laden van nikkel metaal hydride accu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Delcam, 5 apr 2004.

  1. Delcam

    Delcam Guest

    Techneuten,

    Is er al iemand die al wat langer ervaring heeft met het laden van nikkelmetaal hydride accu's zonder gebruik van een snellader?
    Ik vraag dit omdat mijn FF9 een dergelijke accu heeft en ik het geen goed idee vind om deze accu in de zender snel te laden (zie ook eerdere discussies). Kan ik nu een achtcellen pakket van Sanyo 2100 MaH NiMh cellen net zo laden als een Nicad accu? Wat ik precies bedoel is: moet de accu eerst ontladen worden of kan ik een C/10 lader met een timer van 14 uur aansluiten en weggaan zonder dat de accu eerst geheel ontladen moet worden. Ik kan nl niet goed beoordelen hoeveel energie er nog in zit als ik met laden begin en ieder moment voelen of de accu te warm wordt is niet handig/mogelijk. Ik meen begrepen te hebben dat je ze net zo kan behandelen als Nicads maar ik ben niet zeker.
    Iedere keer snelladen met een Reflex lader is volgens mij ook niet goed.....
    Ik ben benieuwd naar de reacties!

    Hans Delemarre
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Hans,
    NiMh accu's gedragen zich voor een heel groot deel net als NiCad's. Snelladen is inderdaat niet aan te bevelen maar versneld laden kan heel goed en is tot op zekere hoogte zelfs beter.
    Een goede delta piek lader die de accu's met maximaal ongeveer 0,5C laad zou je kunnen gebruiken. Zelf ga ik niet hoger dan ongeveer 0,3C. Bij deze laadstroom zal een NiMh cel een meetbare delta piek vertonen zodat de lader op het juiste moment af zal schakelen. Gebruik je een lagere laadstroom dan kan je een probleem krijgen want NiMh accu's vertonen een kleinere delta piek dan NiCad's. Je moet dus ook een lader gebruiken die geschikt is voor NiMh.
    Reflexladers zijn bruikbaar maar weinig zinvol. De lader moet natuurlijk de (kleinere) delta piek kunnen detecteren anders zal de accu makkelijk overladen worden met alle gevolgen van dien.
    De beste laadmethode is versneld laden (max. 0,5C) en een gevoellige delta piek detector, aangevuld met een temperatuursensor in het accupakket. De temperatuur van de accu's is namelijk de beste "accu vol" indicator. De accu zal namelijk langzaam maar zeker warm worden tijdens het laden maar als de accu vol is loopt de temperatuur heel snel op. Als de lader dat detecteerd zal hij het laden dircet moeten stoppen.
     
  3. evarist

    evarist Guest

    Je kan ze gerust laden gedurende 14u met C/10
     
  4. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Even uit nieuwsgierigheid... waarom?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De voordelen die een Reflex lader zou hebben bij NiCad accu's worden sterk in twijfel getrokken door de diverse fabrikanten.
    De belangrijkste voordelen zouden zijn dat de accu's minder last zouden hebben van gasvorming en kristalgroei.
    Allerlei tests hebben tot nu toe nog geen voordelen van deze manier van laden aangetoond.
    Voor NiMh is het helemaal de vraag want kristalgroei treed niet op bij NiMh accu's en gasvorming is een onlosmakelijk onderdeel van het laad en ontlaadproces. Als er geen gasvorming zou optreden zou een NiMh accu niet geladen worden.
     
  6. Delcam

    Delcam Guest

    Ernst,

    Kijk eens op deze site. Dit betreft een proefschrift door een NASA techneut die de Reflex laadmethode voor NiMh accu's uitvoerig electrisch en chemisch heeft onderzocht en daarbij aantoond dat dit de beste laadmethode is. Dit onderzoek was argument voor NASA om aan boord van satellieten voor reflex laden te kiezen......

    http://corsair.flugmodellbau.de/files/elektron/NASA-II.PDF

    Ik zelf bemerk toch een verschil tussen snelladen mbv een Schulze 636 lader en mijn reflex lader met het ICS 1702 IC. Laad ik een accu met de reflex lader dan zitten er bij meting mbv een constant stroom ontlader altijd net wat meer milliamperes in dan wanneer de schulze lader wordt gebruikt.....Ten tweede hoef ik bij de reflex lader niet bang te zijn voor overladen want zelfs een al vol geladen accu wordt ruim op tijd gedetecteerd en de lader schakelt over op onderhouds laden. Dit ICS 1702 IC is een prachtige laadcontroller. Ik heb er inmiddels drie laders mee gemaakt. De vraag waarmee dit draadje begon heeft betrekking op een C/10 lading van accu's waarvan je niet weet hoever ze ontladen zijn...Mijn standaard lader zonder reflex heeft helaas geen temperatuur sensor. Er zit alleen maar een timer op die na 14 uur het laden stopt. de reflex lader kan alleen snel of nog sneller laden...

    Met dank voor je input op dit forum...(mag ook wel eens gezegd worden!)

    Hans Delemarre
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Hans,

    Dit is een nieuw verhaal voor mij. Tot nu toe heb ik steeds gelezen dat die effecten NIET veroorzaakt werden door de ontlaadpuls maar simpelweg door het laden met pulsen. Die ontlaatpuls had geen aanwijsbare voordelen.
    Proeven met het laden met pulsen bewezen dat je de seperator de tijd geeft om het ontstane gas op te nemen. Hierdoor wordt de negative elektrode minder "bedekt" door gasbelletjes waardoor het "werkzame" oppervlak vergroot wordt. Dit is hetzelfde als in dit verhaal geschreven wordt. Alleen wordt in dit verhaal gesteld dat de ontlaadpuls voor het grootste deel de oorzaak is van dit fenomeen.
    Ik moet het hele verhaal nog lezen maar dat is nogal lang en ik heb niet al te veel tijd hiervoor.
     

Deel Deze Pagina