laden van 3600mAh Ni-MH

• Topicstarter Topicstarter steggie
  • Startdatum Startdatum
S

steggie

Guest
Weet iemand hier een goed antwoord op ?

Ik heb een 8,4 V( dus 7 cell) , 3600mAh Ni-MH accu ..
Ik had hem nog nooit geladen( zat bij aankoop model).
De eerste maal geprobeerd te laden met mijn Robbe 5r ladertje
op 500mAh. Rood lampje gewoon normaal helder.
Lampje gaat in de loop van de tijd ( 1/2 uur) uit , en lader stuk.
Het kan toeval zijn.....
Alvorens ik de reserve 5r lader probeer, graag jullie mening.

Groeten, Allard

met een voltmeter cellen meten. als alle cellen ok zijn ligt het aan de lader.

om de cellen een voor een te meten doe je de meetkabel voor de plus aan de plus, de min meetkabel met een naaldje door de krimpkous van iedere cel.

Je Robbe lader laadt met een stroom van 500 mA. Niet met 500 mAh. Stroomsterkte wordt uitgedrukt in Ampere of milliAmpere. Capaciteit in Ampereuur (Ah) of milliAmpereuur (mAh). Dit is een fout die veel wordt gemaakt!

Een lege accu met een capaciteit van 3500 mAh laden met 500 mA duurt ruim meer dan 7 uur. Je lader is een eenvoudige constante stroombron zonder enige afschakeling. Het lampje van de betreffende uitgang blijft branden zo lang er een accu is aangesloten.

Als het lampje van de lader uit gaat dan zou daar iets mis kunnen zijn. Wordt de lader soms warm? Dan zou een thermische beveiliging de lader kunnen uitschakelen

Waarschijnlijk alleen het lampje stuk Allard, maar dat zou hierbij niet mogen gebeuren. Of werkt geen enkele uitgang meer? (De lampjes vormen bij deze super-eenvoudige lader/stroombron de stroombeperking). Heb je tegelijkertijd ook andere laderuitgangen gebruikt? Dan zou dat de oorzaak kunnen zijn, de 500mA uitgang moet je niet tegelijk met andere uitgangen gebruiken.
Los van het bovenstaande, ik zou met lagere stroom laden, 0,1C (= langzaam laden), dan hoef je de laadduur niet in de gaten te houden, overladen is dan geen probleem. In jouw geval zou de laadstroom 360mA moeten zijn. Die stroom kun je krijgen door de minnen (niet de plussen, beetje onlogisch) van aantal uitgangen te koppelen. de 60, 140 en 180mA uitgangen te combineren, kom je op 380mA, die 20mA meer is geen probleem. 10uur laden zou voldoende moeten zijn om een lege accu weer vol te krijgen. Omdat laden een rendement heeft van 70% moet je dit met 1,4 vermenigvuldigen, 14uur. Zoals gezegd, niet tegelijkertijd de 500mA uitgang gebruiken.

Helder verhaal over laden NiMH accu's, aanrader:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> De Nikkel-Metaalhydride accu.

4371497532-Carregador+ROBBE+Lader+5r.jpg

Laatst bewerkt:
Vergis je niet, ze voldoen uitstekend voor langzaam laden ( = 0,1C) van zend- en ontvang-accu's, kan niets bij fout gaan. Moderne laders nodigen uit tot snelladen, wat nergens voor nodig is. Al heel veel discussies met snellaad problemen gezien: 'laadt niet', 'diode kapot', 'accu uit zender halen', 'zender gesmolten'.

Laatst bewerkt:
Is ook een lekker "dom" ding. Nou ja weet uiteraard wel wanneer accu vol is maar ik heb menig nicd/nimh uit de accuhemel kunnen terughalen.
De computerlader zegt vooraf, sorry maar die snap ik niet(zoals voltage te laag en zo).
Ik heb alle moderne computerladers in huis (infinity 3 en Hyperion 720i duo 3) maar dit is een trouw beesie :)

Greetz,

Ik heb dit toch ook echt met NIMH's meegemaakt (14 cell pack te diep ontladen door te lang weg leggen). Infinity wilde ze niet slikken, paar uurtjes op de R en de basisspanning was hoog genoeg om vervolgens weer op de infinity door te gaan.

Vergis je niet, ze voldoen uitstekend voor langzaam laden ( = 0,1C) van zend- en ontvang-accu's, kan niets bij fout gaan. Moderne laders nodigen uit tot snelladen, wat nergens voor nodig is. Al heel veel discussies met snellaad problemen gezien: 'laadt niet', 'diode kapot', 'accu uit zender halen', 'zender gesmolten'.

Overladen van cellen is ook niet goed.. Ik laad mijn zender/ontvanger accu's wel op met mijn dure lader.. Die durf ik nog wel aan te laten staan 's nachts..

De problemen die je noemt liggen meer aan de gebruiker dan aan de lader.. En zender gesmolten door snelgeladen accu's? Ik heb nog geen cellen gezien die boven de 1,5 volt uit kwamen en de meeste zenders moeten dat toch aan kunnen?

Je moet ook geen dagen overladen, maar op wat uurtjes meer of minder hoef je niet letten bij NiMH.
Voor foto's van gesmolten zenders moet je even Jan/Corrien vragen, ik kan ze niet meer vinden op MBF

Allereerst dank voor jullie reacties .
Ik begin maar even te reageren op Ron zijn verhaal.
Ik heb trouwens je artikel over Ni-Mh accu gelezen, heel uitvoerig trouwens.

Ff terug naar het proces.
Ik heb de accu dus geladen met de 5r op 500 mA ( inderdaad zonder de H, N.P.S. dank !) Alleen deze uitgang gebruikt.
Ik dacht dat de 500mA wel dicht genoeg bij de 0,1 C lag vandaar mijn keus.
Ron ik ga het op de andere 5r met de combi van de neg. uitgangen proberen .
Voltmeter heb ik ff niet bij de hand , wanneer ik deze uit mijn garage heb gehaald, meet ik de spanning van de afzonderlijke cellen eens na voor de zekerheid.
Ik heb trouwens gezien dat de 5r die stuk is met schroeven aan de onderzijde dichtgemaakt is, ( die andere lijkt niet geopend te kunnen worden) en ga dan eens kijken of hij inwendig gezekerd is of iets dergelijks.

LiPO cellen ben ik in het geheel niet bekend mee, komt ook wel een keer.
Trouwens dat LiPO zich gedraagt als spanningbron is wel apart, ik ging er van uit dat alle accu stroombronnen waren, dus niet.
Hoe was het ook al weer met als iets zich als een stroombron gedraagt?
Als de weerstand te laag wordt , gaat de spanning omhoog.( zoals een slechte bliksemafleider dus)
Bij LiPO cellen is het dus andersom.

Ik ga dus eerst even de cellen apart meten en daarna met de andere lader de accu opladen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Allard

Stroom- en spannings-bron had in mijn verhaal betrekking op de verschilende soorten laders, niet op de verschillende soorten accu's. Een NiMH/NiCd laders is een stroombron (laadt met constante stroom), LiPo- en lood-accu laders zijn spanningsbronnen, laden met constante spanning (en stroombegrenzing).

Het laden van de spanning van accu(cellen) geeft weinig informatie. Je moet ze meten terwijl ze gebruikt worden, eventueel gewoon een lampje.

Zie verder ook Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained in dit overzicht http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/111164-hulp-nodig-welke-lipo-voor-calmato-1400-ep.html#post1887134

Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens gezien dat de 5r die stuk is met schroeven aan de onderzijde dichtgemaakt is, ( die andere lijkt niet geopend te kunnen worden) en ga dan eens kijken of hij inwendig gezekerd is of iets dergelijks.
Als een Lader 5r niets meer doet is de bruggelijkrichter verbrand en is de temperatuurbeveiliging, die aan de primaire zijde in de trafo zit doorgeslagen. Aan dit laatste doe je niets. Overigens hebben veel Laders 5r éénrichting schroeven. Die draaien dus wél vast, maar nooit meer los. Zo'n Lader 5r maak je open door het voorfront er uit te trekken. Je zet er aan de zijkant een schroevendraaier tussen, buigt wat op de hoek van het bovenhuis en met enig gedoseerd geweld floept-ie er dan vanzelf uit. Zowel de behuizing als het voorfront is van taai abs, dus de kans op scheuren is nihil.

Back