Lama V4 afstellen???

• Topicstarter Topicstarter huenca
  • Startdatum Startdatum
H

huenca

Guest
Hallo Forum,
ik heb, van mijn Lama V4, de innershaft, de stabilizer set en de motoren vervangen.
Nu blijft de heli om z'n as draaien, wat ik ook maar afstel aan de 4 in 1 controller.
Ik heb de gain al helemaal naar - gedraaid en geprobeerd met de proportional hem rustig te krijgen, mm voor mm er aan gedraaid, tot op het punt waarop hij weer de andere kant op draait, hij blijft of heel snel naar links of naar rechts om z'n as draaien.
De swashplate staat horizontaal, de heli wil wel recht omhoog, beweegt niet zijdelings of naar voren/achteren.
Wie weet er raad?????

heb je de motoren correct aangesloten?
Haal de batterij eraf, trek de motor stekkers van de 4 in 1 en draai ze 180 graden, steek dan de bovenste op de onderste socket en visa versa.

Had dit ook een keer gedaan, de Gyro overcorrigeerd dan de verkeerde kant op waardoor de heli als een gek draait.

Haal je wel elke keer de lipo er af als je hebt lopen stellen aan de 4 in 1 ??

Doe dit om te voorkomen dat de heli om zijn as draait :

Op de 4 in 1 ontvanger zitten 2 afstel schroefjes : Gain en Proportional
ontvangereskyta3.jpg

Gain is voor de gevoeligheid van de besturing.
Zet deze ongeveer op de helft, dan reageerd de besturing niet te traag en niet te fel.
De Proportional schroef gaan we gebruiken tijdens het afstellen.

Allereerst gaan we alle trimmers op de zender precies in het midden zetten.
Zet nu de zender aan.
Sluit de (volgeladen)lipo aan op de heli en laat de gyro even callibreren.
Breng nu de heli even op ongeveer 50 cm hoogte.
Kijk welke kant je de stick op moet duwen om de staart te corrigeren.
Laten we een voorbeeld nemen : je moet nu de stick een klein beetje naar rechts duwen om de staart recht te houden.
Laat de heli weer zakken en koppel de lipo los.
Nu pakken we de Proportional schroef(let op, doe dit met een zeer fijne schroevendraaier!!)
Draai de Proportional schroef nu 1mm naar links(de tegenovergestelde richting van welke kant je de stick moet duwen om te corrigeren).
Sluit nu pas de lipo weer aan en laat de gyro weer even callibreren.
Breng de heli vervolgens weer naar 50 cm hoogte en kijk of de staart voldoende recht blijft hangen en niet draait dus.
Hangt hij recht en draait hij niet om zijn as ? Proficiat !
Draait de staart nog maar een heel klein beetje ?
Herhaal dan alle stappen gewoon opnieuw !

P.s. naar mate de lipo leger raakt heb je altijd kans dat de staart minimaal af gaat wijken.
Corrigeer dit met de trimmer op je zender.
Als de lipo net geladen is kan je hem gewoon weer in het midden zetten.

Laatst bewerkt:
Hallo Forum,
ik heb, van mijn Lama V4, de innershaft, de stabilizer set en de motoren vervangen.
Nu blijft de heli om z'n as draaien, wat ik ook maar afstel aan de 4 in 1 controller.
Ik heb de gain al helemaal naar - gedraaid en geprobeerd met de proportional hem rustig te krijgen, mm voor mm er aan gedraaid, tot op het punt waarop hij weer de andere kant op draait, hij blijft of heel snel naar links of naar rechts om z'n as draaien.
De swashplate staat horizontaal, de heli wil wel recht omhoog, beweegt niet zijdelings of naar voren/achteren.
Wie weet er raad?????

Hi, draaien de rotorbladen wel de goeie kan op? (de onderste rechtsom en de bovenste linksom) en zijn de bladen juist gemonteerd? Als dit niet zo is krijg je dat effect wat je schrijft.
Harry

Hallo, de truc met het verwisselen van de stekkers van de motoren heeft geholpen.

Ik heb de "center Hub" ook los gehad, klopt het dat; een van de bovenste schroefjes in de as van de "gear shaft" moeten komen?

in de originele shaft zaten de gaten bij mij goed en waren er 2 paar gaten. in een shaft die ik gekocht heb om eea te vervangen na een crash, zat maar 1 gat en die kwan totaal niet overeen met de originele as. als mijn lama V4 nu hard neerkomt, moet ik ik de swashplate weer rechtzetten, omdat eea dan naar beneden verschoven is.. vreemt??

mijn heli draait ook heel langzaam linksom en moet hem dan iets met de sick naar rechts corrigeren. ik heb bovenstaande afstelling geprobeert, maar zonder resultaat.. ik kan het er net niet uittrimmen met de trim onder de stick.. dar nog een oplossing voor? misschien een lager dat zwaar loopt vanwege de crash? zou dat kunnen?

ach de wonderen zijn de wereld nog niet uit.. ik had al een paar keer de afstelling van de proportioneel gedaan zonder resultaat. net nogmaals gedaan en voila.. geen gedraai meer :P

geen idee wat ik anders heb gedaan.. ik had al een paar keer het afsteltopic gelezen en precies zo gedaan als beschreven..:puppydogeyes:

proberen, proberen en nog eens proberen en dan lukt het vanzelf :D

Haal je wel elke keer de lipo er af als je hebt lopen stellen aan de 4 in 1 ??

Doe dit om te voorkomen dat de heli om zijn as draait :

Op de 4 in 1 ontvanger zitten 2 afstel schroefjes : Gain en Proportional
ontvangereskyta3.jpg

Gain is voor de gevoeligheid van de besturing.
Zet deze ongeveer op de helft, dan reageerd de besturing niet te traag en niet te fel.
De Proportional schroef gaan we gebruiken tijdens het afstellen.

Allereerst gaan we alle trimmers op de zender precies in het midden zetten.
Zet nu de zender aan.
Sluit de (volgeladen)lipo aan op de heli en laat de gyro even callibreren.
Breng nu de heli even op ongeveer 50 cm hoogte.
Kijk welke kant je de stick op moet duwen om de staart te corrigeren.
Laten we een voorbeeld nemen : je moet nu de stick een klein beetje naar rechts duwen om de staart recht te houden.
Laat de heli weer zakken en koppel de lipo los.
Nu pakken we de Proportional schroef(let op, doe dit met een zeer fijne schroevendraaier!!)
Draai de Proportional schroef nu 1mm naar links(de tegenovergestelde richting van welke kant je de stick moet duwen om te corrigeren).
Sluit nu pas de lipo weer aan en laat de gyro weer even callibreren.
Breng de heli vervolgens weer naar 50 cm hoogte en kijk of de staart voldoende recht blijft hangen en niet draait dus.
Hangt hij recht en draait hij niet om zijn as ? Proficiat !
Draait de staart nog maar een heel klein beetje ?
Herhaal dan alle stappen gewoon opnieuw !

P.s. naar mate de lipo leger raakt heb je altijd kans dat de staart minimaal af gaat wijken.
Corrigeer dit met de trimmer op je zender.
Als de lipo net geladen is kan je hem gewoon weer in het midden zetten.

Met volle aandacht heb ik dit gelezen. Het grappige is dat ik dit doe met de canopi eraf en de staart er nog aan. Ik zet de throttle zo dat de heli net niet opstijgt. De heli staat op een gladde vloer dus draait vrij makkelijk om zijn as. Met de ene hand hou ik de heli vast en met de ander ga ik met de schroevendraaier aan de gain en proportional stel schroef draaien. Ik ben wat grof en draai het helemaal naar - of naar + maakt ook niet uit want het is meteen duidelijk hoe die reageert. Ik hoef dan maar een paar keer te draaien en het is afgesteld. Maar... Vervolgens bij accu wisseling of iets anders kan ik het weer gaan afstellen of bijtrimmen. Is het van belang de accu eruit te halen om af te stellen als dat ook met ronddraaiende bladen kan? Ook waar herleid je die informatie uit? :proost:

altijd de accu eraf en dan pas de instellingen op de controller veranderen. Anders onhoud hij het inderdaad niet.

altijd de accu eraf en dan pas de instellingen op de controller veranderen. Anders onhoud hij het inderdaad niet.

Bedoel je dan dat als de gain stelschroef in het midden staat bijvoorbeeld, en ik het op mijn beschreven manier uitvoer en het even voor het gemak helemaal naar '+' draai en vervolgens alles uit zet, de accu verwijder en weer aansluit dat ie de instellingen niet onthoud? Terwijl de afstelschroef van de gain nog op maximale stand '+' staat? Ik kan dat vatten wanneer we spreken over digitaal afstellen maar dit is een mechanische afstelling doormiddel van een schroef. Waarschijnlijk heb ik hier nog niet de nodige verstand van en verwar ik deze afstelling met de afstelschroef van de carburateur van een auto van de jaren '80

:?:

Zoals al eerder geschreven kun je de gain het beste ongeveer in het midden zetten. Dit regelt de gevoeligheid van de ontvanger op de stickbewegingen van de zender.
Met de proportional regel je het toerental verschil tussen de onderste en bovenste rotor, en daarmee dus ook of de heli links of rechtsom zal draaien.
Je zult gemerkt hebben dat bij het verbinden van de accu op de heli het LEDje rood oplicht, daarna groen gaat knipperen en daarna constant groen brandt. Tijdens het groen knipperen initialiseert de gyro en mag je de heli ook niet bewegen. Dat initialiseren gebeurt op basis van de instelling van de proprotional schroef. Dit zal dus ook telkens moeten gebeuren wanneer je hier iets aan gewijzigd hebt. Vandaar het advies om voor het veranderen van de instelling de accu los te koppelen en na de wijziging opnieuw te verbinden.
De stapjes die je moet gebruiken bij het wijzigen zijn ook heel klein. Dit is milimeter werk. Ook moet je dit doen bij een volle accu en met de trims in de middenstand. Als tijdens het vliegen de heli ietwat gaat draaien om zijn topas kun je dit met de trim wat bijregelen.
Als je de aanbevelingen volgt kun je een Lama V4 vrijwel helemaal stabiel krijgen. Denk er wel aan dat bij het vliegen in een wat kleinere ruimte de Lama al snel last krijgt van de luchtverplaatsing die hij zelf genereert. Om hier geen last van te hebben moet je een ruimte hebben van minstens 5x5 meter. Of je moet constant vooruit of achteruit vliegen natuurlijk :D:D

Willem.

Bedankt. Heb net nog een aanvulling gedaan bij topic lama v3 afstellen. Wat mij opvalt is dat bij mij idd eerst rood, amper groen knippert, dan groen oplicht en zeer snel afstelt. En als ik aan de gain draai tijdens het draaien van de heli, daar de heli om de as laat draaien links of naar rechts. Draai ik aan de proportional dan gaat ie dansen van links naar rechts en van rechts naar links met een tolerantie van zeg 5 cm.
Begin me af te vragen of die 4 in 1 van mij wel goed is wanneer ik hier vaker dezelfde antwoorden kan lezen. Het veilige kamertje waar ik vlieg is 3x4
Ik zal de beschrijvingen uitvoeren en het zonder accu doen. En twee gaten boren in de canopi voor makkelijk afstellen. Hoop dat het me verrast.

Tijdens het groen knipperen initialiseert de gyro en mag je de heli ook niet bewegen.
Willem.

Vreemd, als ik de lipo aansluit van de Lama dan heb ik de heli altijd op zijn zijkant in mijn handen en zet ik hem rustig neer.
De heli "beweegt" dus veel.
Merk er niets van dat dit veel invloed heeft op de ingebouwde gyro.

Inderdaad, datzelfde denk ik ook. Doe het zelfs zo dat ik probeer de heli op de vloer aan te sluiten zonder te bewegen. Geen verschil overigens. Het is duidelijk dat als je aan de gain heb gezeten het ergens in het midden kan zetten maar hoe zit het met die proportional als je niet meer weet hoe die stond en je de afstelling moet regelen door alsmaar accu aansluiten accu los accu aansluiten accu los. Dat is toch geen doen.

Ik zou hem gewoon in het midden zetten dan.
Wijkt de staart nu erg veel af, probeer het dan met stappen van 2mm ofzo.
Komt het aardig in de buurt, dan stappen van ongeveer een 1 mm nemen.

En heel goed opletten welke kant je de proportional regelaar in draait.
Als de heli naar links draait moet je de regelaar ook naar links draaien, en andersom natuurlijk ;);)
Ergens anders staat uitgelegd dat je, wanneer de heli naar links draait, je rechts moet tegensturen. De regelaar moet dan tegenovergesteld aan de richting van correctie gedraaid worden. Maar da's dus hetzelfde :D:D
En met kleine stappen, zeker wanneer je in de buurt komt.
Succes.

Willem.

Proportional

hallo
het schroefje van de Proportional kan ik volledig rondraaien (doet mijn lama ook) is dit de reden dat mijn lama om zijn as draait?

heb geprobeert hem bij te stellen maar dit werkt niet

hallo
het schroefje van de Proportional kan ik volledig rondraaien (doet mijn lama ook) is dit de reden dat mijn lama om zijn as draait?

heb geprobeert hem bij te stellen maar dit werkt niet

wel elke keer dat je hem versteld even de batterij loskoppelen zodat de ontvanger zich op nieuwe kan instellen, doe je dit niet dan heeft het verdraaien aan de proportional geen zin

suc6

Back