Lader ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Joeri_L, 14 jun 2004.

  1. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Op dit moment ben ik in het bezit van een Ansmann ACT 28 Lader (met tijdschakelaar), en ik wil graag overstappen op een Delta-peak lader, nu ben ik wat gaan rondneuzen, en heb een aantal laders gezien, maar die gaat iets boven mijn budget, en laders die wél binnen mijn budget passen, zijn óf alleen voor 12 V, óf voldoen niet geheel aan mijn 'eisen'.

    Waar ik naar opzoek ben is dus een 230 V lader voor NiCd accus (eventueel NiMh voor later), met Delta-peak techniek, voor maximaal +/- 60 euro. Als er een ontlaadfunctie op zit, ben ik helemaal blij.

    Wat ik al gevonden had, was de Voltcraft Expert lader (bij Conrad, blz 156 in de modelbouwcatalogus), die mij wel goed lijkt. Hij kan alleen geen NiMh laden (staat er althans niet bij). Opzich geen al te groot probleem, maar toch :), iemand ervaring met deze lader ?

    Verder heb ik er nog een aantal gevonden, welke ik niet allemaal ga opnoemen :roll:

    Is er iemand die mij een bepaalde lader kan aanraden, of iemand ervaring met deze Conrad lader (lijkt qua uiterlijk op de Carsson lader :?, misschien ook gelijk?)


    Verder had ik nog een vraagje, zijn de Conrad Accus de moeite waard, voor hun geld? (14,95 voor een 2400 Stick-pack), of kan ik beter een 'echte' accu van Sanyo of iets dergelijks kopen.
    Op het moment heb ik (maar) een Sanyo 2000 Accu, maar wil er graag nog een paar bij hebben :p, 2 Conrad's kopen of 1 echte :?: :p
     
  2. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    En als je nu een oude computervoeding gebruikt om 230 naar 12 volt om te zetten. Kost bijna niets zo'n voeding. (is een topic op dit forum)
    Kan je toch thuis laden, en je kan eventueel toch nog op het veld via een autoaccu laden.

    Bert
     
  3. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Bedankt voor de tip! Scheelt me weer wat geld :D
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    slimme tip.... maar er komen zo veel draden iut een computer voeding, heb je URL of hyperlink van die topic??? k heb niks gevonden.

    Groet Robo
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    beste RCers

    THNQ... maar na al die pagina's snap ik er nog niet veel van, iemand zin om een korte samenvatting te maken ?? :roll: :roll:

    Groet Robo
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Jamara Xpeak-5, fantastisch dingetje met geheugen voor 10 soorten accu's, kan NiMha en NiCad aan, kan op zijn eigen 220v voeding tot 3A laden en op een externe 12v bron tot 5A en heeft een dubbele afslagzekerheid, 1 op delta peak en 1 op de behaalde capaciteit.
     
  8. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    Als je in de kampeerwinkel een klein 'omzettertje' gaat halen dat ze daar verkopen om de frigobox op aan te sluiten, dan werkt het ook, daar komt ook 12V uit en het kost je iets van 5 euro ofzo.

    Kris
     
  9. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Even kontroleren of het door dit omzettertje geleverde amperage genoeg is voor de lader.
     
  10. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Zeker leuk dingetje, maar het is ietsjes boven mijn budget :(
    Misschien eerst maar m'n auto wat upgraden, en even doen met m'n huidige lader (met tijdschakelaar.... nie echt prettig :?), en gewoon wat goedkope accu's verslijten, en later een betere lader en gelijk betere accus kopen, zodat ik niet m'n dure accus stuk maak met dit ladertje :?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Jammer.... die lader is great value for money (89 euro). Ik weet dat er vroeger een lader was van Mtroniks voor maar 49 euro, compleet instelbaar van 100mA tot 5A, een maat heeft er 1 en dat werkt ook prima.

    En onlangs is deze op de markt verschenen:

    http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/smartechintelligent.html
     
  12. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Die lijkt me wel wat, vooral het 'fool-proof' zijn :lol:
    Alleen nu nog kijken of ik een goedkope 12 V voeding op de kop kan tikken.
    Ik heb wel een 15V Trafo (modelspoor), maar das te veel. En een computervoeding 'openbreken' zie ik niet zitten :?
    Gewone 12 V trafo's, iemand een idee van de prijs? (ik bedoel: 5 euro, 50 euro, 500 euro, kortom: ongeveer).
    Anders kom ik misschien alsnog goedkoper uit met die X-peak
     
  13. AWe

    AWe Guest

    Ik had ook ernstige bedenken tegen het openmaken van een computervoeding, maar het is, met het topic hier, eigenlijk doodsimpel. Bij de lokale computerboer voor twee euro een 'kapotte' voeding gehaald (heel soms moet je de aan-uit knop twee keer omzetten ipv één keer).

    Voor <6 euro (komen nog een paar stekkers bij) sta ik gesteld.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet een voeding hebben die ook de amperage aan kan !
    Een oude PC voeding kan het zeker aan. Een ander alternatief is een 60 watt halogeentrafo. Vaak voor weinig te halen of als je kennissen/familie in de elektra hebt zo te geef, even een goede brugcel en een dikke elko en klaar is je voeding :)

    Andere oplossing(zeker ook voor mobiel gebruik) is een accu op de sloop op de kop tikken en veel mensen hebben wel een auto-accu lader in de schuur staan....
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    zo'n trafo van 220 naar 12 koste mij 75 euro, en heb dan 25A.... Ik had al eens een draadje gestart over zo'n halogeentrafo, maar die dingen schijnen wisselstroom te zijn. Om het geheel om te bouwen, kom je qua prijs erg in de buurt van een kant en klare trafo.

    Cor
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    daarom geeft roelof al aan, een brugcel en een elko erbij, dan heb je gelijkspanning die enigzins gestabiliseerd is, maar een echte oplossing vind ik dat niet, is niet zo gestabiliseerd en sommige laders zullen dat liever niet hebben.

    een goede gestabiliseerde voeding heb je al vanaf 35 euro, in 10 tot 12 amere versies, meer dan voldoende voor thuis te laden.
     
  17. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    OK, dus een oude PC voeding uit een Pentium 1 is een goede optie, zonder al te veel (opzich geen probleem, maar ik prut liever niet in 230 volt) moeite een PC voeding om te bouwen naar 12 V voeding voor een lader. Ik ga eens het betreffende draadje doorspitten (al gedaan, globaal).
    Tot zover begrijp ik dat je de 5V aansluiting moet belasten (met een lamp of zo?), is dat omdat de voeding anders niet aan blijft?
    En ik moet de 'atx-aan' draadjes verbinden.

    Stel dat ik een voeding los koop, hoeveel Ampere moet die zijn? Stel ik heb een lader die op 4 A kan laden, moet de voeding dan ook (minimaal) 4 A zijn?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Pentium-1 is hoogstwaarschijnlijk een AT voeding, herkenbaar aan de externe schakelaar. Gewoon 2 gele en 2 zwarte bij elkaar knopen voor de 12v.

    Op de 5v (tussen rood en zwart) in het kastje een dikke weerstand of een autolamp hangen.

    De rest van de draden intern afknippen....

    Heb je een ATX moet je de remote (meestal groen) aan de massa knopen of via een schakelaartje)
     
  19. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Hoe kan ik zeker weten wat voor voeding het is?
    Ik denk inderdaad dat het een AT voeding is, de stroom van Voeding naar Moederbord gaat via een 10-polige stekker (alle 10 naast elkaar).

    OK, dus om de lader aan te sluiten, neem ik 2 gele en 2 zwarte kabeltjes bij elkaar, en sluit ik aan op de lader.
    Tussen de rode en de zwarte aansluiting (binnen het kastje) zet ik een weerstand (hoeveel Ohm ?) of een autolamp (gewoon remlichtlampjes, koplampen?) en de rest van de bekabeling knip ik af.
    De voeding gaat aan met een schakelaar die direct op de voeding zit, dus dat is geen probleem.
    Ik zal m'n pa eens vragen of ik die voeding mag gebruiken (zit nog in de computer, die nauwelijks gebruikt op m'n broertjes kamer staat :))
    Verbeter me als ik fout zit, en bedankt :!: :D
     
  20. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    netjes afwerken..... en ook een aansluiting maken voor 5v, altijd handig....

    [​IMG]

    @joeri_L iets meer dan dat ie kan laden, ivm verlies, en als er een spanningsverdubbelaar in zit helemaal meer, voor mijn xpeak die 3a kan laden werd een voeding van minimaal 5a aangeraden.
     

Deel Deze Pagina