Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik kan je denk ik zo een stuk of 12 namen geven die dit niveau makkelijk halen en nog wel verder gaan. :thumbsup: Die ook allemaal dit jaar de oversteek weer maken naar Nijmegen.

    Deze website is van Mike Stuart. Een erg getallenteerde bouwer en komt eindelijk (voor het eerst) eens naar Nijmegen dit jaar :yes:.

    Gr,

    Bernard
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Inderdaad Jan dat is de site waar ik de Strutter ook zag!
    Dave Banks was de bouwer, waanzinnig wat een details op die schaal :worship::worship:

    [​IMG]

    Je maakt wel wat los hier Bernard :D
    Groeten, Ralf
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wanneer is de datum van de indoor in Nijmegen?
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    10, 11 & 12 november 2017. Vrijdag, zaterdag & zondag. Tevens hebben we dan het NK indoor.

    Mocht je plannen willen maken om te komen kijken (of meedoen mag ook altijd :)) dan zou ik de zaterdag of zondag kiezen om te komen. De vrijdag is voornamelijk voor de vliegers om in te vliegen en wat proef vluchten te maken, daar is nog geen wedstrijd element aan verbonden en dus minder te zien.

    Jullie mogen altijd nog een PB sturen met email adres dan mail ik de officiele uitnodiging naar je toe. Of voor meer info natuurlijk, niet teveel :offtopic: gaan...

    Gr,

    Bernard
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    :thumbsup: ik neem hem op in de planning, dank!
    Groeten, Ralf
     
    BBruins vindt dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vanmiddag de SE5a weer in orde gemaakt.
    DSC_4069.JPG

    De vleugels zijn weer uitgericht en de kabels zitten weer op spanning, de banden zijn weer op de velgen gelijmd en het landingsgestel is ook weer rechtgezet
    Ready to fly again :yes:

    Groeten, Ralf
     
    Fuel Monkey, Arnold 85, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vond dat er toch wel erg veel speling op de propas zat :mad: dus de boel maar eens gedemonteerd
    De achterste grote pulley van de vertraging wordt op de propas geborgd met een spie en een stelschroef.
    De schroefdraad in de pulley is blijkbaar al eens opgetapt naar een grotere maat omdat er standaard een stel-inbusje in hoort te zitten (nu een M5 bout o_O)
    Blijkt dat deze lam gedraaid is en nog net met Locktite vastzat.

    Een nieuwe spiebaan steken en een tapgat maken zou kunnen. De pulley blijkt echter ook nog wat te slingeren en zit wel erg los op de as.

    Knoop doorgehakt en een nieuwe pulley besteld bij TC, tevens nieuwe lagers want deze klonken en voelden ook niet echt lekker meer o_O.
    Ik had destijds een nieuwe as met spieën bij de koop gehad, deze ga ik er nu inzetten (huidige is ietsje krom) is de boel weer bijna als nieuw :)

    Hier wat plaatjes, links het excenter voor het spannen van de snaren

    DSC_4072.JPG

    Klein barstje te zien bij het tapgat

    DSC_4075.JPG

    Hier de rotte draad

    DSC_4083.JPG

    DSC_4086.JPG

    DSC_4093.JPG

    Toch eens leuk te zien hoe zo'n vertraging er van binnen uitziet nietwaar?

    Groeten, Ralf
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Gisteren naar Nijmegen geweest.

    Errug mooi.

    Vooral de rubber scale wedstrijd: prachtig.

    Oa. dit model aanwezig, gebouwd door een dame (!) uit Zweden.

    Wat een details, op zo'n schaal . . .

    Helaas niet zien vliegen.

    20171112_130256_resized.jpg


    jan.
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is zeker een mooi gemaakte kist Jan :thumbsup:
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    janhein vindt dit leuk.
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Even dit draadje weer uit het stof gehaald :)

    [​IMG]

    Henk van Hoorn heeft de SE5a overgenomen en gaat hem weer vliegklaar maken :banana:
    Er is weer ruimte in zijn bouwhok gekomen sinds het vertrek van de romp van zijn reusachtige Bleriot

    In goed overleg :beer: is besloten zijn vorderingen voort te zetten in dit draadje
    Uiteraard ga ik je op de voet volgen Henk en ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
    Good luck! :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
    Énke Blériot en MichielNED676 vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Je weet niet waar je aan begonnen bent Ralf...ga je vaak...zeer vaak...vragen waar in het topic ik kan vinden hoe je bepaalde dingen gemaakt/afgewerkt hebt..:eek::p..

    Goed...we zijn begonnen...met de 4 vleugels. Hier en daar een stukkie bekleding er opnieuw opzetten is niet zo spannend en we beginnen dit koekoek verslagje met een wat grotere reparatie van één der vleugels....daar was de wortel behoorlijk stuk.

    Schade:
    Het achterste deel van de eerste (dubbele) rib was halverwege afgebroken...de liggers volledig doorgebroken bij de tweede rib..het lag er als los brokstuk bij en de staaldraad achterlijst had een sierlijk model gekregen.
    DSC_4001.JPG


    Reparatie:
    - bekleding weghalen
    - staaldraad recht buigen
    - de rafelranden van het het brokstuk en het vleugeldeel "ontrafelen" (want dat past nooit meer goed tegen elkaar dus de rafels wat weghalen zodat eea goed in positie wil komen)
    - het brokstuk met secondenlijm in het vleugeldeel gefixeerd.
    100_6629.JPG

    Alles zit nu weer zoals het zat en nu kan eea uitgestukt worden met eerst een reparatie in de liggers..(dus eerst alles in lengte richting) en dan de reparaties in koorde richting (dus de ribben).
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  13. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Van twee kanten bijzonder. De ene kant de kist van Ralf die zijn prachtige kist zag neerstorten, en dan besluit er afscheid van te nemen! Van de andere kant, de bevlogen (bijna professionele) Henk die hem overneemt en hem weer gaat repareren. Zowel Henk en Ralf delen alle info. Het blijft leerzaam. Top mannen!!
     
    Énke Blériot en strutter vinden dit leuk.
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Wat voor draad zit er in die achterlijst? Verenstaal of gewoon staal?
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    2mm verenstaal
     
    Henri Kaper vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een kleine opmerking over het weghalen van de bekleding...je ziet dat er vooraan nog een stukkie staat...dat gaat voor het overnieuw bekleden ook nog weg..wat ik bedoel te zeggen...ik haal tijdens een reparatie niet meer bekleding weg dan strikt noodzakelijk...zodat er zich zo min mogelijk delen kunnen ontspannen..het gaat hier maar om een klein stuk wat is blijven staan...maar het gaat om het principe.. Zodra er opnieuw bekleed gaat worden gaat direct er voor alles weg wat in de weg zit..ontsiert door extra naden/overlappingen enz enz..
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...de reparatie van de zwaarst beschadigde vleugel is gelukt.

    Eerst de liggers gerepareerd. Ik heb de vertical grain balsa webbing vervangen door een horizontale strip triplex aan weerszijden van de liggers...en natuurlijk helemaal doorlopend...dus de ribben onderbroken...
    100_6630.JPG




    Toen de ribben goed in positie gefixeerd (met het schuurblok) en gelijmd aan de triplex plaat...nu een moeilijk punt..er afblijven en laten drogen...( maar met 5 projecten gelijktijdig onderhanden lukt dat prima...kar...3/4 Blériot...kleine Kanaal Blériot...Plurabelle VV E kist...en deze SE5a)...
    100_6631.JPG



    Vervolgens de sterkte in de ribben weer hersteld door de balsa capstrips plaatselijk te vervangen door triplex strips...
    100_6632.JPG 100_6633.JPG




    En de bekleding er weer op...

    Menigeen zou nu al heel tevreden zijn maar ik wil dichter bij het origineel komen zoals jij dat gedaan hebt Ralf...dus tijd voor wat vragen:
    - waarmee heb je de stripjes met de fake stiksels op de bekleding gelijmd?
    - de bijgeleverde bekleding is fractioneel anders dan wat er op zit...het is wat doorzichtiger en matter...heb je na het bekleden een lak/verf laag aangebracht?
    100_6634.JPG



    - en als laatste...de accentuering naast de afdekbandjes...hoe heb je dat gedaan en wat heb je gebruikt? ( heb je deze dingen beschreven in je topic en kun je bv een linkje plaatsen, etc, etc)
    100_6635.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Vroeger werd er natuurlijk ook wel eens een reparatie aan zo'n kist doorgevoerd (met hetzelfde effect).

    Mooi scale dus! :thumbsup:


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Je bent lekker op dreef Henk :thumbsup:
    Goed idee de webbings met triplex te doen
    Ik had zelf nog een 6x6 balsa diagonaal ingelijmd van de achterste ligger naar de hoekpunt toe
    Stripjes fake stitching heb ik er met groene ZAP opgezet
    Kleurverschil komt door de spanlak welke ik erop heb gezet
    De randjes heb ik met 2 kleuren bruin potlood getekend, ik dacht dat ik 2 stompjes mee had geleverd (maar dat weet ik niet zeker meer :rolleyes:)
    Linkjes moet ik even opzoeken vanavond voor je

    Groeten, Ralf
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Ja Jan...zelf aan Het Front werd er veel gemaakt/gerepareerd. Straks bij de reparatie van de romp zullen een aantal zaken als "schotwonden" zichtbaar blijven. De kist ziet er nu nog steeds uit alsof die gisteren uit de fabriek is gekomen en dat mag nu best een tikkie doorleefder...per slot van rekening heeft die al akelige momenten meegemaakt.

    En Ralf..bedankt al vast...heb even gekeken maar er zitten geen potloodjes in de doos.....tot vanavond!!
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018

Deel Deze Pagina