Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 17 aug 2017.

  1. HenkHaas

    HenkHaas

    Lid geworden:
    18 apr 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amersfoort
    Ron,
    Ik heb zelf nog een project je liggen van alleen een rolpaard met loop
    Zelf loop er nog tegen aan te hikken dat loop maagdelijk messing is
    Ik ben op zoek naar een methode om deze te verweren ( oud maken)
    Ik zie dat je brassblack gebruikt, ik had hiervan nog nooit gehoord een zoektocht op Google levert geen verkooppunten op, waar heb je dit vandaan?
    Weet jij nog een andere methode om toch de kleur van het messing te behouden?
    Overigens gaaf en gedurfd dat je bouwt vanaf de tekening, een bijzonder mooi schip
    Groet Henk
     
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Brassblak. Henk, ik stuur je een pb
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Ron,

    Ik moet zeggen dat het kanon er mooi uitkomt met die zwarte kleur. Ik ven zoals je weer met de Sovereign bezig van Sergal.

    Ik ben ook wel benieuwd waar je dat spul kan verkrijgen?
     
  4. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Het heet Metalblak of Brassblak en is te koop bij Sauerbier in Zierikzee (http://www.sauerbiermodelbouw.nl/index.html en kijk bij catalogus/gereedschappen) voor € 13,- voor een set van 4 x 200 ml flesjes die ook moeten worden verdund. Wie een testartikel dat in "De Modelbouwer" heeft gestaan van mij wil hebben moet even zijn e-mailadres sturen aan ronvanleeuwen54@gmail.com

    upload_2017-12-20_13-42-14.jpeg
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Bedankt voor je bericht Ron. Ik heb je een mail gestuurd.
     
  6. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Iedereen een fantastisch en gezond 2018 toegewenst. Heerlijk zo'n partij vrije dagen. Ik heb een boel werk kunnen verrichten. De binnenzijde van de verschansing zit erin. Ik heb dit van vurenlatjes gemaakt. Makkelijker te berewerken en daar heb ik nog zat van liggen. De geschutspoorten zijn aangebracht. De sparingen voor de dekroosters zijn aangebracht, hoewel ik het ook dicht zou kunnen laten want die worden er straks toch vast op bevestigd. . Aan beide zijden is de eerste huidgang in eiken aangebracht. De spiegel heb ik maar van triplex 2 mm gemaakt. Om dit van eikenlatjes te gaan maken met al die sparingen werd een beetje erg kwetsbaar. Ik wilde het fineren met eikenfineer maar ook dat valt tegen omdat het heel slecht recht in strookjes te snijden is. Dan maar manzonia. Daar had ik nog een hele lading van. Het wordt toch op kleur gebracht. Dat is ook een dingetje. Het zou azuurblauw moeten zijn die kleur vind ik echt niet kunnen. Een soort smurfenboot. (sorry, mensen, smaken verschillen). Ik heb gekozen voor French Mirage bleu gemengd met 50 druppels Pruisisch blauw. Dat maakt het allemaal een stuk grauwer. Daarna een wash van oiled earth

    IMG_7693.jpeg IMG_7694.jpeg IMG_7695.jpeg
     
    Dave Bekers, Herby63, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je bent inderdaad mooi opgeschoten Ron, en ik ben heel benieuwd hoe de blauwe kleur eruit gaat zien, want de spiegel moet nog een keer geschilderd worden zeker??
     
  9. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    ook voor jouen je omgeving de aller beste wensen.
    Mooie voortgang van het model , ben benieuwd en zal je volgen.
    Groet Cees
     
  10. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    From Russia with love.

    Ik krijg zojuist een bestelling binnen uit...jawel Moskou! Dit bedrijf, de firma Lavka-Korabela kwam ik tegen op de beurs van Dortmund in 2017 en zij leveren een beperkte collectie maar zeer hoogwaardige onderdelen voor scheepsmodelbouw waaronder deze blokken. Prijs voor 100 stuks 985 roebel oftewel € 14,70. Daar komt dan 300 roebel (€ 4,50) verzendkosten en € 4,50 transactiekosten bij voor de overboeking via Western Union. Het werd perfect verpakt en ondanks de feestdagen binnen 11 dagen bezorgd. Men heeft een goed track&trace systeem tot dat het pakket Rusland heeft verlaten, in het Engels. Daarna duurde het 5 dagen incl jaarwisseling voor bezorging. Het is ff een gedoe met het invullen van de bestelling want alle regels op hun site moet je met Google vertalen in Engels of zo om te begrijpen maar zodra je vraagt of ze ook in het Engels willen schrijven gaat het gesmeerd. Zodra besteld krijg je een reactie hoeveel het kost en hoe te betalen. Dat gaat via Western-Union en wijst vanzelf. Een schermafdruk van de betaling per mail versturen is voor hun genoeg om te leveren. Een aanrader!! Kijk op http://lavka-korabela.ru/

    IMG_7880.jpg
     
    Dave Bekers, Herby63, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad mooie blokken.
    Echter wilde ik enige tijd geleden ook een bestelling bij hen doen, maar na het eerste contact was het radiostilte en reageerde men nul komma niets meer op mijn vragen via email.
     
  12. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
  13. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    site is wel wat moeilijk te lezen kan er nog niet veel wijs uit worden
     
  14. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Ja mijn Russisch is ook niet super maar je komt een eind wanneer je een zin "veegt" (selecteert) met je je muis door de linker muisknop daarbij te gebruiken. Dan komt direct het symbooltje van Google Translate op. Wanneer je daarop klikt zie je een keurige vertaling
    upload_2018-1-6_12-17-21.png
     
    Dave Bekers en Jaques vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een prachtproject om te volgen deze boot er worden mooie technieken gebruikt zo!
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  17. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Inmiddels zijn de eerste 8 huidgangen aangebracht en de binnenbekleding van de geschutspoorten.
    IMG_8353.jpeg

    Maar toen stuitte op de volgende uitdaging. De sierlijsten aan de buitenzijde, geleverd met de ornamentenset hebben een opgewerkte passing die, bij gebruik van een dunnen wand prima als binnenkleding zou dienen maar niet wanneer de lijsten, zoals hier alleen tegen de buitenwand moeten worden aangebracht. Dus de slijptol moest eraan te pas komen om te zaak glad af te werken.
    IMG_7890.jpg
    Vervolgens werden de dekroosters vervaardigd. Zelfmaken op een schaal van 1:77 betekent dat de roostergaten niet groter mogen zijn dan 1 mm. En dat vond ik toch wel erg gepriegel met de wetenschap dat Artisana deze kitjes verkoopt.
    IMG_8354.jpeg
     
    Dave Bekers, Herby63, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Zo ik kom het weekeinde wel door :koud:
    IMG_8614.JPG
     
    Dave Bekers, Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - leuk werk! Tot hoever (qua dikte) kun je terug met deze machine?
     
  20. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    1,5 mm Hans. Ik had wel een opvulslee van betonplex gemaakt waardoor ik in theorie terug kon naar o,oooo.... Maar dat werkte niet want dan moet je eigenlijk meer een schuurrol hebben dan één met beitels. Aangezien er vrijwel geen body meer is hakt de beitelrol de strip tot kleine stukjes. Tot 1,5 mm wordt het superglad. Wat ik doe is eerst brede strips van 5,5 mm dik zagen uit balkjes van max. 3 cm dik, vervolgens beide kanten een kwart eraf halen in de vandiktebank. Dat werkt het prima. Daarna de strips verzagen tot kleine strips van ca. 2,5 mm. en nog een keer door de frees. De stapel op de foto had ik in een half uur klaar. Gezaagd en gefreesd. exact 2 x 5 mm eiken.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina