Last van "overspray"

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door andyr74, 15 dec 2014.

  1. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik heb onlangs een 1/5de body ge-airbrushed. Alles ging zonder problemen behalve lelijke "overspray" op het dak.

    Ik heb dezelfde procedure gevolg als altijd (en eigenlijk de vrij normale procedure):
    - binnenkant van de body "ontvetten" of schoonmaken en goed laten drogen
    - alles afplakken met een combinatie van vinyl (logo's, tekst, symboelen), tape of fasmask --> alles zelfde merk als anders
    - spuiten van donker naar licht met faskolor. Tussen de kleuren goed drogen met een haardroger.

    Voor het dak heb ik eerst het BMW logo gespoten (zwart,zilver, blauw).
    Na het verwijderen van de masking heb ik de zwarte schaduwrand gespoten en dan het witte dak.

    Maar deze keer had ik vrij veel last van "overspray": Zwarte nevel en grijze vlekken op het dak. Dit kan altijd een klein beetje gebeuren maar dan is het bijna niet zichtbaar. Deze keer wat het wel duidelijk.
    Als laatste laag vroeg de eigenaar om er nog een Motip witte lak achter te spuiten. Dit lijkt het grijze nevel en vlekken effect nog iets versterkt te hebben met uitdrogen.

    Wat kan de oorzaak hiervan deze keer zijn?
    De verf warm ik eerst wat op in warm water. Misschien deze keer wat meer of minder verdund dan anders? Ik let er altijd op dat ik voor dergelijke scharduwranden altijd in de juiste richting spuit. De temperatuur tijdens het werken was +-14 of 15 gr C maar het is denk ik niet de eerste keer dat ik bij deze temps werk. Het was nog maar de tweede keer dat ik een 1/5de body airbrushte. Misschien dat er meer verfneerslag is hierop door het grotere oppervlakte of bij deze temperaturen. Ik veronderstel dat de lexan hetzelfde is als bij een 1/10de body, enkel maar dikker. Kan de tape/vinyl/fasmask meer lijmresten achterlaten bij iets koudere temperaturen zodat er meer verf wordt aangetrokken?
    De verf was faskolor zoals anders. Enkel het zwart was een nieuw potje faskolor zwart. Kan dit er iets mee te maken hebben (slechte verf)?
    Kan de witte Motip lak dit nog versterkt hebben?
    Combinatie van verschillende factoren?

    Nog een foto:
    (ik weet niet of het duidelijk te zien is)
    [​IMG]
     
  2. carborush

    carborush

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Gent
    komt door statische aantrekking op de lexaan van spuitnevel van je zwarte schaduwrandje
    wordt ook al eens "ghostfarts" genoemd op de anderstalige RC airbrush forums
    kan je vermijden door voor dat je de schaduw spuit eerst een laag transparante 'body prep' te spuiten
    dit neemt de statische aantrekking weg
    kan je vinden bij oa Spaztixs en RCS graphics
     
  3. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Kan deze statische aantrekking ook het gevolg zijn van bvb koudere temperaturen van body en/of verf (of erdoor versterkt worden)? Het is niet de eerste keer dat ik iets gelijkaardig spuit maar ik heb dit nog nooit meegemaakt. Misschien dat het nu iets kouder was. Of is een 1/5de body daar gevoeliger voor dan bvb een 1/10de body. Een 1/5de body is namelijk merkelijk dikker uiteraard en natuurlijk ook groter.

    Die "body prep" is dan bij het overspuiten met het eindkleur niet meer zichtbaar?
    Gebruik je deze "body prep" zelf ook?
     
  4. carborush

    carborush

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Gent
    heeft in eerste instantie niets met temperatuur verschil te maken
    komt door statische aantrekking
    die aantrekking is zeer miniem maar net voldoende om de dampen van het spuiten aan te trekken
    deze wek je op door het masker af de lexaan te halen, door met je arm aan de buitenkant te wrijven, door koude kan dit misschien ook wel versterkt worden ?

    kortom dit kan je onmogelijk vermijden en kan je enkel oplossen met bodyprep
    body prep lijkt net water en legt een transparante film waardoor de aantrekking van de dampen niet meer gebeurd

    kijk even hiernaar, op 5.24 minuten zie je me de bodyprep gebuiken
    [URL="[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina