Le cuirassé RICHELIEU 1/200 Comix Flymodel

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 15 jul 2018.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank je, Timberwolf. Alhoewel mijn model momenteel 1 op de vuilnisbeld liggend proefexplaar is plus nu zo'n 2000 latjes. Hopen dat het meer wordt ;-)
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb nog een idee: wat als ik de romp van papier bouw en dan doordrenk met 10 secondenlijm? Je leest veel dat dan het papier keihard wordt. Dan plamuren en schuren. Zou dat een niet nog makkelijker route zijn?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen idee Erik. Wel heb ik eens een papieren (six-pack karton) verschansing met CA lijm doordrenkt. Werd inderdaad keihard, maar schijnt niet waterproof te zijn. Gr. Klaas.
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    je heb zoveel mooie voorbeelden en ideeen met de links die ik je gaf waarom niet gewoon de papier als mal en het uitzagen in triplex , je heb meer voorbeelden dan ik had in 2010
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gelukkig is CA, cyanoacrylaat lijm niet water vast. Met warm water zijn de lijmresten van je handen te verwijderen.
    Voor een toepassing van de lijm, lees de bijgaande bijlage, tweede kolom onder de foto.

    Verdere discussies gaarne om dit draadje niet te vervuilen naar "Vragen aan Stoompomp".
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 sep 2018
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tja, zo word ik beetje gek van de opties om voor naadloos te gaan
    - overtekenen en klassiek spsntenromp
    - helemaal papier en plamuren, ca plus plamuren, glssvesel plus plamuren
    - de pur schuim methode

    Mis ik nog wat?

    Nog maar wat houtjes snijden en nadenken. Watervast hoeft niet, ik bouw statisch.

    Papier is lekker snel, de romp zit in een uurtje in elkaar, (lasercut past echt geweldig), en alles is recht, zelfs op een kromme tafel gebouwd, maar voor mij is papier allemaal nieuw. En papier is nou eenmaal niet naadlos en dun. Pur geeft een mooie vulling, maar ik vrees dat met het vijlen je het karton zo meevijlt. Zou je eigenlijk houten spanten moeten hebben. Gaan we weer ;-)

    De beste optie: een beetje oefenen en uitproberen waar ik vertrouwen in heb of krijg!
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet dat ik er ervaring mee heb Erik, maar zou je het karton kunnen impregneren met blanke (poyurethaanlak. En eventuele lassen in de huid kops tegen elkaar, met een dubbeling erachter? Dus niet over elkaar. Gr. Klaas.
     
  8. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Ik ben bang dat als je met pur gaat werken en het gaat uitzetten tijdens het uitharden, je het hele kartonnen spanten frame gaat vernielen.

    Groeten,
    Willie
     
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Die zorg wordt vaak geuit en in andere bouwverslagen ontkent. Maar geen garantie! Ik zal het snel merken als ik start met 1 vakje
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kops werken is sowieso het plan, maar geeft naden. Die kun je misschien nog plamuren, maar sowieso heb je een flinterdunne huid. Hoe snijd je daar de stabilisatievinnen in? Mij een raadsel. Of plak je ze er gewoon aan? Lijkt me vragen om problemen (niet stevig, kieren)
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Image1536941424.176025.jpg

    De bus is er. Als ik nou gewoon eerst de onderkant doe, 1 vakje, is het geen ramp als er iets verbuigt.
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is die lak stevig en schuurbaar? Ik lees over CA omdat dat in het papier zou zuigen.

    Ook geen enkele ervaring
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat ik niet schreef bij mijn ervaringen met CA-lijm is dat het niet zo'n gezond spul moet zijn. Als ik het gebruik dan is dat druppelsgewijs. Voor grote vlakken durf ik het daarom niet aan te bevelen. Wel raad ik je aan om het karton, er je begint met PUR schuim, te verstevigen. Het schuim wil nogal expanderen en dan wordt het dunne karton algauw weggedrukt. Met als gevolg bulten tussen de spanten. Weet niet of je nog oude resten hebt liggen, waar je mee kunt experimenteren. Ben bang dat het karton, als het vochtig wordt, gaat bobbelen of golven en heb geen idee of dat wegtrekt met het drogen of uitharden van lak of epoxy. Kijk op een oud stukje wat er gebeurt als je het karton aan de achterkant behandelt met epoxy en laat uitharden. Blijft het goed in model, dan zou ik er voor de sterkte een laag epoxy met weefsel aan de buitenkant op zetten. En dan maar eens kijken wat er gebeurt met de kleur en hoe erg de kopse naden nog opvallen. Met een beetje mazzel heb je dan een sterke romp. In ieder geval sterk genoeg voor een statisch model. Voor een varend schip heb je denk ik 3 lagen 80-grams weefsel nodig en zal de rompdikte rond de 1,5 à 2 mm liggen. Wel in het oog houden dat je om epoxy te verwerken je ook aan veiligheidsvoorschriften moet houden. Kijk maar of je iets aan deze gedachtespinsels hebt. Gr. Klaas.
     
    erikborgers vindt dit leuk.
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het wordt zeker geen varend schip. Het gaat mij er enkel om een methode te vinden waar ik die lelijke naden mee weghaal en daarna kan schilderen. Misschien doe ik veel te moeilijk en moest ik eerst maar eens proberen wat te bereiken is met gronden, plamuren en schuren op die papierlaag. Thanx Klaas!
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    En dat CA ongezond is is een understatement. Zie mijn Bismarck verslag. Ik werk nu alleen nog met Gator. Misschien zou ik het toch doen, maar dan minimaal buiten.
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Image1537027719.908190.jpg

    Spanten en 0,5 mm dekdelen gesneden.

    Ik wil weer graag de Richelieu 2.0 zien!
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Image1537027792.639395.jpg

    Een proefstukje dek en een hele dikke druppel houtlijm laten het laser cut dek niet bobbelen. Eigenlijk wil ik weer triplex, maar dit lijkt ook prima.
     
  18. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Knap stukje werk hoor. Met de hand uitgezaagd of laser gesneden?
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Laser werk. En dat was versie 1, die in de vuilnisbak belande.

    Versie 2.0 zit al provisorisch in elkaar!

    Image1537035898.140971.jpg
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er goed uit , ik had toch de spanten van triplex gedaan en de karton als mal om het triplex uit te zagen
     

Deel Deze Pagina