijn. Loodaccu's kunnen heel erg slecht tegen te ver ontladen en leeg opslaan. Accu's die niet gebruikt worden toch elke 4 a 5 maanden opladen. Doe je dat niet dan zijn ze na minder dan een jaar kompleet onbruikbaar en kan je ze weggooien.
     
  12. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    @Ernst.
    Nee hoor, ik gooi echt geen accu's door elkaar. Jaren lang heb ik ondehoud gedaan aan oa. transportmaterieel in ons bedrijf. Aangezien alle voertuigen vrij intensief gebruikt werden, moesten de accu's ook regelmatig worden opgeladen. Dit gebeurde echt met snelladers en wat hier geldt voor grote accu's geldt ook voor kleine. Ik zag iets over een lader van 12 AMP en dat is toch echt wel wat teveel van het goede! Liever 12 UUR 1 AMP, dan 1 UUR 12 AMP! Zelf doe ik het ook met een voeding met vooraf ingestelde spanning en stroom begrenzing, maar er zijn lieden die toch snel willen laden vandaar mijn bericht. Het vereffenen van de accu´s in ons bedrijf ging altijd 1X per week en was echt noodzakelijk. Hierbij werd door de lader eerst ontladen, daarna werd er met regelmatige tussenpozen en een kleine laadstroom herladen en dat duurde 24 uur. De accu´s gingen ongeveer 10 jaar mee en dat mocht ook wel, want één exemplaar kostte 6000 gulden! Maar zoals ik al eerder opmerkte, over dit onderwerp zijn al heel wat topics geschreven en bestaan er nog erg veel misverstanden.

    Groetjes Hans.
     
  13. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik denk dat er een klein misverstand is, de 8012 van velleman is geschikt voor 6 en 12V accu's met als laadstroom 0,3 of 1A en tot een maximum van 12A.
    dus als ik het goed begrijp kun je maximaal 12V-12A laden volgens de specificaties.
    dus twee accu's 12V-7A samen 12V-14A moet kunnen alleen zal het iets langer duren voor dat ze vol zijn.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Piet, ik denk dat ik nu het misverstand door heb.
    De lader kan accu's laden van 6 en 12V tot een maximum van 12Ah, twaalf AmpereHOUR (uur)!!!! Die laatste toevoeging "hour" (uur) is zeeeeeeer belangrijk!
    Je hebt gelijk als je zegt dat het iets langer zal duren om de accu's vol te krijgen maar dat zal je waarschijnlijk niet eens merken. Theoretisch zal een lege accu van jou (12V 7Ah) 7 uur geladen moeten worden met jouw lader, 7 uur lang met 1Amp laadstroom. In de praktijk zal dat ALTIJD langer zijn. Ten eerste omdat het rendament NOOIT 100% is. Ten tweede omdat de laadstroom niet constant 1Amp blijft tijdens het laden. Tegen het einde van het laadproces wordt de stroom namelijk minder omdat de spanning van de accu langzaam maar zeker gelijk wordt aan de spanning van de lader.
    Nu snap ik ook waarom de techneuten van velleman zeiden dat die lader de accu's niet parallel zou kunnen laden "vanwege de capaciteid". Ze staan natuurlijk een beetje in hun hemd als ze zeggen dat de lader accu's tot een maximum van 12Ah kan laden en dan tegen jou gaan zeggen dat het wel kan en geen problemen zal geven. Het is een ander verhaal als je gaat proberen om een 120Ah accu te laden, dat gaat veel te lang duren. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

    Hans.
    Toch haal je hier het een en ander door elkaar. Jij schrijft hier over hele zware tractie accu's (tractie batterijen). Het laadverhaal is bij deze accu's toch wel behoorlijk anders. Hoewel het pricipe volgens welke beide accu's werken gelijk is zijn er twee belangrijke verschillen. De constructie van de accu's is totaal verschillend en er wordt een heel andere vorm van electroliet gebruikt.
    De accu's die gebruikt worden in heftrucks, transporttrekkertjes (spijkstaaltjes) en dergelijke zijn vrijwel uitsluitend natte loodaccu's. De spanning is meestal 36V tot 42V en de capaciteid enorm (2000Ah en meer). Sulfatering van de platen door het vloeibare electroliet is een groot gevaar dat de levensduur van de accu's flink kan verkorten. Regelmatig laden en de accu's nooit verder ontladen dan 1,8V per cel zijn heel belangrijk.
    Snelladen op de manier die wij modelbouwer snelladen noemen bestaat niet bij loodaccu's. De tractie accu's worden wel snel geladen maar dat gaat op een totaal andere manier en met een hele speciale lader. Omdat door deze manier van (snel) laden er inderdaad verschillen in de onderlinge cellen kan ontstaan is er een methode nodig om dat te voorkomen en terug te draaien. Daar is de vereffenings lading voor nodig. Deze manier van laden verschilt nogal tussen de verschillende fabrikanten maar uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer. Er bestaan enkele fabrikanten die er een universele lader voor hebben ontwikkeld. De praktijk heeft uitgewezen dat die goed werken en de levensduur van de accu's enorm kunnen verhogen. De 10 jaar die genoemd wordt is absoluut niet overdreven.

    Voor de loodaccu's die wij in de modelbouw gebruiken is deze manier van laden niet beschikbaar. Ik ken geen enkele lader die het zou kunnen. Misschien is het zelfs wel schadelijk voor onze accu's. Het is dan ook niet nodig voor de (kleine) loodaccu's van ons.
    Sulfatering is ook voor onze loodgel accu's een gevaar, het gevaar is echter duidelijk kleiner dan bij natte accu's. Dus ook voor onze lood gel accu's geld dat je de accu regelmatig moet laden en NOOIT verder moet ontladen dan 1,8V per cel (11V voor een 12V accu). Als je een accu (perongeluk) toch te ver ontlaad hang de accu dan direct weer aan de lader. Hoe langer de accu leeg blijft staan hoe harder hij achteruit gaat. Een splinter nieuwe accu kan je na één keer te ver ontladen al naar de maan helpen als je hem daarna niet direct weer oplaad.
    Een te ver ontladen accu mag je ook nooit direct met de volle stroom gaan laden. Eerst moet je de accu "weer op gang brengen" met een kleine laadstroom. (Om alles eenvoudig te houden heet dit ook vereffenings laden.) Daarna mag je pas de volle laadstroom door de accu sturen tot hij vol is.

    Sorry dat het een lang verhaal is geworden maar het is duidelijk dat er nog veel vragen zijn met betrekking tot het laden van accu's. Zowel de lood accu's als andere accu's. Over de loodaccu's, Nicad's en NimH weet ik het één en ander, een overblijfsel van m'n werk. Ik ben bezig met een verhaal over het laden van deze accu's. Het probleem is om het in voldoende duidelijke taal te doen en om alles te omschrijven. Er zit zoveel vast aan het laden dat je er letterlijk boeken over kan schrijven. Daaruit vloeit dan het volgende probleem en dat is, wat beschrijf je wel en wat laat je weg? Lang niet alles is belangrijk of van toepassing voor ons in de modelbouw. Daar staat tegenover dat vooral de NiCad en de NiMH accu's in de modelbouw vreselijk op hun huid krijgen. Meestal worden ze veel zwaarder belast dan waar ze eigenlijk voor ontworpen zijn. Dat dit de nodige gevolgen heeft zal duidelijk zijn. Wanneer het stuk klaar zal zij weet ik niet maar ik werk er aan.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het wordt inderdaad hoog tijd, dat er over deze materie eens een modelbouw-faq gaat verschijnen. We zijn dan ook zeer benieuwd, Ernst.
     
  16. jacques

    jacques Guest

    Inderdaad een lijst met wat wel en wat niet te doen per Cel type. :D :roll:
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De zaak is nu in een stroomversnelling gekomen. Ik hoop aan het einde van de week het verhaal met betrekking tot de loodaccu's af te hebben.
     
  18. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik wacht het af, maar Ernst nog bedankt voor de reactie, kreeg later nog weer een mail van velleman en parallel laden was voor hun echt uit de boze.
    groetjes piet kuiper
     

Deel Deze Pagina