Lader met in te geven waarde mAh of zonder, voorkeur??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ad24, 18 nov 2017.

  1. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Hey,

    Ik ben gewoon met mijn graupner laders van de hoeveelheid mAh in te geven.
    Echter bij merken zoals Sky, Maxxtrax, orion, enz enz ( lijken allen hetzelfde) vraagt men dit echter niet.

    Op basis van welke info gaan deze laatst genoemde laders dan af? Dit zonder enige referentie van welke maximale capaciteit de lipo heeft.... ??
    Is het niet beter de gecontroleerde waarde zoals bij Graupner??

    Alvast dank voor jullie advies/denken.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De capaciteitsinstelling is een secundaire afslag voor extra veiligheid, primair door de stroom en spanning te volgen kan de computer zien wanneer een accu vol is.

    NiCad en NiMh werken volgens het delta peak systeem, bij een constante stroom zal de spanning stijgen en als het zijn piek heeft gehaald waarbij de accu vol is zal er een spanningsdaling merkbaar zijn, op die daling zal de lader afslaan.

    Bij Lood, en Lithium accu's wordt er gewerkt met een zgn CC/CV lader. Een lege accu zal nog niet op spanning zijn en zal eers via een Constant Current (CC) geladen worden. Als de spanning bereikt is zal de lader op een Constant Voltage (CV) overgaan, de stroom zal gedurende het laden verder dalen. Als de stroom onder een bepaalde waarde komt tov de ingestelde stroom wordt de accu als vol beschouwd en stopt de lader.
     
    ad24 vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ff in de peiling houden: die delta peak is regelmatig instelbaar.

    als een accu standaard (veel) te vroeg afslaat, of als de lader juist helemaal niet afslaat, moet je de delta peak even bijstellen.
    standaard staat het doorgaans gewoon goed..
    alleen bij mijn glow driver dus niet, die had ik een keer laten ontladen - laden, waarbij hij bij ontladen netjes 1800 ma aangaf, en met opladen was het na 500 ma klaar.
    beetje met de delta peak gespeeld, en nu werkt het wel.

    als de delta peak te hoog staat, slaat hij dus niet af. naast de tijd (je weet zelf ook wel ongeveer hoelang het duurt voor hij normaal vol zit..) kun je ook even voelen of de accu warm wordt of niet.
    eenmaal vol wordt een accu vlot warm/heet als je door blijft laden.

    1 keer instellen. daarna altijd goed.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nieuwe NiMH formeren door paar keer laden met 0,1C. Zonder dat formeerprocess kan de accu valse deltapeaks geven en daardoor te vroeg afslaan.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt.. Alleen bij mij bleef de lader hardnekkig vroeg afslaan, ook op andere pakketten.
    na de aanpassing van de delta peak waren de andere pakketten ook opeens goed.

    misschien dat dit nog enigszins met de laadkabel te maken heeft, weerstand oid.
    zoiets kan ik mij voorstellen. maar als je niet van de delta peak af weet, zou je een hoop last hebben van zo'n computerlader terwijl het juist een mooi systeem is.
    als je maar weet wat er aan te passen is, en waarom je dat zou doen
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het gaat hier niet over het correct afslaan van de lader, maar over het instellen van de capaciteitswaarde van de accu. Zoals Roelof al aangeeft in dat een ondergeschikt gegeven, dat alleen dient als veiligheid. Wordt het ingegeven getal overschreden, dan slaat de lader daarop af i.p.v. op de normale manier. Veel laders kennen deze voorziening niet, maar daarover hoef je je niet druk te maken.

    Voor wat betreft het instellen van de juiste delta peak spanning heb ik enkele jaren geleden een faq geschreven:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/delta-peak-laders-snelladers-voor-nicd-en-nimh.59819/
     
    ad24 vindt dit leuk.
  7. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Thanks
     

Deel Deze Pagina