Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 17 aug 2017.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Netjes!
     
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Je bedoelt de voorste lijn van het stengewant? Ja klopt alleen iets dunner. Ik heb geen idee hoe ze dat origineel deden. Iemand?
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    wat ik er intussen van snap is dat men alles wat schavielen kon, ( door ander touwwerk, zeilen ,of ra's e.d.) van serving voorzag.
    dus de kant van het want waar de ra's en zeilen tegenaan konden komen, maar ook al het touwwerk van het staande want wat door de mars ging en over de mast geslagen werd.
    Dat laatste dacht ik bij jouw masten ook te zien.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig zeg!:koud:
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_2656_1798_bewerkt-1.jpg
    Het bekleden van touwwerk, was vroeger puur handwerk en werd gedaan met de zogenaamde kleedkuil (geel op de foto). Eerst werd er schiemansgaren (huizing) in de "voeg" van het touwerk gelegd met de kleedkuil, het zogenaamde trenzen, (rood op de foto) Daarna werd er in teer gedrenkt zeildoek om gespannen, de zogenaamde smarting, ( blauw op de foto). En tenslotte werd met de kleedkuil schiemansgaren om het geheel gewonden, (groen op de foto).

    Tegenwoordig komt dit nagenoeg niet meer voor, maar in de jaren 70' en 80' heb ik dit nog gedaan om splitsen van staaldraad. (ook het zelf splitsen van staaldraad komt zo goed als niet meer voor, alles komt met strop en al zo uit de fabriek tegenwoordig).
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2017
    Dave Bekers, Herby63, hgb1967 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    Heel netjes en mooi.
    Je vrouw vragen om de zeilen te maken jammer ik denk dat je dat zelf moet gaan doen op de hand is heel rustgevend.
    En ik zie nog wat pluisjes in het want op de foto. Ikzelf haal daar nog even een aansteker bij langs , maar het schijnt ook te kunnen met bijen was.
    Groetjes Cees
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat doen mensen toch alleen wanneer ze het modelbouwen niet meer zien zitten en het model in de vuilnisbak verdwijnt?

    Hoe doe je dat dan Cees?
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooie dwars doorsnede geworden ron
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het huidig resultaat ziet er prachtig uit , De zeilen kunnen het enkel nog af maken.
    vgr Marc
     
  10. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Nou nee, Cees dat waag ik er liever niet op. De weeflijnen zijn van 0,12 mm nylongaren met een afstand van 5 mm en ook nog doordrenkt met CA lijm om alles goed op te stijven. De haartjes zijn normaal niet te zien met het blote oog. De foto's zijn dan ook sterk uitvergroot. Eén kleine misser en ik kan opnieuw beginnen. Met het nieuwe c-lon draad moet het wel over zijn verwacht ik bij de "Koninklijke zon"
    @ Piet, fraaie uitleg, bedankt.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  11. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
  12. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Nu de zeilmakerij druk bezig is voor de ST kon ik de verleiding niet weerstaan om te beginnen met de koninklijke. Ik heb de originele tekeningen laten kopiëren. Aangezien deze tekeningen geen spantenplan hebben maar tekeningen 1:1 van de, in de kit meegeleverde multiplex spanten, heb ik deze op berkentriplex geplakt en uitgezaagd. Ik kon uiteraard een poging wagen om alleen een kiel te maken en de spanten handmatig uit te tekenen en te plaatsen maar dat vond ik toch een stap te hard gaan. Dan kan ik mij totaal niet meer houden aan de verdere opbouw zoals op de tekeningen is weergegeven. Dus een vel 6 mm berkentriplex gekocht, de tekeningen grof verknipt, opgeplakt en uitgezaagd. De "dryfit" is perfect IMG_5995.jpeg IMG_5997.jpeg
     
    Dave Bekers, Herby63, Marc w en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi begin :)
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  15. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    Ron,
    Leuke start ik blijf het volgen
     
  16. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
  17. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Het "spantengeraamte" is klaar en definitief. De houten delen zijn gezaagd vanaf de opgeplakte tekeningen en ik moet zeggen zeer precies. Natuurlijk is de eerste fout al gemaakt. Ik kon niet anders als 6 mm berken multiplex krijgen hier in de buurt terwijl 5 mm voor de spanten vereist was. Ik dacht die ene mm verschil komt eigenlijk wel goed uit om straks meer "body" te hebben bij het beplanken. Maar dat betekent dat je daar met alle toekomstige delen zoals de dekken rekening moet gaan houden met zagen. Maar dat gaat goedkomen.....denk ik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63, Wooden Shipbuilder en Jaques vinden dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ziet er alvast veelbelovend uit
    Succes met de verlijming
    Vgr Marc
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Het "skelet" is klaar. Niet ontevreden. Ik heb de twee "valse" dekken aangebracht. Daanvan bleken de tekeningen als zaagsjabloon niet erg te kloppen en moest ik aardig smokkelen om de zaak passend te krijgen.

    171113.jpg

    De verticale stukjes vurenhout aan zijkant van de dekken dienen om straks de steeklopen van de diverse kanons op aan te brengen. Die worden dus nog zwartgeverfd.
    Hierna wordt het spannend. Ik wil geen gebruikmaken van de triplex dekken zoals op tekeningen 1:1 bijgeleverd maar alle dekken origineel beplanken met eiken latjes. Dat is me bij de ST prima bevallen maar dat was maar een cross-sectie. Nu wordt het anders. De nokken met rode pijlen op de spanten dienen om de verschansing van de romp straks vorm te geven maar die zitten voor het dek gruwelijk in de weg en moeten worden verwijderd. Dus wat is verstandig? Eerst de verschansing aanbrengen of toch het dek?

    171113 (2)_LI.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2017
    Herby63 en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zou bijna denken, eerst het geraamte waar het dek op komt, dan een stuk verschansing maken, en daarna de stukken wegbreken en het dek leggen.
    Wel een mooi begin Ron
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina