Lader geeft geen signaal wanneer li-ion vol

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Nico1982, 21 mei 2018.

  1. Nico1982

    Nico1982

    Lid geworden:
    21 mei 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwevegem
    Collega's,

    Mijn voerboot is uitgerust met li-ion batterijen en die moet ik laden met een Imax B6 AC lader.

    Voor ik mijn boot liet omschakelen naar deze batterijen, vaarde hij op loodbatterijen. Ook deze batterijen diende ik te laden met dezelfde lader. Zowel bij het laden van loodbatterijen als de NIMH-zenderbatterij geeft de lader een signaal + "end" of "full" aan wanneer deze volgeladen zijn.

    Wanneer ik de li-ionbatterijen wil laden, die normaal in 6uur volgeladen zijn en op 12,6 V vol zijn, dan krijg ik geen signaal van de lader dat deze vol zijn en krijg ik ze slechts opgeladen tot 12,5 V en dan blijft deze waarde ongewijzigd. Verkoper geeft me de raad om de batterijen gewoon aan de lader te laten hangen tot deze zelf aangeeft dat ze vol zijn en nooit te onderbreken. Navraag bij collega's die compleet dezelfde set hebben, leert me dat zij wel einde-signaal krijgen en de batterijen kunnen laden tot op 12,6V. Aan de batterijen scheelt ook niks, ik heb ze nog maar pas.

    Iemand een idee hoe het komt dat er geen signaal + einde aangegeven wordt door de lader? Hoe is dit te verhelpen? De batterijen zijn packs waarop staat: 11,1 V (drie cellen) en zijn vol aan 12,6V.

    Kan iemand me hierin adviseren?

    Alvast bedankt.

    Groeten
    Nico
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Nico,

    Ik betwijfel of je het verschil van 0,1V zult merken in je vaartijd.

    Of het te verhelpen is, weet ik niet, al mijn IMAX laders geven een einde lading signaal.

    Je zou de lader opnieuw kunnen calibreren:


    Als het goed is, zal 'ie de li-ons daarna wél vol(ler) laden.

    Groeten, Jan.
     
  3. Nico1982

    Nico1982

    Lid geworden:
    21 mei 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwevegem
    Dag Jan,

    Dank voor je antwoord. Ik heb drie batterijen: de ene kreeg ik geladen tot 12,1 V, de andere aan 12,2V en de derde batterij aan 12,4V.
    Wat toch nog een serieus verschil is bij de 12,6V die het moet zijn om vol te zijn... Vandaar mijn vraag.

    Groeten
    Nico
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim

    Ik denk dat daar het probleem zit, je laadstroom is waarschijnlijk te laag om de balancer te overtreffen.

    Hoeveel mAh zijn je accu's en met welke stroom laad je?
     
  5. Nico1982

    Nico1982

    Lid geworden:
    21 mei 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwevegem
    Dag Roelof,

    De batterijen moeten 10u laden wanneer ze leeg zijn (= boven de grens waaronder je niet mag gaan) en 6u vanaf de bewaarstand.

    Op de accu's staat niet meteen hoeveel mAh deze zijn, ik laad ze via stopcontact thuis. Op de batterijen staat 11,1V, drie cellen.

    Jullie merken vast en zeker dat ik een leek ben, vandaar ik op zoek ga naar antwoorden... :s

    Groeten
    Nico
     
  6. Nico1982

    Nico1982

    Lid geworden:
    21 mei 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwevegem
    Iemand trouwens een idee waar je aan zo'n tassen kunt geraken zoals ze hierboven in het filmpje tonen? Kan je dat ergens online bestellen?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je ze met de B6AC laadt kan je ons zeker vertellen met welke stroom er geladen wordt, voordat je start drukt staan de instellingen op je scherm. Maak anders even een foto van je accu of is er een link naar de fabrikant?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het Accu & laad techniek subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    → Het laden en balanceren van LiPo accu's


    En voor de liefhebbers ... :D

    www.elektromodellflug
    → Modellflug Tips
    → LiPo Leitfaden-FAQ

    Handige bedradingsplaatjes, lader- en voedingscalculator
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    → electrical
    → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...

    Voor degenen die meer willen weten over verschillende LiPo's, het waarom van opwarmen, storage bewaren, laden, verschillende uitvoeringsvormen en materialen ...
    www.elektromodellflug.de
    → Modellflight tips
    → Lipo battery technology
    → Download as pdf, 87pages, 1.2MByte

    Engelse vertaling en discussie
    An introduction to lithium polymer battery technology translated into English - RCG
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het hangt natuurlijk af van de soort LiIon batterij maar veruit de meeste worden normaal geladen met ongeveer 1C. In de modelbouw is 2C is haast standaard en het kan tot wel 5C oplopen.
    Wanneer je een accu in 10 uur oplaad laad je met maar 0,1C en dat is wel erg weinig. Wat Roelof schrijft dat de balancer niet goed kan werken met zo'n lage laadstroom kan heel goed kloppen, het lijkt mij zelfs behoorlijk waarschijnlijk dat het zo is. Om je accu dan wel helemaal geladen te krijgen moet je misschien wel 24u laden. :rolleyes:
    Kijk dus eerst eens hoe hoog de laadstroom is als je een lege accu begint te laden. Stop de lader en stel de lader in op de dubbele laadstroom en laad de accu daarmee. Kijk of hij dan wel tot de volle eindspanning komt en natuurlijk in een duidelijk kortere tijd. Als dat allemaal goed gaat kan je proberen de laadstroom nogmaals te verdubbelen. Veel hoger zou ik persoonlijk niet gaan zonder zeker te weten wat voor accu het precies is.
     

Deel Deze Pagina