Large scale Fokker DVII

strutter

PH-SAM
Gestuwd door het overweldigende enthousiasme van hun vrouwen zijn Frank, Martin, Teus en Ralf genoodzaakt aan een grote Fokker DVII te beginnen :D

Nee, alle gekheid op een stokje, dit draadje is bedoeld om wat mogelijkheden voor de toekomst te bekijken
(en om Teus zijn draadje verder niet te vervuilen)
En aangezien de heren op het moment toch geen lopende projekten hebben...... :? :rolling: :rolling: :rolling:

Het idee is een Fokker DVII schaal 1:3 of net iets kleiner
Als het goed is mag ik van Jacques.1 een tekening van Bob Holman lenen (ca. schaal 1:4,2)

Ga deze zelf in CAD zetten en hopenlijk kunnen we met dit draadje bepalen welke schaal onze DVII uiteindelijk gaat worden
Het leuke is dan dat we gezamenlijk via het forum ideeen kunnen uitwisselen over constructiemethoden, details en transportdelingen
De ribben en evt andere spanten kunnen uitbesteed worden bij een kit-cutter

Mijn persoonlijke insteek is dat het een simpel goed te vliegen toestel wordt dat eenvoudig op te bouwen is
Het moet ook niet de hoofdprijs gaan kosten
Wat mij betreft mag het een 'semi-schaal' toestel worden wat wel de outline van de echte heeft
Het uiteindelijke hoofddoel is dat we er met zijn 4-en samen mee kunnen vliegen op meetings enzo

Gezien de heren alle 4 een ZG62 hebben zou dit een mooie motorisering zijn (het liefst in combinatie met de Torquemaster van Reeves)

Barst maar los dan....
(jullie zijn er nog (net) niet op vastgepind hoor heren, :D maar geef toe dat het wel heel gaaf zou zijn 4 van die 'Big ones'in the air)
Misschien wat voor Jacques ook??

Ralf :wink:
 
Gaan ik zeker volgen :yes:
Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
 
strutter zei:
Gestuwd door het overweldigende enthousiasme van hun vrouwen zijn Frank, Martin, Teus en Ralf genoodzaakt aan een grote Fokker DVII te beginnen :D
Daar was ik al bang voor........... :D

strutter zei:
Het idee is een Fokker DVII schaal 1:3 of net iets kleiner
Persoonlijk spreeekt me de schaal 1:3 bijzonder aan (dezelfde als de Busa Pup en de MR Camel!)
Dat word dan 118" spanwijdte is 299.7cm zeg 3m, met een vleugelmiddenstuk van bijv. 60cm heb je twee delen van 1.2m, romplengte 91" is 2.3m (stabilo demontabel maken dus!) romphoogte 36 1/2" is 92.7 cm (bij transport de wielen eraf !), da's nog wel te doen dacht ik zo???

strutter zei:
De ribben en evt andere spanten kunnen uitbesteed worden bij een kit-cutter
Daar heb ik een collega voor met een CNC freesmachine met een bed van 800x1300!

strutter zei:
Het uiteindelijke hoofddoel is dat we er met zijn 4-en samen mee kunnen vliegen op meetings enzo
Dat lijkt me dus inderdaad wel heel erg gaaf!

strutter zei:
Gezien de heren alle 4 een ZG62 hebben zou dit een mooie motorisering zijn (het liefst in combinatie met de Torquemaster van Reeves)
Precies, een mooie grote prop erop; zie het helemaal maar voor me :yes:

strutter zei:
(jullie zijn er nog (net) niet op vastgepind hoor heren )
Nou zo voelt het dus wel :mrgreen:


Frank
 
Trouwens,
is de 1/3 D6 kit van Glen Torrance geen optie met de huidige dollarkoers?

$765 dollar= 540 Euries+ 20% tax is 648 Euries, als we nou met kerst de bonus achteroverdrukken voordat onze vrouwen dit uitgegeven hebben??? :mrgreen:
Aan de andere kant is zelf ontwikkelen natuurlijk het (aller)leuk(ste) om te doen!

Frank
(Dan bestellen we alleen de lozenge bekleding bij GT want Teus kan ons dan precies vertellen hoe dat bespannen in z'n werk gaat........)
 
strutter zei:
Gestuwd door het overweldigende enthousiasme van hun vrouwen zijn Frank, Martin, Teus en Ralf genoodzaakt aan een grote Fokker DVII te beginnen :D

:banana: :banana:

strutter zei:
Het idee is een Fokker DVII schaal 1:3 of net iets kleiner

1:3 spreekt mij ook erg aan. Wel groot maar lekker vliegend.


Frank Hartog zei:
Dat word dan 118" spanwijdte is 299.7cm zeg 3m, met een vleugelmiddenstuk van bijv. 60cm heb je twee delen van 1.2m, romplengte 91" is 2.3m (stabilo demontabel maken dus!) romphoogte 36 1/2" is 92.7 cm (bij transport de wielen eraf !), da's nog wel te doen dacht ik zo???

Als het meezit kan ik hem zo in de Berlingo schuiven :P Moet alleen het geluidsscherm er ff uit.

strutter zei:
Het uiteindelijke hoofddoel is dat we er met zijn 4-en samen mee kunnen vliegen op meetings enzo

Wat zal dat een mooi vliegbeeld geven 8)

strutter zei:
het liefst in combinatie met de Torquemaster van Reeves

Zo, kerstcadeau voor 2008 is dus al besproken!

Heerlijk die plannen maken, dit gaat wel wat worden. Misschien niet 1 2 3 maar wel binnen aanzienlijke tijd hoop ik. Laten we zeggen: Najaar 2008 beginnen met de bouw? :roll:

Gr. Teus
 
strutter zei:
Het idee is een Fokker DVII schaal 1:3 of net iets kleiner
Als het goed is mag ik van Jacques.1 een tekening van Bob Holman lenen (ca. schaal 1:4,2)
De ribben en evt andere spanten kunnen uitbesteed worden bij een kit-cutter
Wat mij betreft mag het een 'semi-schaal' toestel worden wat wel de outline van de echte heeft
Het uiteindelijke hoofddoel is dat we er met zijn 4-en samen mee kunnen vliegen op meetings enzo

Gezien de heren alle 4 een ZG62 hebben zou dit een mooie motorisering zijn (het liefst in combinatie met de Torquemaster van Reeves)

Barst maar los dan....
(jullie zijn er nog (net) niet op vastgepind hoor heren, :D maar geef toe dat het wel heel gaaf zou zijn 4 van die 'Big ones'in the air)
Misschien wat voor Jacques ook??

Ralf :wink:

hallo,

zeker is de d7 wat voor mij maar eerst de rest afmaken zal dan wel +/- 2010 worden :( :(

ik heb de tekening van bob holman uit `t stof gehaald en een 1/5 detail tekening van de echte
de holman tekening is semi schaal maar met de andere samen kan je schaal bouwen

de vleugel ribben van de holman tekening zijn schaal.

voor cnc frezen zie www.modellbaufun.de/ is een bekende van mij
hier een foto van de d7 gebouwd door club collega van de bob holman tekening

DSC_4460.jpg


gr. jacques
 
En om alvast de keus van het kleurenschema te vergemakkelijken :P

Fokker%20D-VII_Kleurenschema_01.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_02.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_03.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_04.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_05.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_06.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_07.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_08.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_09.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_10.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_11.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_12.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_13.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_14.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_15.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_16.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_17.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_18.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_19.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_20.jpg


Fokker%20D-VII_Kleurenschema_21.jpg


Succes :wink:

Teus
 
Wow heren wat een enthousiasme! TOP! :thumbsup:

1/3 is idd een prachtige schaal, er zijn op deze schaal ook Spandaus (en natuurlijk het Lozenge) te koop
GTM heeft ook prachtige alu struts
wielmaat moet ik opmeten, denk dat de TC of Reeves net te klein zijn
Voor het freeswerk ook al 2 adressen zie ik...

Frank, de D6 is zeker ook een mooie kit (de DVII lijkt mij wat robuuster)
De BUSA DVII zou op $560 =395 euro x1.2= 475 euro uitkomen, daar bouw je hem ook zelf nauwelijks voor denk ik

Wow Teus wat en scala aan kleurenschema's! Great!
Had er al wel een paar gezien maar nog niet zoveel, Topper!

Jacques, zou prachtig zijn als ik hem mag lenen van je :yes:

Zo te zien maakt dit toch wel het e.e.a. los, dit geeft de burger weer moed!
Ach ja 2008/2009 wat maakt het uit, als we ooit maar bij het doel komen :wink:

Heb op US forum wat afmetingen opgevraagd van hoofdliggers en alu vleugelpennen, kijken wat BUSA gebruikt in hun kit

Er loopt ook een heel mooi draadje op RCscalbuilder van Alan Yendle met een scratchbuilt 1/3 DVII
Bij other designers (je moet je wel eerst inschrijven)(CTDavis zit er ook met Frank z'n JU88)
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=4875&PN=2&TPN=25

Groeten Ralf
 
strutter zei:
De BUSA DVII zou op $560 =395 euro x1.2= 475 euro uitkomen, daar bouw je hem ook zelf nauwelijks voor denk ik

Ralf,

Vergeet je niet verzendkosten? Daar komt denk al gauw een 100-200$ voor bij voor zulke grote dozen. :cry:
 
Ha Teus,

Ik had net als in Frank zijn berekening 20% meegenomen (x1.2)
dat is dan ca. 80 euro, weet niet of dit helemaal juist is

Ralf
 
strutter zei:
Ha Teus,

Ik had net als in Frank zijn berekening 20% meegenomen (x1.2)
dat is dan ca. 80 euro, weet niet of dit helemaal juist is

Ralf

De 20% is :evil: invoerrechten :evil: Ralf, helaas komt het verzenden er dan nog bovenop :cry: Als voorbeeld; Mijn 4 lapjes Lozenge van GTM koste in een klein (20x10x8cm) doosje al $29,-.

Heb ondertussen naar een europese aanbieder van de 1/3 gekeken en daar wordt je ook niet vrolijk van: 1/3 Fokker D-VII Oke, dit is niet 1 van de goedkoopste, vraagd €35,80 voor een 4 kleuren Lozenge panel wat bij GTM $16,- (€16,- thuis geleverd) kost :!: En dan moet deze heer het ook nog opsturen :evil:

Mijn voorkeur gaat ook eigenlijk uit van zelfbouw, hoop werk maar grote voldoening en zo spreid je de kosten wat.

Gr. Teus
 
Mijn voorkeur gaat ook eigenlijk uit van zelfbouw, hoop werk maar grote voldoening en zo spreid je de kosten wat.

Mijn voorkeur eigenlijk ook
Als ik de bouwwijze van de vleugels van Jacques zijn D6 zie bevalt me dat heel goed
Dit kunnen wij natuurlijk ook zo maken met onze kit-cutters achter de hand :wink:

Ik zet de tekening gewoon in CAD en dan zien we wel weer verder
(kan ik misschien Rhino ook een testen)

Ralf
 
strutter zei:
Het uiteindelijke hoofddoel is dat we er met zijn 4-en samen mee kunnen vliegen op meetings enzo

Dan zouden jullie ook voor de uitvoering van "Vijf vingers aan een hand" kunnen kiezen, het Nederlandse team dat vlak na WWI, onder leiding van Versteegh, internationale faam verwierf. (Okee, je komt dan eigenlijk 1 kist tekort ... noemen jullie jezelf de "Vier vingers".) Mooi toch, een beetje vaderlandsche historie op een meeting?

www.xs4all.nl/~nox/genealogie/bakkenes/vijfvingers.htm

www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn2/versteegh
 
Hallo Henri,

Met dat idee kwam Teus eigenlijk ook al
Zou ook gaaf zijn

Mijn eigen voorkeur ligt toch meer bij de bont beschilderde duitse uitvoeringen
Deze zien er wat spektaculairder uit dan de hollandse

Kijken wat ons flying circus ervan gaat maken :wink:

Dank, Ralf
 
strutter zei:
Mijn eigen voorkeur ligt toch meer bij de bont beschilderde duitse uitvoeringen
Deze zien er wat spektaculairder uit dan de hollandse

Dat is waar, ja. Je wil op een meeting natuurlijk ook wel wat indruk maken. Plus dat zo'n afwerking veel meer plezier geeft in het maken. Zeker als je iemand hebt die artistiek genoeg is met de kwast om er zo'n fraai pilot emblem op te zetten.

Om net even dat interessante historische detail te hebben - voor het verhaal weet je wel? - zou het ook wel fraai zijn als jullie vier uitvoeringen kiezen die inderdaad destijds ook bij dezelfde Jasta vlogen.
 
Heren,

Ik ben er helemaal voor, zoals ik het idee al lanceerde over de mail. :music:
Op zich is het ook wel gaaf om diverse kleurenschema's te gebruiken. Zoals ik al aangaf, reseveer ik bij deze een model die VEEL ZWART heeft. Lekker sinister.... :?

Blij dat Teus er gelijk helemaal in mee gaat :newbie:

Helaas heb ik die 18,4 miljoen in de staatsloterij niet gewonnen. :( Ander ging ik de hele dag bouwen. ... :wink:
Er MOETEN eerst een paar projectjes af...Waaronder de Spitfire :banana:
 
Ik weet niet hoe wet komt :roll: maar ik deel het gevoel van Frank :wink:

:help: We worden hier wel zeker op vastgepint.

Maar ja, beter hier OP ........dan ONDER lijn 6
 
Martin Barbier zei:
Zoals ik al aangaf, reseveer ik bij deze een model die VEEL ZWART heeft. Lekker sinister.... :?

Dan wordt het deze Martin, van Jasta 7, zwarter zijn ze er niet 8) En mooi die exposed engine. Geeft wat extra flair aan de kist en heel veel extra werk voor je:lol:

Jasta-7_Martin.jpg
 
Back
Top