Latrax Teton vragen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door lucas33, 2 jun 2017.

  1. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    hallo,

    Ik heb sinds kort een Latrax Teton. Ik vind het een erg leuk en stevig RC autootje maar ik heb er een paar problemen mee. Verder vindt ik het een geweldig autootje!

    1. De motor wordt bij mij erg snel heet en soms stop de auto gewoon met rijden. Als ik aan de motor voel kan ik hem maximaal een halve seconde aanraken. Ik gebruik gewoon de standaard 7,4 volt 1200 mah nimh batterij.

    2. Er komt steeds zand bij de tandwielen en dan gaat de auto een klik geluid maken. Dit gebeurt bijna elke keer als ik aan het rijden ben. Ik haal nu altijd het kapje boven de tandwielen er af en haal met een schroevendraaier het zand tussen de tandjes uit maar dat is best veel werk om te doen.

    Ik hoop dat iemand weet wat ik aan deze dingen kan doen. Alvast bedankt!
     
  2. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Ik denk dat je zandprobleem je warmteprobleem is.
    Door het zand gaat het stroef draaien. Dat betekent meer weerstand dus meer warmte.

    De oplossing moet je dus zoeken in het schoonhouden van de tandwielen. Haal anders de auto uit elkaar en controleer of alles goed schoon is. Daarna rijden op straat zodat er geen zand in kan komen.
    Als motor dan niet warm loopt weet je dat je probleem het zand is.

    Dan zorgen dat de tandwielen schoon blijven. Zijn de tandwielen vrij van vet en olie? Spur en pinion Moet GEEN vettigheid op zitten. Alles zal dan schoner blijven.

    Anders zorgen dat er geen zand bij kan. Afdekkapje of hoesje kopen of maken.....
     
  3. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    Ik heb mijn auto vandaag uit elkaar gehaald en ik kwam er achter dat er nergens zand zat behalve bij de spur en pinion. Dat kapje haal ik er nu na elke 2 keer rijden af om te controleren of er zand in zit. Ik denk dat het warmteprobleem door iets anders komt.

    bedankt voor je reactie.:yes:
     
  4. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Als de warmte ergens anders door komt dan weerstand (lees: alles loopt soepel) dan zijn er ruwweg nog 2 mogelijkheden,
    1. Je brushed motor is te warm geworden, koolborstels versleten ergo je hebt een nieuwe motor nodig
    2. Gear ratio is te hoog: wat betekent dat je voor een kleinere pinion zou moeten gaan. Dit houdt in dat je langzamer gaat, meer trekkracht hebt en je motor blijft koeler.

    Je kan overwegen om naar een brushless systeem te upgraden, maar dit is niet een goedkope ingreep.

    Zorg er iig voor dat je brushed motor niet boven de 80 graden komt. Dit vinden deze motoren niet leuk.
     
  5. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    Denk je dat de gear ratio stadaard te hoog is en ken jij mischien een wat beter brushed motortje dat er in past?
     
  6. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Houd er rekening mee dat offroad meer vraagt van de auto.
    Even snel gekeken want ik ken de auto verder niet. Een 10 tands pinion is Al redelijk klein. 28 turns motor is relatief langzaam, maar heeft een redelijke koppel. Minder turns (sneller) maakt je probleem groter dus zou je voor dezelfde turns moeten gaan of meer. Verder moet je opletten dat je regelaar wel lagere turns motoren aankan.
    Zoek anders even op google naar een 370 motor 28 turns.
    Verder: meten is weten. Zorg dat je weet hoe warm de motor wordt en hoe snel.
     
  7. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Kijk. Op de Parts list zie ik dat er wel een 9 tands pinion is en een grotere spur. Die zou ik eerst aanschaffen voordat je de motor gaat vervangen

    SPUR GEARS & PINION GEARS
    7591 Spur gear, 54-tooth ............................................. $3.00
    7592 Gear, 14-T pinion/ set screw.............................. $2.00
    7640 Spur gear, 60-tooth ............................................. $3.00
    7641 Spur gear, 61-tooth .............................................. $3.00
    7644 Gear, 9-T pinion/ set screw .................................. $2.50
    7645 Gear, 10-T pinion/ set screw.............................. $2.50

    Ook zie ik dat je 2 pinions erbij hebt gekregen. Welke zit er nu op? Als het de 14t is, is dat je probleem. Die is voor speed runs en niet voor offroad
     
  8. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    Ik heb er geen pinions bij gekregen. De standaard pinion zit er nu nog in
     
  9. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    En hoeveel tands is die?
     
  10. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    9 tands
     
  11. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    Wat is een goede brushless set? Ik heb de turnigy trackstar gezien maar ik weet niet welke de goede is 6100kv, 5050kv of 4300kv
     
  12. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    ik heb mijn auto helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar de motor wordt nog steeds heet en soms stop mijn auto gewoon en poosje met rijden
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat is heet? Heb je de temperatuur gemeten?
    60 graden als voorbeeld kan heel erg heet aanvoelen maar is niet byzonder heet voor een motor
     
  14. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ondanks dat, als hij stopt met rijden is er toch iets niet helemaal goed..
     
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Heb al heel lang een Teton en een sst, de uitval komt door thermische beveiliging van de esc en bij het in gras en of zand rijden hetzelfde maar heb je heel snel dat de motor stuk gaat, en dan gaat maarzo 10 min en het is klaar, kosten nie veel maar wel iritant.
    Ruik maar es een keer dan weet je precies wat ik bedoel.
    Beste is een mooi combootje van Allibaba voor weinig, als je slim bent kijk je even naar de zelfde asmaat.
    Gr Gerjan
     
  16. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    Bedankt voor de tip Gerjan! Heb jij ook een motor van allibaba en zoja welke? Ik heb geen idee hoe heet hij wordt en ik heb niks om dat te meten.
     
  17. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    Ik heb nu weer een ander probleem. Als ik de auto aanzet kan ik 5 seconden rijden maar daarna gaat de auto vanzelf uit. Weet iemand hier waardoor dit komt?
     
  18. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    accu opgeladen??
    draadbreuk
    motor dood?
    ESC dood

    Tjah.. zoveel mogelijkheden dus...
     
  19. lucas33

    lucas33

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    102
    Locatie:
    wolkjesland
    En hoe weet je wat er kapot is
     
  20. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Hmm.

    Niet door gewoon maar te vragen en hopen dat iemand zijn kristallen bol het goed heeft. :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
     

Deel Deze Pagina