Lavochkin La-15

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door mig 3, 23 dec 2017.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    En van Astana naar Klazienaveen.
    062DE090-5FAE-4FD5-AA7C-EA79E5720236.jpeg
    Met een Rus die 3D geprinte onderdelen met zich mee draagt en waarvan de mal onderdelen ook 3D geprint zijn.
    Daarmee kwam de ontwerper(Jacob) op een totaal gewicht uit van 17.6 Kilo.
    (2x 110 mm impeller)
    31A73BE4-86AE-49A6-9592-230D5E2B2A6E.jpeg
    En bij zijn caravan ook nog even naar zijn ontwerp van een 3D geprinte “voorpoot” gekeken.(10 Euro)
    73D48F0B-C72C-472A-A461-264F2D05B96D.jpeg AB7FFD90-D0F4-4DFC-AE74-CFD54B3D91D6.jpeg C8505B4D-F485-49CD-BF26-668AC08DEB69.jpeg
    Waarbij s’avonds voor de barbecue dit monster ook nog werd losgelaten........
    ADDF8C90-06B7-4391-A82A-5589A1447AEA.jpeg
    Groet:Robin
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    En van Klazienaveen weer terug naar Astana.

    Min of meer.

    Vanmiddag toch mijn vriendin van Saxion Enschede afhalen,voor die tijd wip ik toch nog even langs het Fablab om nog even wat meer
    inspiratie op te doen en een aantal vragen te stellen aangaande een workshop.
    https://www.fablabenschede.nl/portfolio/workshops-parametrisch-ontwerpen/

    Blijkt toch dat ik in een klein wereldje verkeer aangezien het multimedia bedrijf zich op een steenworp afstand van onze woning bevindt.
    https://www.fablabenschede.nl/wp-content/uploads/2018/06/folder-parametrisch2.pdf

    Dus ik vanmorgen met twee proefstukjes van medeforummer Coen l naar de receptie van dat bedrijf.
    Ze hebben geen receptie,’t was min of meer een open inloop.
    8B50F202-CDD0-4BB3-B384-699301EFC016.jpeg
    Met een inspirerende werkruimte.
    6794230D-95F0-4D16-8FAB-EDC802692C65.jpeg
    Met een 2D printer.....;)

    En zo komt alles na een ‘goed jaar’ een beetje tezamen.(post 266)
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/oh-la-la-la-7.239009/page-14

    En voordat ik vanmiddag bij het Fablab ben,eerst even drie Ikea lack tafeltjes naar mijn modelbouwoning brengen.
    De Prusa website geeft inmiddels als status aan dat de i3mk3 is betaald.
    Zal de komende week dan ook verder gaan met het uitprinten van ABS onderdelen voor de aangepaste opbouw van de Ikea lack tafels.

    Groet:Robin

    Edit:

    En inmiddels op het lab geweest waarbij mijn contact gegevens op papier staan.
    Misschien dat ik in september dan ook kan deelnemen aan de workshop van Rinus Roelofs.

    Hopelijk hoef ik dan niet via die speciale lijst 759 € ex btw te betalen.

    Morgen vroeg weer naar het Fablab en dan kan ik nog even snel info uitwisselen omtrent de
    Prusa i3mk3.
    Het lab heeft op dit moment naast de Tiertime printers ook drie Mk3’s staan!
    Ik denk/hoop dat er dan net genoeg tijd is voor de vakantie om alvast een onderdeel van de
    met 15% vergrote Mig 15 in transparant PLA te printen.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2018
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    En op het lab inmiddels de F4 sectie van de romp aan het uitprinten met Innofil 3D Innopet naturel (PET) (PETG?) De naturel PLA was op.
    697DF7F2-BA66-4B77-9F3B-D49EC9BDCD84.jpeg
    +Simplify 3D en de Prusa G-codes.

    Morgen zal ik het printstuk ophalen van het Fab lab die na de vakantie bij de hogeschool Enschede wordt uitgebreid.
    In die zin dat de studenten een studenten 3D printruimte krijgen met allemaal nieuwe Ultimakers met een standaard PLA uitrusting.

    De ruimte waar ik als particulier dan kom zal misschien iets rustiger zijn bij deze hogeschool die door de altijd afnemende studenten bestanden,vergrijzing en minder,minder bevolkingsaanwas,
    toch als onderwijs instelling ook op zoek zal moeten gaan naar alternatieve inkomstenbronnen.Een soort van N.S. of ABN/AMRO.Maar ook weer niet.....Of zo.o_O

    Groet:Robin
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    5C32F440-C3CA-42CB-848D-9647CEB5BB1E.jpeg
    En natuurlijk kreeg het ontwerp van de jongens van 3Dlabprint veel bijkijks vandaag op het Fablab.

    Uiteindelijk afgesproken met iemand op het lab om na de zomervakantie met een kop koffie te gaan kijken of het gerecycled granulaat van het project:
    https://www.fablabenschede.nl/portfolio/plastic-zwerfafval/

    Naar filament gebracht kan worden.

    Het lijkt mij dan wel belangrijk om dan ook op zoek te gaan naar een soort van verf die redelijk milieuvriendelijk op een vliegtuigmodel gebracht kan worden.

    Anders krijg je dit:
    FE3BA9A1-D504-4192-BCDD-E64B577BB810.jpeg
    :)

    Groet:Robin
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    TADAA TADAAAAAA!
    F26AD9E1-9523-4758-A50C-4A7FDE81006F.jpeg
    2 juli betaald,24 juli moet de Prusa i3MK3 worden afgeleverd!
    De Prusa website gaf aan dat de kit ooit in een record tijd van 4 uur in elkander is gezet.
    D83E3070-448F-4825-9132-B21D2F382ECD.png
    Ik heb in Almelo nog een mobiele airco unit staan.
    Alleen ,ik hoef van mij zelluf niet zo snel de boel op te bouwen.
    HENIG AN DOAN.:rolleyes:

    M’n vriendin is toch met haar vriendinnen een weekje naar Spanje.

    Ook heb ik op marktplaats een bod uitgebracht op krachtige gaming computerkast die Solidworks kan ondersteunen.
    De biedingsoorlog is al een tijdje bezig.Ook heeft de verkoper totaal geen haast.Kan dus nog wel een tijdje duren.

    Groet:Robin

    Edit:Underbelly tank ingekleurd.
    304A6BDB-5C3A-454E-9E76-58BD25F0236A.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2018
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    En de Prusa kit is binnen!

    Rond half één vanmiddag kwam de UPS man het pakket brengen.
    Waarbij tergelijkertijd ook de aanbieder van Marktplaats reageerde.
    1FD4EE7D-CACB-4898-96F4-30A2E38CD254.png
    Had nooit gedacht dat hij zo snel zal reageren.Maar goed.
    Waarschijnlijk kan ik de kast morgen rond de middag ophalen......

    Groet:Robin
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    De Prusa i3 MK 3 is inmiddels een weekje aan het draaien.
    FAC38043-0206-4CE4-9920-3EA2F63C0F5A.jpeg
    Mijn angst voor de zelfbouw kit was onterecht.

    Achteraf gezien......
    Inderdaad,gewoon de gebruiksaanwijzing lezen,en rustig de tijd nemen.
    Dit resulteerde uiteindelijk in een heerlijk stille printer,die ook s’nachs staat te draaien.
    Wel slaap ik met open deuren(warm weer)en oordoppen in als de printer haar werk verricht.

    De onderdelen van de vergrote Mig bis-15 worden vanaf het allereerste begin zonder ook maar één misprint prima door de printer verwerkt.(knock on wood)
    Wel heb ik eerst het Prusa zilver PLA die bij de kit zat eerst geprint.
    En ben nu bezig met het transparante PLA van 3D2buy

    De Lavochkin La-15 zal zo veel mogelijk in de stijl van 3Dlabprint worden ontworpen met PLA.
    De ABS Lavochkin La-15 zal “iets” anders worden ontworpen.

    Want wat is het warm geweest de afgelopen tijd.....
    Ik heb nu goed gezien hoe de PLA huid van de Mig-15(en andere ontwerpen)zich in deze warme condities gedraagt.En dat ziet er NIET mooi uit.
    Blijf dus nog steeds gefocust op ABS en misschien het PETG of Nylon.


    Tot en met donderdag nog even lekker printen,vrijdag aanstaande op vakantie naar Italië.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2018
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    heb je een foto van hoe het PLA eruit ziet met dat warme weer / in de zon?
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ja,ik zal morgen weer naar mijn “modelbouwwoning” gaan en een foto plaatsen.

    Mijn woning met tuin op het zuiden,een bitumen ‘plat’ dak waarbij er op een bepaalde plaats ook het teer van de bedekking door het dak kwam.
    Eergisteren gaf mijn thermometer in die ruimte 35 graden aan.
    En ik weet haast zeker dat het ook nog wel eens 40 graden is geweest.

    Het betreft de vleugel van een 130% vergrote P-38 van 3D Labprint.(PLA)
    Die ik begin dit jaar in Spanje heb laten printen met naar ik schat een behoorlijke dikke draad en snelheid van deze print.

    Groet:Robin

    (Is het koud in Oostenrijk of zoooo:p)
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hier is het ook niet te harden...... :confused:
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Post 48/49.
    A198F6DF-837E-4224-8034-63B0C5F54010.jpeg
    Ik noem het maar brandblaren op de vleugels.....

    De ABS Starfighters zijn niet dunwandig geprint.Één van die Starfighters heeft ook lang in de zelfde kamer gestaan,volop in de zon.
    Daarmee zullen geen blaren ontstaan,wel neemt de flexibiliteit toe van het verwarmde ABS.
    Dat kan ik ook voelen aan mijn kunststoffen dashboard van mijn auto die in de zon staat.

    Een oplossing voor de toekomstige ABS Lavochkin La-15 zal kunnen zijn:Carbon buizen op spanning aanbrengen in de romp en vleugels.

    Groet:Robin
     
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    Onderstaande foto's zijn van een vleugel gemaakt van PLA die als test een korte tijd in de zon heeft gelegen. De temperatur loopt ongelofelijk snel op als het even in de zon ligt.

    Heb een aantal testen gedaan met Colorfabb nGen dat print bijna als PLA, geeft iets meer stringing, maar verlijmen met secondenlijm en activator geeft geen goede verbinding. Bison kombi power wel maar dat moet de tijd krijgen om te drogen.

    nGen kan vol in de zon liggen, en vervormd niet omdat de glass transition temperature niet wordt bereikt.

    Als iemand een idee heeft welke lijm te proberen kan dit mijn inziens een ideaal materiaal zijn om vliegtuigen van te maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 aug 2018
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Tja, PET lijmen blijft lastig. Dat moet met een lijm welke MEK gebruikt. Bison kombi power zou dat inderdaad moeten bevatten. Ik heb nog geen PET geprobeerd te lijmen
     
    coen_l vindt dit leuk.
  14. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    MEK heb ik geprobeerd maar heeft geen effect op nGen helaas. Lost het materiaal ook niet op.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    nGen is PET zover ik kan zien, dan werkt MEK niet. PETG zou wel weer moeten werken met MEK (heb een flesje besteld).

    Voor PET (en vermoedelijk dus ook nGen) zou je dichloormethaan moeten hebben. Weld-on 16 wat goed werkt volgens de meesten bestaat uit een groot deel dichloormethaan met een beetje MEK ( en nog wat spul). Wellicht haal ik ook dichloormethaan om een mengsel te maken om te kijken of PETG dan goed sterk te verlijmen is. Wel buiten verwerken zover ik kan zien :) Is aardig schadelijk voor de mens.

    Maar ik vraag me af of PETG niet te flexibel is voor vleugels? Dat is een kwestie van proberen denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2018
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
  17. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt Tadango voor de info, hier kan ik verder mee.
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ik ook!

    Ben ook voor het ontwerp naar allerlij toepassingen aan het zoeken.

    Oppervlaktespanning,de huid van de La-15:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktespanning

    En in dat zelfde artikel een verwijzing naar het Benzeen:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzeen

    En om het nog gekker te maken........http://www.boussey-control.com/nl/oppervlaktespanning/corona-behandelingen.htm

    Eigenlijk zit ik te danken aan een soort van infrarood led licht die op een bepaalde golflengte van het niet zichtbare lichtspectum iets kan betekenen
    voor b.v. PLA?

    Groet:Robin
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Of een goedje maken van Acetone / MEK / epoxy oid wat het oppervlakte licht aanvreet en de lagen goed aanelkaar smelt en ook aan de epoxy laag. Deze kan je daarna mooi schuren voor de afwerking. Mooi dun aanbrengen. Iets zegt me dat dat al bestaat, maar veel te duur :)
     
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ja, de kosten.

    Het moet natuurlijk allemaal wel een beetje “leuk” blijven.
    En zodra het warme weer overgaat naar de herfst temperaturen zal dat ongemakkelijke gevoel wel weer wegebben.

    De ontwerper heeft gewoon een fantastisch ontwerp gemaakt.
    Een standaard gezet voor toekomstige 3D ontworpen modelvliegtuigen.
    Ook hoop ik dat ze hiermee bakken vol met geld verdienen zodat ze zoals zij zelf al aangaven een éénpersoons lichtgewicht 3D geprint vliegtuig kunnen gaan realiseren.

    Ik zal het ontwerp van de La-15 zo veel mogelijk proberen te kopiëren met als voorbeeld de Mig-15.(PLA)

    Aankomende herfst zet ik de eerste ontwerp stappen met Solidworks.
    Mocht ik Solidworks een beetje goed begrijpen,en er heel veel lol aan ontrekken dan zal ik hiermee nog vele jaren plezier aan beleven.

    Groet:Robin
     

Deel Deze Pagina