lagers vervangen...achterlager zit vast

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door sjaakslinger, 25 nov 2011.

  1. sjaakslinger

    sjaakslinger

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Amersfoort
    Probleempje.

    Ik ben de lagers van mijn Webra motortje aan het vervangen. Ik heb de adviezen uit andere gelijke topics gevolgd en tot zoverre is alles gelukt, behalve dat ik nu nog een losse krukas heb waar het achterlager muurvast op zit.

    Na verwarmen in de oven is de krukas weliswaar losgekomen van het voorste lager, daarbij is echter het achterlager dus meegekomen en krijg ik met geen mogelijkheid los van de krukas. Nogmaals verwarmen heeft niks opgeleverd.

    Is nog hoger opwarmen een optie? Wat zet meer uit, de krukas zelf of het lager? Anders heeft dit ook weinig zin gok ik...

    Dennis
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    lager verhitten en laten schrikken .:D

    Als je een metaal verhit zet het uit . als je het dan heel snel afkoelt blijft het groter .

    De kunst is het lager te koelen met water zonder de krukas te koelen ermee.

    Als de krukas dan normaal kan afkoelen word hij weer kleiner en het lager gaat los zitten.

    Eventueel met een poelietrekker na helpen .

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2011
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    In een oven lukte me ook niet toen ik mn motorke vernieuwde van lagers.
    Ik denk dat dit te traag warmt en je hiermee de lager ook mee gaat warmen.
    Dus de 2 materialen zetten samen uit.
    Ik koelde de motor goed af en warmde zeer snel de buitenkant van de motor waar de lager zit met een brander.
    1 goede korte slag met de motor op een houten blok en was er zo uit.
    Misschien zo eens proberen?
    Mvg Wes.
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Dennis,

    Heb je je motor met wonderolie gevlogen?
    Het kan dan zijn dat er zich lak heeft gevormd tussen krukas en lager. Je kunt dan proberen om het in een oud pannetje een nachtje uit te koken met koelvloeistof (crockpotting).

    Het kan ook een beetje corrosie zijn tussen lager en krukas, vanwege verschillende metaal legeringen.

    Ik heb er zelf ooit een losgetikt door na verwarmen met een oude houtbeitel tussen krukaswang en lager een tik te geven. Hij schrok toen los.

    Succes dan maar.
    Hans
     
  6. sjaakslinger

    sjaakslinger

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb inderdaad met wonderolie gevlogen. Dat lager lijkt wel vastgelast te zitten bij wijze van...geen beweging in te krijgen. Ik zal dat koken in koelvloeistof eens overwegen. Gaat behoorlijk stinken in huis zeker? Moet dat dan daadwerkelijk een hele nacht pruttelen?

    Enkel het lager verhitten is zo makkelijk nog niet. De krukas zelf verwarmt dan snel mee lijkt me. Bedankt voor de tips tot zover in ieder geval!
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat soms wil helpen is het in een ultrasoon bad te reinigen...
    zeker als het bad op 90 graden Celcius is opgestookt.
    Als je niet over zo iets beschikt kan je het nog koken in koelvloeistof.
    Koken betekend dan frituren, want het wordt laaiend heet... echt een klusje voor buiten.
    Lukt ook dat niet, dan kan je het trekken met een trekker, het drijven met een messing doorn... of stalen doorn als je ervaren in dat soort klusjes bent.

    Wil dat ook niet lekker lukken, dan kan je het lager doorslijpen met uiterst grote voorzichtigheid. De binnenste ring onder een hoek. Als er een een aardige sleuf in zit, dan heb je houwvast om de binnenste ring met een schroevendraaier te splijten of deze als nog los te schrikken.

    Je kan een krukas inspannen in een bankschroef, maar dan moet je de klauwen wel beschermen met twee plastic PCV hoekprofieltjes. Dan blijft de boel heel.
     
  8. razor

    razor Guest

    of je gaat er even mee naar een lasbedrijf, zij kunnen het lager met een tig lasapparaat zo verhitten dat het bijna smelt, dan valt hij er 100% vanaf, ik ben lasser en heb het op die manier meerdere malen gedaan.
     
  9. sjaakslinger

    sjaakslinger

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Amersfoort
    Ai...dat het nog zo moeilijk kan zijn zo'n lagertje eraf te krijgen. Ultrasoonbad heb ik niet en helaas ook geen kookstelletje voor buiten. Dat wordt even brainstormen wat ik ga/kan doen... Bedankt iig weer.
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Verfbrander (electrisch)


    Het moet niet zo warm zijn dat alles smelt ook nie. Gewoon goed opstoken en op het gepaste ogenblik een "droge" tik met het carter op een houten blok. Heb waarschijnlijk al tig lagers eruit gekregen op die manier zonder exotische zaken....

    Stevo
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Echter, kogellagers mag je niet ultrasoon reinigen, dan rammelen de kogeltjes putjes in de kogelbaan. In dit geval maakt het niets uit want het lager is al naar z'n grootje.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2011
  12. sjaakslinger

    sjaakslinger

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Amersfoort
    Heb 'm los. Heb geprobeerd zoveel mogelijk een vlam op het lager te richten en de krukas te vermijden. Vervolgens met wat meer kracht dan misschien goed was het lager eraf gekregen. Nu de boel weer in elkaar. ;)
     
  13. razor

    razor Guest

  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yeeeeep... Ron... alleen ultrasoon als de lagers afgeschreven zijn... anders gegarandeerd een koffiemolen oude stijl.

    Methode met de brander! Mooi dat het gelukt is...
    Prima... doe ik ook met onwillige fusees van oude Lanciaatjes :p
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heb nog nooit geweten dat luchtbellen in een vloeistof kogellagers kapot kunnen maken .:D

    Mvg Johan
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je eens zoeken op "cavitatie"....

    Minieme dampbelletjes (dus géén luchtbelletjes) die ontstaan door kort durende plaatselijke drukverlaging, en die vervolgens imploderen. De daardoor veroorzaakte schokgolven hebben een verwoestend effect op metaaloppervlakken.
    Zéér schadelijk. In de tijd dat men het ontwerpen van scheepsschroeven nog niet goed beheerste, heeft het afbreken van complete schroefbladen als gevolg gehad, door lokale verzwakking van de bladen.

    Ook nu nog kan een centrifugaalpomp die verkeerd staat te draaien (verkeerde flow of tegendruk) óf binnen een paar jaar zijn waaier kwijt zijn, óf binnen een half jaar door zijn lagers zakken door het continue gerammel. Normaal gaan goed uitgerekende kogellagers tussen 1.5 en de 5 jaar mee bij continue bedrijf, afhankelijk van de toepassing.

    Een kogellager in een ultrasoonreiniger is binnen een of twee uur volledig onbruikbaar.

    Groet, Bert
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De horlogemaker maakt ook de horloges schoon via een ultrasoonbad .

    Die kunnen dat ook hebben.

    Mvg johan
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Lagers kan ook bijkomend te maken hebben met hoogfrequent 'rammelen'?
    Verder tijdsduur.

    Cavitatie... ja... als de neten! M'n spuitgiet aluminium Solex s42 carburateurs kwamen als nieuw gegoten uit het rammelende sopje dat ook nog eens tegen het kookpunt stond. Op de bodem een drabje.
    Versleten zijn ze nog steeds... revisie staat om de hoek... maar er kan brandschoon gewerkt worden.
    Zeer effectieve poetsmethode.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2011
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan leg jij toch lekker je kogellagers in de ultrasoonbak?....

    Een horloge is toch wel even wat anders als een kogellager: ten eerste word een horloge in zijn hele levensduur hooguit een of twee keer in zo'n bad gedaan. Ten tweede zal een horlogemaker niet een ultrasoon bad gebruiken zoas ik dat aan boord bijvoorbeeld heb. 100% zeker dat die veel minder vermogen, veel lagere temperatuur en ook vermoedelijk een wat vriendelijker schoonmaakmiddel gaat gebruiken. Oh.... en hoe vies word een horloge van binnen?
    Ten derde is een inimini glijlagertje wat letterlijk vrijwel nul toeren draait, niet te vergelijken met een kogellager waaran de werking en levensduur afhankelijk is van dat binnenring, buitenring, X-aantal kogels én de kooi, perfect rond, perfect glad en perfect passend moeten zijn.... en wat hoge toerentallen, en relatief afschuwelijk hoge vlakdrukken moet kunnen weerstaan.

    Laat ik het zo zeggen: de ultrasoonbak die ik gebruik, heeft in de manual staan dat je je handen er niet in moet stoppen als de transducer in bedrijf is, omdat dat het geluidsgeweld het kraakbeen in je gewrichten kan vernielen.... Dat verzin ik niet....

    Groet, Bert
     
  20. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld

    jep, de brander!
    zo heb ik onder ander de lagers van mijn brommerblok ook nog altijd los gekregen.
    nieuwe lagers deed ik altijd verwarmen in een pannetje met kokend water (zat altijd zon mooi waterdicht zakkje om de nieuwe lagers) en de krukas in de diepvries.
    gaat dat met een paar zeer klijne tikkjes van de hamer perfect op.
     

Deel Deze Pagina