Lage snelheid resonantie stappenmotor voorkomen?

Discussie in 'CNC' gestart door HugoW, 18 dec 2013.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik kom steeds verder met mijn CNC schuimsnijder, maar ik loop tegen een probleem aan. Ik snijd nu op een hele lage snelheid met heel weinig stroom over de wolfraam draad. Het gaat zo langzaam, dat de stappen van de stappenmotor duidelijk worden en er een resonantie van de hele machine optreedt. Als ik de machine in de lucht laat snijden boven een schuimplaat, dan gaat de schuimplaat toch van zelf aan de wandel door de trillingen in de machine. Op volle snelheid (verplaatsen buiten het product) heb ik er geen last van. Hij is ook een stuk stiller dan. Hmmmm, dat moet opgelost.

    Ik zelf denk eraan om het aantal microsteps op de controllers omhoog te stellen, en het aantal stappen / mm daarop aan te passen in de besturingssoftware. Maar of dat logisch is weet ik niet.

    Ik kan altijd nog echt mechanisch aan de slag en een vertraging (tandriem?) tussen spindels en motoren maken, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Veel sneller en met een hogere stroom snijden werkt wel, maar komt de kwaliteit niet ten goede heb ik gemerkt.

    Wie kent dit probleem en weet een oplossing?
    Dank,

    Hugo
     
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Microstepping is eenvoudig te testen, maar denk dat je met een vertraging meer controle houdt, meer kracht, minder stappen verlies.
    Zo heel moeilijk hoeft t niet te zijn, riempjes en pulleys zijn er op verschillende maten. Maakte bij ons een wereld van verschil. Snelheid ging omhoog, precisie ook

    Mvg
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je goede stepper drivers hebt, kan je prima met micro stepping aan de gang, je motoren lopen dan veel mooier.
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Microstepping kan een beperkende factor zijn als je wil frezen, dat is omdat het koppel sterk terugloopt naarmate je meer microstepping hebt. Gelukkig is dat niet echt een probleem bij een schuimsnijder aangezien er dan ( voor zover ik weet ) niet/nouwelijks krachten op komen te staan.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Schuimplaat altijd fixeren met gewichten erop.
    Zonder gewichten is alleen nodig bij het ijk-snijden.
    Heb je de kerf en snijsnelheden eenmaal bepaald, dan kun je gewoon met gewichten snijden.

    Dirk.
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor alle advies. Ik heb de drivers een goed bekeken; ze zijn instelbaar tussen 400 en 25000 stapjes per omwenteling. Ik had ze op 400 staan. Nu naar 1600 gezet, probleem is al 99% weg.

    @ Dirk, OK, ga ik ook proberen. Ik heb ook met dubbelzijdig tape gefixeerd, dat helpt ook maar is niet heel handig.

    Hugo
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Sowieso is fixeren met gewichten noodzakelijk. In schuim zit altijd interne spanning. Neem maar eens een plaat schuim van bv. 50 mm dik, en snij daar eens een toplaag van 5 of 10 mm dik vanaf. Die staat vervolgens zo krom als een hoepel. De onderkant staat nu ook krom, maar omdat die dikker is minder.
    Ga je nu een vleugeldeel uit een plaat snijden zonder gewichten, je begint met de bovenzijde van het profiel, dan is de onderzijde vervormd door kromtrekken, en komt de snee aan de onderkant dus niet op de goede plek terecht ...

    Op één vleugelpaneel ligt bij mij al gauw 3-5 kg ijzerblokken.
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Poehé, da's wel veel. Ik ga eens een aandrukplaat maken.

    Dank,

    Hugo
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vergeten erbij te schrijven:
    Door dat grote gewicht druk je de gesneden stukken toch recht ondanks de interne spanningen. Tegen de tijd dat de boel gesneden is en afgekoeld, blijft eea. ook recht.

    N.B.
    Er zijn mensen die er een stoeptegel oid. op leggen ...
     

Deel Deze Pagina