Bouwverslag lavochkin la-7

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ronald blaas, 5 dec 2014.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt voor je bevindingen Ronald,ik zal zeker rekening houden met de landingflaps!(plaatje?) image.jpeg
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat kan geen kwaad. het zou mooi zijn als de servoarm in de flap uitgeklapt stand niet haaks op het stangetje staat, omdat de servo dan het hardst moet trekken. Denk even aan een stoeptegel die je optilt. Als je dat met een gestrekte arm zou doen, dan voelt de tegel het zwaarst als je hem recht voor je hebt. In het onderste en bovenste punt heb je relatief weinig kracht nodig, omdat de zwaartekracht dan bijna evenwijdig aan je arm loopt.
    Verder wordt een flap maar aan één kant belast als je hem uitklapt. De speling wordt er dan wel uitgedrukt.
    Bij een rolroer, rudder of hoogteroer is dat anders. Daar heb je in de neutraalstand bijna geen druk op het roer, waardoor het kan gaan flutteren (rammelen) als er speling op zit.
    Complimenten voor je bouwkunst trouwens!
    Hans
     
  3. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Robin ja zo bedoel ik het met de flaps das veel beter als wat er op de tekening staat , had dit al op RC Scale Bilder gezien bij iemand die ook een la 7 van Anderson aan het bouwen was. Maar ja ik dacht ik houd wat er op de tekening staat aan , daar heb ik nu spijt van :( .
    Hans bedankt voor je reactie, ja ik begrijp het wat je bedoelt omdat ik geen ervaring heb met flaps dacht ik dat het net zo als met de andere roeren gaat flutteren . Daar was ik bang voor dat dat eventueel gaat gebeuren , ik ga wel kijken of ik de hevel (s) op de flaps meer naar de servo arm kan krijgen .Ondanks dat het dan geen kwaad kan wil ik toch proberen de speling eruit te halen. Mits ik niet al te veel moet slopen :( maar aan de andere kant is het zo, beter nu veranderen als gelijk bij de eerste vlucht de kist de grond in pff moet er even niet aan denken .

    Gr ronald
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Kan je geen nieuwe flaps maken?
    Afgezet tegen de totale hoeveelheid werk zal t niet veel uitmaken. En ik denk dat je baslt als ze krom blijven trekken. Eenmaal gespoten en op t veld staand pas je dat nooit meer aan maar blijf je je er wel aan storen denk ik.
     
  5. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Hoi Femmo ja ook daar heb ik aan zitten denken ,maar das toch veel werk moet dan over een lengte van +/- 1m ribben gaan halveren en dan de flaps opnieuw bouwen
    is wel even werk . Ik ga nog even puzzelen en als het allemaal niet lukt zoals ik wil dan ga ik dat zeker doen , want je heb zeker gelijk dat gaat irriteren en dan baal je dat je het niet gedaan hebt .

    Gr ronald
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ja precies...niet om te zeuren op je werk, maar ik ken t zo goed....
     
  7. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Zo weer even een kleine update,

    Door dat mijn vader ernstig ziek is bijna niks kunnen doen , na veel ziekenhuis van binnen gezien te hebben en 2 operaties verder gaat het na omstandigheden redelijk goed.
    Toch af en toe een klein uurtje hier en daar in de afgelopen tijd aan de flaps en de bedrading gewerkt .
    Ik heb toch de flaps veranderd , wat Femmo al aan gaf daar ga ik me toch aan storen/irriteren dus slopen. Was het ook al niet eens met de hevels die ik gemaakt had zag er om eerlijk te zijn niet uit .
    Ben nu wel content hoe het geworden is , heb ook alles opnieuw gespoten en geweatherd ook dat is beter gelukt met de airbrush .
    20160812_163827.jpg
    Wel de flaps her gebruikt
    20160822_145030.jpg

    20160824_121550.jpg
    Bovenste 2 geweatherd onder nog niet

    20160824_135435.jpg

    20160824_135503.jpg

    20160917_150916.jpg
    Het solderen van de stekkers

    20160916_145941.jpg

    20160916_163218.jpg
    Kabels voor de buiten vleugels

    20160917_153140.jpg
    En zo is dat nu klaar , één kant van de stekker word nog bevesigd in de romp.

    Hoop snel weer verder te kunnen gaan

    Gr Ronald
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Spannende tijden voor jou en je familie!
    De groeten aan je vader.ik ken hem niet...maakt ook helemaal niet uit!

    Over de landing flaps......(foto 3 post 147)
    Waarom heb jij besloten om 5 gaten op èèn rij te plaatsen?

    Groet:Robin IMG_3896.JPG
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen


    Goed lijmen!


    jan.
     
  10. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Dank je Robin ,en waarom maar 5 gaten in plaats van 10 . Omdat ik het idee heb dat de sterkte dan minder is en dat de boel mss toch weer krom trekt zoals eerder het geval was.
    Dit is meer voor zekerheid gaan , zou mss wel goed gegaan zijn met 10 maar ja ik dacht houd het lekker sterk. Het is dan niet helemaal schaal maar er nog wel wat dingen waar je gaandeweg de bouw achter komt dat ook niet klopt . Wat ik probeer is zo schaal mogelijk te maken , heb al wel het een en ander veranderd om daar bij in de buurt te komen . Deze bouw is voor mij ook een heel leuk leer proces om in de toekomst nog meer op schaal te bouwen . En daar is dit forum een mooi voorbeeld van met alle vaklui/kunstenaars zo als ik ze noem , ik ben bij deze mensen nog maar een broekie op bouw gebied .
    Jan , ja ik heb deze bouw gevolgd op Rcscalebuilder.com echt zonde maar kan gebeuren en wat het is geweest constructie/lijm fout ? Daar waren ze nog niet helemaal uit geloof ik was ook een D.A plan maar op geblazen naar 125%.

    Gr ronald
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Goed.

    De flaps zijn dus aangepast en niet opnieuw gebouwd!

    Welke houtsoort(en) en diktes heb jij hiervoor gebruikt?

    Ook maak je dus geen gebruik meer van de hevels?

    Kan je in de toekomst laten zien hoe je dat "probleem"met de hevels hebt opgelost?

    Zou het een oplossing voor mij kunnen zijn dat ik in de toekomst gebruik maak van 0.4 mm vliegtuig triplex(voor de flaps)zodat het mogelijk is om het geheel wel wat meer
    "Schaal" te laten lijken. IMG_3911.JPG

    IMG_3909.JPG
    Ik had nog een rolletje liggen!

    Groet:Robin
     
  12. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    De flaps zijn volgens tekening alleen van 3 mm balsa platen , dat vond ik toen ik er aan begon erg kwetsbaar . Dacht ik maak ze van 2 lagen voor de kwetsbaarheid , buitenkant van 0,4 mm triplex en daar op 2,5 mm balsa gelijmd (zie post 71 foto 5) .Maar toen ik ze ging bekleden zeg maar met glas en parketlak daar ging het mis , de uitzetting van triplex en balsa is verschillend dus krom . Je kan ze gewoon van 3mm balsa maken alleen wel zoals ik nu gemaakt heb dat werkt prima en heb je geen triplex nodig . Maar ook dat is een keuze die je voor je zelf moet maken . Ik heb hier ook weer van geleerd .
    Je kan ook aan 2 kanten triplex doen dus 0,4 -2mm balsa-0,4 triplex , of flaps van geheel triplex dan zou 2mm voldoende zijn maar dan is het weer niet schaal dus mogelijkheden genoeg .
    Ik zou als ik het over moest doen de optie van 3mm balsa en met ribben zoals ik het nu heb gemaakt . :)
    Dat had een hoop tijd en toch ook wat ergernis gescheeld :D

    Gr ronald
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt voor de uitleg Ronald

    Ik zal post 152 uitprinten en ophangen op ooghoogte van de deur van mijn
    tweede bouwhokkie met elektrische vloerverwarming om de aankomende
    donkere winterdagen met lekkere warme voeten te werken aan de flaps.

    Groet:Robin
     
  14. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Zo zijn we weer na een lange tijd, door de ziekte van mijn vader en nog een aantal dingen heel weinig met de hobby gedaan helaas. Ook bijna niet op het forum geweest , wel een paar weken terug een 3w 85 xi motor gekocht hier op het forum voor het volgende project de MR spit .
    Heb niet heel veel gedaan maar toch iets , de rol roeren zijn in gebouwd en klaar .
    Dit betekend dat de vleugel op de grote wieldeuren na klaar is om te spuiten :banana: spuitplamuur dan wel .
    Dus ben nu eindelijk begonnen met de inbouw van de motor :yes: Heb besloten om hem proef te draaien op het toestel.
    Hier wat foto's

    20170219_154937_001.jpg
    roerhevel gemaakt epoxi plaat

    20170219_155356.jpg
    20170311_150354.jpg
    20170311_164906.jpg
    gekozen voor aansturing buiten de vleugel

    20170318_141616.jpg
    motor schot met alu profiel voor makkelijke demontage van motor
    20170318_151655.jpg
    En ja eindelijk op toestel de MOKI 180
    20170319_141957.jpg
    20170319_142006.jpg
    20170319_142707.jpg
    Met 3blads prop
    20170319_142541.jpg
    Even de kap er op , nu nog een bijpassende spinner zoeken .
    Had al bij Bigplanes.nl gekeken daar zit wel iets bij maar ben niet zeker van de vorm .
    Misschien heeft iemand een ander adres voor de la 7 spinner ?

    Gr ronald
     
    Ariel vindt dit leuk.
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    WOW !

    Mooi dat je weer wat kan doen......
    http://www.tag-model-spinners.com/main/index.php/custom-spinners.html

    Als je naar de bewegende plaatjes kijkt van die website(Australië)
    Dan zie je een drie blads La-7:rolleyes: (met dank aan Jan Brilman P-51 Strega)
    Pagina 109(post 2178)

    Groet:Robin

    P.s. Ik heb ook belangstelling voor die spinner(misschien Cor ook?)
    Wat,als wij nou die spinner met ons drietjes uit Australië bestellen?
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2017
    Dutch66 vindt dit leuk.
  16. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Hoi Robin , ja zijn mooie spinners maar das ook flink aan de prijs daar moet ik even over nadenken . Kost toch wel 200 dollar ga nog wel even verder zoeken .

    Gr ronald
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik hou dat ook ingedachten van die spinner ( zag dat je een prijsopgave heb gevraagd in je bouwdraadje) , maar 200 dollar + verzendkosten + inklaringskosten , dan ga ik ook nog ff verder zoeken.

    Cor
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Misschien kan je de spinner uittekenen en laten 3D printen. Ik laat wel eens wat bij Oceanz printen, gaat goed (als de tekening goed is).

    Hugo
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat kan wel eens een goed idee zijn , maar is dat plastic van 3D printen sterk genoeg? het gaat hier wel om een moki 180 cc?

    Cor
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Dat is wel afhankelijk van het gebruikte materiaal en deels ook van de printer.
    Het kan echt heel sterk zijn! Op m'n werk testen we printen na de productie. Dat gebeurt onder anderen met mallen waar de print in wordt gelegd welke dan op een "spijkerbed" wordt gedrukt. Dat gebeurt met behoorlijke kracht. Die mallen worden met een 3D printer gemaakt en blijven tot nu tot nog steeds heel. Er zijn ondertussen al duizenden printen op getest.
    Tot mijn spijt weet ik niet zeker van wel materiaal ze zijn gemaakt, ik vermoed ABS. Ze zijn wel met een "professionele" printer gemaakt, niet met een HTK* printer.

    *HTK = Huis Tuin Keuken
     

Deel Deze Pagina