Laden Turnigy Nano-Tech LiFeP04 op CS Lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Madhouse, 13 jun 2016.

  1. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb een tweedehands zender gekocht en daar zaten 2 stuks nieuwe LiFeP04 (deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...450mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Receiver_Pack.html) accu's bij. Kan ik deze laden met mijn CS-Space X2 AC-DUO (http://cs-shop.de/CS-Space-X2-AC-DUO-HV-Ladegeraet-2-x-10A-12V-240V-200W-LiHV-Programm#beschreibung)? En zo ja, hoe?

    Ik ben niet zo goed in Duits (handleiding lader: http://cs-shop.de/mediafiles//bedienungsanleitungen/C140510_SpaceX2ACCharger-2012-10-17.pdf).

    Ik heb de juiste kabel en balance board:
    [​IMG]
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
  3. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Thanks voor de reply!

    Moet ik hem dan op LiFe BAL-CHG zetten? En dan op 2S en de C op 1400mAh? Dan laad hij met 1.4A.

    Als ik dat doe dan zie ik het voltage oplopen tot boven de 7V en de accu is maar 6.6V.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een LiFe accucel heeft een laadspanning van 3.6 volt, een 2S pack zal dus 7.2 volt bereiken.
    De lading gebeurt net als bij lood accu's en LiPo's volgens de cc-cv procedure, dwz, Eerst zal tijdens de lading met constante stroom (cc = constant current) plaats vinden tot de spanning is opgelopen tot 3.6 volt per cel, dan treed de cv fase in met constante spanning (cv = constant voltage).
    Er blijft dan in jouw geval 7.2 volt op de accu staan en je kan de laadstroom op het display terug zien lopen van de ingestelde 1.4 A naar minder.
    De lading wordt in het algemeen afgebroken wanneer de laadstroom bij die 3.6 V/cel (voor de LiFe) is teruggelopen tot 5 á 10% van de ingestelde stroom. In jouw geval dus tot ongeveer 70 á 140 mA. Die 5 of 10% is een keuze van de fabrikant van de lader en komt niet erg nauw.
     
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Heel erg bedankt voor de info! :D
     
  6. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Het is inmiddels gelukt, beiden accu's zijn vol! Bedankt voor de hulp ;)
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb niet zoveel gedaan, maar mooi dat het gelukt is!

    Ik probeer altijd gebalanceerd te laden als het kan, dus bijvoorbeeld bij LiPo's en LiFe accu's.
     
  8. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Heb nu ook gebalanceerd geladen, dit gaat prima met de LiFe accus.
     

Deel Deze Pagina