Lasersnijden (dik) multiplex

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door HansL, 28 dec 2015.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heeft iemand ervaring met het laser snijden van relatief dik multiplex (12 of 18 mm)?

    Moet er rekening gehouden worden met een snijmarge bij het uittekenen van onderdelen opdat ze net (glijdend) passen?

    De vraag is dus of de opening in de bovenste plaat in de figuur hieronder groter, exact even groot of kleiner moet getekend worden opdat het onderste onderdeel net in de opening kan geschoven worden.
    Worden rechte hoeken ook exact als rechte hoeken gesneden of zit er een afronding op (waardoor de randen van het in te schuiven onderdeel afgeschuind zouden moeten worden).

     
  2. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Zo'n gat is ws makkelijker te boren dan te laseren.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Niet als je bijna 100 tand lip hoek- en T- verbindingen moet maken...
     
  4. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Akkoord, dan zeker niet. Ik zou het aan de beoogde lasersnijder vragen dan. In principe moet je zaken altijd met de juiste maatvoering tekenen, de zager/snijder moet dan rekening houden met de dikte van de snede bij de gekozen techniek.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Gavere/België
    et zo'n diktes is een lasersnijder niet meer goed geschikt, als de laser er al op een deftige manier door geraakt. Ik spreek over 50-60W CO2 lasers.
    Multiplex is ook een verzamelnaam: best zijn de lichtere soorten: berk, populier. Niet wat je doorgaans in de doe het zelf vindt.
    Bij zo'n diktes moet je heel veel vermogen gebruiken met een trage snijsnelheid, waardoor het hout meer verkoolt dan snijdt. De snijrand is heel slordig en verbrand dan. De laserstraal is ook heel licht konisch, dus bij dikkere platen begint die konische afschuining op te vallen.
    Wat ik nog gedaan heb is 2 platen op elkaar van halve dikte, is dat eventueel een optie is.
    Maar voor zo'n diktes is frezen de betere optie.
    BTW, voor tight fits moet je inderdaad soms een negatieve speling van een paar tiende mm in acht nemen. De hoeken zijn scherp, afronding te verwaarlozen.
     
  6. janhein

    janhein

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.577
    Locatie:
    Leiden
    Ik sluit me aan bij het geen hier boven staat, 18 mm is nog goed te snijden maar dan wel met een laser met minimaal 100 Watt. anders ben je meer aan het verkolen dan snijden. verder zul je rekening moeten houden dan de laser straal niet 100% recht is, dit kun je voor een deel compenseren door de laser iets onder het brandpunt in te stellen , maar verwacht dat de operator van de machine dat ook wel weet. En hoe beter de tekening is, dus ook rekening houden met de snij dikte van de laser des te beter zullen je onderdelen passen, scheelt ook weer een hoop geld als je de werk voorbereiding zelf goed doet.
     
  7. Matthijsb

    Matthijsb

    Lid geworden:
    16 aug 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zelf maak ik veelal gebruik van de diensten van Woodlaser. Onlangs fraaie houten "verkeersborden" uit Multiplex laten snijden en was erg mooi. Meer informatie over hun Multiplex snijmogelijkheden vind je op deze pagina: https://www.woodlaser.nl/multiplex-lasersnijden/
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.480
    Locatie:
    IJsselstein
    In de grafische industrie is het laseren van 18mm multiplex heel normaal. Een adres waar ze dit doen is Oorbeek aan de veemarkt in Amsterdam.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    26.738
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk anders ook even op "circuit van hout" , moglijk bieden ze ook losse snijdiensten aan.
     

Deel Deze Pagina