Laden van lipo zender accu vraag

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door EdcopterX, 7 mrt 2017.

  1. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    Ik heb een DX6 zwarte uitvoering en heb er een 7,4v 2s 4000mAh zender Li-Ion voor gekocht.
    De normale penlichts gaan snel leeg.

    Echter zit ik nu te kijken naar de lipo maar er zit alleen een + en - aan.
    Hoe kan ik deze opladen zonder balacebordje op mijn lipo lader????
    lipo.jpg


    Gr Ed
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2017
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat gaat dus niet.
    Om een 2s accu te kunnen balanceren heb je drie aansluitingen nodig.
     
  3. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Zag op de verpakking staan dat het gaat om een Li-Ion, sorry.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Is het DEZE accu? Dan is extern balanceren niet nodig. Volgens de (Engelse) omschrijving is in het pakket een beveiliging/balanceerschakeling ingebouwd.
    Overigens is een LiPo ook een Li-Ion accu! Li-Ion is een soort accu en daar heb je diverse "ondersoorten" is en een LiPo is daar één van.
    Zie het net als bij auto's. Een Opel is een auto maar niet alle auto's zijn Opel's!
     
  5. Trucker08

    Trucker08

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vinkeveen
    Deze Lipo kan gewoon in de zender opgeladen worden. De lipo zelf is beveiligt tegen ontladen en overladen.
    Je moet in "System Settings" alleen de accu soort veranderen van NiMH naar Lipo.
    Kijk ook even op pagina 5 Installing Optionel Li Ion accu en pagina 23 Battry Alarm van de manual.
     
  6. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi,

    Ja kan ook maar dan moet je weer een adapter kopen.
    Laad hem dan liever op aan de lader, deze heeft ook een Li-Ion funktie .

    En nog bedankt voor de tip in de zender:koud:
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  7. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Dan een klein stekkertje aanschaffen zodat ik hem kan laden met de li-Ion funktie op mijn lader.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Heb je de eerdere reacties wel gelezen?
    Deze accu heeft een ingebouwde beveiliging/balanceer schakeling en hoeft/kan niet met een balancer in de lader geladen te worden. Je kan hem gewoon met je eigen lader laden alleen moet je dat doen zonder de balancer te gebruiken. Ik ben er zeker van dat je de lader kunt instellen dat hij een LiPo laadt zonder de balancer.
    En gebruik de LiPo stand en niet de Li-Ion stand! Het is namelijk een LiPo accu en een LiPo is een Li-Ion maar niet alle Li-Ion accu's zijn LiPo's! Een LiFePo is ook een Li-Ion accu, een Li-Mn ook en er zijn er nog een paar.
     
  9. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Ernst,

    Is gezien maar bedoel gewoon op mijn lader maar zonder balncer
    Maar vertel mij dan waarom er op mijn lader dan een Li-Ion stand zit.

    Heb het door dat het een lipo familie is en geladen word met lipo programma.

    Maar ook in mijn zender kreeg ik advies om het te veranderen maar daar staat dan, alkaline, lipo en Li-Ion.
    Moet het daar dan ook op lipo staan omdat het van lipo familie is?
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De accu heb ik in mijn DX9.
    Gewoon laden via de zender met de standaard lader 12 v 0,5 amp switching.
    Hij laad dan tot 8,1 volt.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Een LiPo behoort tot de Li-Ion familie, niet andersom. ;)
    De "gewone" Li-Ion accu verschilt maar weinig van een LiPo, beter gezegd eigenlijk niets. Het gaat om de verschillende materialen die inwendig gebruikt worden. De belangrijkste gemeenschappelijke factor is dat ze beide van Lithium Ionen gebruik maken. Hierdoor kan de "gemiddelde" spanning iets verschillen, meestal is dat ergens tussen de 3,5 en 3,8V. Veruit de meeste, zo niet alle Li-Ion accu's die door ons worden gebruikt hebben een gemiddelde spanning van 3,6V of 3,7V. Op zich is dat niet zo bijzonder en ook van relatief weinig nut bij het laden.
    Sommige mensen gaan bij het laden ook uit van een lagere eindspanning. Normaal gesproken is dat 4,2V per cel. Voor een "gewone" Li-Ion gaat men soms uit van 4,10V per cel. Dat mag je doen maar het is niet echt nodig, de cellen worden alleen iets minder vol geladen. Ook dat is geen ramp want dat zal in de praktijk hooguit enkele procenten zijn.
    Wanneer het de accu is die ik eerder heb gesuggereerd dan is het een LiPo, dat staat er tenminste op. Volgens mij is het dan logies dat je de lader en de zender op LiPo instelt. Instellen op Li-Ion mag ook en kan op zich geen kwaad. De accu zal alleen enkele procenten minder vol geladen worden. Dat is dus geen ramp en eerlijk gezegd kan het voor de accu zelfs beter zijn. De levensduur zal er langer door kunnen worden. Hoeveel langer is niet te voorspellen en het is ook de vraag of je het zal merken.
    Wil je dus op "veilig" spelen stel dan de lader en de zender in op Li-Ion, dan zijn de spanningen ietsje lager en komt de accu ietsje minder vol.
    Wil je maximale capaciteit, stel dan de lader en de zender in op LiPo. Dat kan de levensduur ietsje verminderen maar het is de vraag of je dat zal merken.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    De zender wil weten welke accu erin zit, zodat hij "weet" wanneer hij alarm moet geven omdat de accu leeg is.
    een nimh of penlite kan zo'n beetje tot 0 volt worden leeggetrokken, en zal de software alarm geven wanneer de zender zal stoppen met werken.

    Een lipo achtige heeft zijn ondergrens op een vast punt zitten. Weet de zender dit niet, zal hij de accu te diep ontladen, waardoor een lipo achtige kapot gaat.
    dan heeft een lipo achtige onder de 3 volt per cel een extreem stijle curve.. zakt extreem snel in voltage.
    Gevaar is dan wanneer het alarm afgaat, je binnen 30 sec opeens met een lege zender staat. niet makkelijk als je nog moet landen..
    Daarnaast zal de lader de accu niet meer willen laden ivm beveiligingen.
    Krijg je hem toch geladen, is de kans aanwezig dat hij stevige schade heeft. bij wat vaker voorkomen, kans op vlammen en zo

    Qua laden, de lipo/liion hebben onderling vaak weer een iets ander maximaal voltage.
    Meeste laders hebben een lipo stand, en vaak kun je dan weer ergens kiezen voor li-ion.
    Heeft puur met voltage en afslag te maken...
    Gewoon kiezen voor het type wat op de accu zelf staat.. Lipo op lipo stand.. li ion op li ion stand..
     
  13. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi student,

    Bedankt voor de info.


    Gr Ed
     

Deel Deze Pagina