Le Troll kunstvlucht zwever

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 8 jan 2017.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Gisteren op weg naar huis vlak bij Lyon mijn onderdelen voor Le Troll bij/van François Cahour opgehaald.

    François, https://voltige-planeur-rc.net/ , heeft me een jaar of 10 geleden mij het vliegen in het hoog gebergte geleerd. Hij is een van de pioniers op het gebied van kunstvlucht helling zweven, met illustere modellen als de Pixel en Le Quartz.
    De Troll is een 2 meter zwever met 90° hoogteroer en 90° richtingsroer, plus vleugels die met een centrale servo als geheel op rol gestuurd worden, daarbij geholpen door nog eens flinke (32%) rolroeren die op als flap worden gebruikt.
    https://voltige-planeur-rc.net/le-troll/

    De onderdelen voor de vrij compexe aansturing van de roeren en vleugels zijn heel netjes met laser gesneden en passen als een mooie legpuzzle in elkaar. Daarna wordt deze unit in de romp gelijmd.
    De vleugels zijn schuim kernen, mooie, heel fijne soort schuim, die met carbon worden bekleed. Francois gebruikt 200 grams biaxiaal.

    Ik ga een aantal stappen van de bouw hier documenteren, de komende week spaarzaam daarna hoop ik meer te kunnen doen.
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaaf! en ook nog eens een keer iets totaal anders om mee van te genieten.
    naja, het is ook een zwever natuurlijk ... o_O Zou ik een voorkeur hebben soms?
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Excuus voor late reactie... Wat een prachtzwever! De filmpjes spreken erg tot de verbeelding. Ga je dit model ook gebruiken in Nederland of voornamelijk op vakantie in het hooggebergte? Op welke wingload wil je uitkomen?
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Daar is geen excuus voor nodig.
    Hij gaat zeker mee op vakantie en met de wedstrijden waar ik eventueel nog een paar dagen aan knoop. Maar hij zweeft goed genoeg om hier op de duinen ook goed te vliegen, alhoewel de meest extreme figuren hier niet zullen kunnen.

    Ondertussen ben ik toch al iets verder. Alle houtjes zijn los uit de plank. Wat een viezigheid geeft laseren toch. Alles past erg precies, soms moet er iets afgeschuurd worden.
    Omdat het geen officiele kit is, moet je het doen met de foto's en text die op zijn site te vinden zijn. Eventueel nog een mailtje, want het triplex mechanisch karkas is een echte puzzle.
    Ik ben begonnen een helling te maken zodat alles netjes recht in elkaar gezet kan worden, afgekeken van François Cahour. Een multiplex plaat met wat gaten en inslagmoeren aan de onderzijde, plus twee 35x35x1.5 mm hoekprofielen.
    DSC03766a.jpg

    De servo voor de integrale rolbesturing staat vertikaal, en de servo voor de hoogtebesturing zit op een slede die de kabels onder spanning houdt.
    Op hoog en richting komen ovale pully's die met flinke expo de besturing geven. Een systeem dat lijkt op wat we van Vincent (Prop-er) kennen.

    Wordt vervolgd
     
    Ariel en Lyckele vinden dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    @Rick was even benieuwd of je inmiddels al vorderingen hebt gemaakt met de bouw van deze mooie zwever.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een filmpje van Francois Cahour moet me weer aanzetten verder te gaan met de Troll. De vleugels zijn klaar op de roeren na. Ook de romp inbouw is structureel klaar.
    Maar dit filpje is wel een heel erge teaser.


    De Beaufort is het walhalla voor ruim kunstvlucht helling vliegen. Alleen toch weer 10 uur rijden en vaak meer dan 1 uur lopen met je spullen.
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Die flatspins zijn wel heel gaaf!
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina