Lagere nom. spanning op Infinty 2 LI voorkomt overladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door toine, 6 mei 2004.

  1. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Voor het eerst met de nieuwe software voor de Infinity 2 gewerkt.
    Vooraf de handleiding eens goed nageplozen. Had die al eerder vlug doorgekeken, maar nog niet echt bestudeerd.
    Wat opvalt is de lange inleiding met richtlijnen en waarschuwingwn voor het gebruik van Lipo cellen.

    Een ding viel me echt op.
    Het laden van in serie geschakelde cellen kan ALLEEN maar goed gegarandeerd worden als ELKE cel voorzien is van een beveiligingsschakeling voor bescherming tegen overbelasting, overladen en te ver ontladen.
    In het bijzonder zorgt deze schakeling ervoor dat individuele cellen in een serie niet overladen worden als het pack nog niet helemaal vol is.
    Individuele cellen in een (serie)pack kunnen namelijk kleine verschillen hebben in spanning en laadtoestand.
    Daardoor wordt de (bijna)eindspanning bij het laadproces niet evenredig over de cellen verdeeld.
    Als een van de cellen al de eindspanning (van bv 4,2V) heeft bereikt, maar de andere cellen nog niet, zal het laden gewoon doorgaan.
    Het gevolg is dat de al volle cel overladen wordt en schade oploopt (blijvend minder capaciteit).
    Duurt dit overladen te lang dan gaat de cel definitief en onomkeerbaar kapot. Er bestaat dan zelfs kans op ontploffing of in brand vliegen.

    Robbe stelt dan ook in de handleiding dat het laden van in serie geschakelde lipo's alleen maar mag als elke individuele cel zo'n beveiligingsschakeling heeft.

    De cellen die in de modelbouw worden gebruikt, hebben deze schakeling NIET.

    DUS:
    - of elke cel individueel laden, of gelijke cellen parallel laden



    Op de lader moet de nominale spanning en niet het aantal cellen ingevoerd worden.
    Zo kan er verschil gemaakt worden tussen 'oude' 3,6 Volt en nieuwere 3,7 Volt cellen.
    Bij het laden wordt op grond van deze invoer de te bereiken eindspanning goed ingesteld.

    Het laden zelf is onder te verdelen in twee fasen.
    * in de eerste fase stijgt de laadspanning langzaam tot de maximale laadspanning waarbij de stroom constant wordt gehouden (op de vooraf ingevoerde waarde).
    Bij laden (van een ontladen cel) met 1C duurt deze fase 50 to 60 minuten en wordt de cel voor 80% van zijn capaciteit geladen.
    ** in de tweede fase wordt de laadstroom steeds kleiner, omdat het spanningsverschil tuusen lader en pack steeds kleiner wordt.
    Deze fase duurt 35 to 40 minuten en zorgt voor het laden van de resterende 20% capaciteit.

    Wat ik mij nu afvraag is het volgende:
    - als de nominale spanning van een serie pack iets lager ingesteld wordt dan dat deze in werkelijkheid is, wordt er dan toch genoeg geladen????

    Het laadproces zal in elk geval met een lagere eindspanning stoppen.
    Maar hoe vol zit een cel dan.

    voorbeeld
    een 3S1P pack heeft een nominale spanning van 3 x 3,7 = 11,1 Volt
    Als ik echter 10,8 Volt kies voor de nominale waarde, wordt mijn pack dan voor 30%, 50% of evengoed 80% geladen?

    Als er voldoende wordt geladen, dan kan die lager ingestelde nominale spanning gebruikt worden om het risico te verkleinen van het overladen van een individuele cel in een serie pack

    Of maak ik hier ergens een denkfout?
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Laat je niet afschrikken, volgens mij dekt Robbe zich gewoon in tegen aansprakelijkheid voor ongelukken met Lipo accu's.

    Een 3s1p Lipo pakket moet gewoon worden geladen tot 12.6V dus wanneer je 10.8V invoert krijg je de cellen bij lange na niet vol. In het 80% vol stadium moet de lader wel de laadspanning van 12.6V kunnen bereiken anders zal het 20% stadium niet eens worden gehaald. Resultaat is dan dus dat je aanzienlijk minder dan 80% vol zult bereiken...
     
  3. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Bij instellen van de nominale spanning op 10,8 V zal dan dus geladen worden tot 12,3 V (ofwel 3 x 4,1 ) . Dat is op zich een klein verschil, terwijl de eindspanning toch nog boven de 'feitelijk nominale' spanning van 11,1 V ligt.

    Is je antwoord gebaseerd op ervaring of gewoon een veronderstelling.

    Ik heb zelf nog geen tijd en gelegenheid gehad om een en ander te testen.
    Proef op de som nemen lijkt mij het meest overtuigend, maar ik dacht dat iemand dat misschien al gedaan had.

    Omdat mijn cellen in 3S1P verschillende spanningen hebben (weliswaar klein verschil) en ik al eens een middelste cel kapot heb gehad, ben ik op zoek naar een methode met minimaal risico voor overladen.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uiteraard zijn al de aanwijzingen en waarschuwingen, die in de handleiding van de Ultimate en de Infinity 2 worden gegeven er uitsluitend op gericht om schade-claims bij verkeerd gebruik/verkeerd laden van Lipo's te voorkomen. Men heeft bij Robbe lang geaarzeld om de laders van een Lipo programma te voorzien en durft het nog steeds niet aan om ook zelf Lipo's op de markt te brengen.

    Uiteraard ben ik ook benieuwd hoeveel capaciteit je inlaadt als je de cellen met 4,1 i.p.v. 4,2 Volt per cel laadt. Of dit een extra veiligheid biedt betwijfel ik echter. Deze veiligheid wordt gevormd door het 2e deel van het laadproces, waarbij de stroom snel afbouwt. Het eventueel overladen van een cel, die iets minder capaciteit heeft, zal met een lage stroom plaatsvinden. Dit zal m.i. weinig kwaad kunnen.
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het verlagen van de aftop spanning met 1/10 Volt per cel betekent een forse aderlating van de capaciteit. De veiligheid wordt er eigenlijk ook niet veel beter op daar de grootste bron van narigheid, de mens dus, niet uitgeschakeld wordt.

    Bij het overladen van Lipo's (Definitie van overladen lipo's = meer dan 4,235V per cel.) is de laadstroom niet van belang. Het is de spanning die voor de schade zorgt. Boven de 4,235V wordt metallisch Lithium afgezet wat voor een inwendige sluiting zorgt met soms nare gevolgen.
     
  6. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    De eerste testen wijzen uit dat een 3S1P 350mAh pack nog met ongeveer 40 mAh nageladen kan worden.

    Eerst laden met 10,8V instelling, daarna 1 uur rust, dan naladen met 11,1V instelling.
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Lijkt me erg omslachtig en is ook onnodig. Als je onbalans in je lipo 3s1p pakket hebt kun je dat ook gewoon opheffen (door de cellen even apart te laden) en normaal laden toch? Zoals je leest is het de laadspanning die je pakket kan slopen en niet de stroom; als je dus direct met de juiste spanning gaat laden gaat er niet veel anders dan wat je nu in 2 stappen doet...
     
  8. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Even een misverstand rechtzetten.
    Het naladen is alleen gedaan om te kijken hoeveel er minder wordt geladen.

    Als dit echt marginaal zou zijn, dan was het de moeite waard om altijd met de iets lagere spanning te werken.
    Je blijft dan hoe dan ook iets verder weg van de 'gevaarlijke' 4,235V per cel.

    Als je je 3S1P pack goed hebt gemaakt, dan zitten de cel-lippen goed ge-isoleerd. Het is dan lastig om de cellen uit het pack afzonderlijk te laden.

    Laden met een iets lagere spanning is dan een mogelijkheid om aan de velige kant te blijven.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Aha, comprendo... maar dan is 40 mAH dus behoorlijk op de 250 mAh die je misschien uit je 350 mAh haalt, wat is jouw conclusie?
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Even snel een vraagje.....kan de Infinity2 nu ook een 3S pakketje met 5A laden?

    :D
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Hier is te lezen wat de Infinity 2 Lipo kan.
     
  12. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    @Rob

    Heb een paar ontlaadtesten gedaan op 2A en 5A. Hogere ontlaadstromen lukt niet met de Infinity 2.
    Ontladen van een volledig vol pack met 2 A continue en afslag op 9,6 V: 283 mAh eruit
    eindspanning is van 9,6 V na een uur vanzelf weer op 10,71 V

    Ontladen van een volledig vol pack met 5 A continue en 9,0 V afslag: 280 mAh eruit
    eindspanning is van 9,0 V na een uur vanzelf weer op 10,80 V

    40 mAh minder capaciteit is dan net geen 15% minder.
    Ofwel in vergelijkbare vliegduur: 13 in plaats van 15 minuten.
     

Deel Deze Pagina