LED aansluiten met af en toe dubbele spanning!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door SCANIA 143M 400, 22 apr 2017.

  1. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    Voor mijn project [Willy Jeep] ben ik met de achterverlichting bezig, en wil ik 2 rode 10mm Leds gebruiken.
    Nu is het de bedoeling dat ik 2 functies per Led wil aansturen ''verlichting en het remlicht''
    De Leds hebben een door laat spanning van 2,2 Volt en 20mA, als weerstand gebruik ik 490 Ohm voor het remlicht en een weerstand van 575 Ohm voor de normale verlichting dan krijgt elke Led 1 Volt.

    Nu krijg ik dus 2 weerstanden met de poten aan de + van de Led maar loopt dan de stroom niet de verkeerde kant op, heb ik per weerstand een diode nodig?

    Zoja welke diodes kan ik hier voor gebruiken?

    Mvgr Ron
     
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Waarom neem je geen leds met twee branders. Of een setje wat dit standaard aanstuurt. Heb Chinees spul op een copcar zitten tem verlichting extra fel gewoon achterlicht richting aanwijzer werkend op stuurslag.
    Achteruitrijd verlichting dag rij lampen en groot licht. Alles bij elkaar inclusief leds 12 euro op eBay.co.uk
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is fout te denken dat je LED 1 volt krijgt. De LED zal nog steeds rond de 2 volt tot zich nemen, de weerstand zal op basis van de verschilspanning de stroom bepalen.

    Ik denk alleen dat het effect niet tot een goed resultaat zal komen, ik zou een stukje plexiglas mat maken en daarin een gewone LED en een superhelle LED plaatsen.
     
  5. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Pipolakki,

    Ehhh leds met 2 branders? Ik weet niet eens dat dat bestaat.
    Maar die 2 branders zijn het 10mm Leds?
    En zijn die 2 branders er in het rood of transparant?

    Dat setje van ebay dit zou ook kunnen maar ik neem aan dat de Leds voor de achterlichten en remlichten 5mm zijn, dan moet ik ze vervangen door 10mm.
    Heb je een link van deze set?

    Mvgr Ron
     
  6. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Ga even speuren voor je, kom er op terug. Leds met dubbele branders noemen ze angeleyes 10mm ring binnen en buiten 2 kleurig of BV rood rood. Maak wel wat foto's als ik thuis bem
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het schema van Max inspireerde mij tot het onderstaande schema.
    [​IMG]
    De werking is simpel "overdag" is de verlichting niet aan en zal de omschakelaar in de stand staan als getekend. De Led is uit en effectief staan nu twee weerstanden van 820Ohm parallel. "Trap" je nu het rempedal in dan zal de drukschakelaar contact maken en krijgt de Led stroom via de twee parallel geschakelde weerstanden. Er zal een stroom van net iets meer dan 20mA door de Led gaan lopen en hij licht mooi fel op, het remlicht.
    Voor de gewone verlichting hoeft de Led niet zo fel op te lichten dus is 20mA niet nodig. Wanneer je de verlichting aan zet zal de omschakelaar in de andere stand komen te staan en de Led zal stroom krijgen via één weerstand van 820Ohm. Er loopt dan iets meer dan 10mA door de Led. Die licht mooi op maar niet echt fel.
    Trap je de rem in dan zal de drukschakelaar contact maken en de tweede weerstand parallel zetten aan de eerste weerstand en gaat er weer ruim 20mA door de Led lopen. De Led licht dan feller op als remlicht. Laat je de rem los dat kan er maar ruim 10mA lopen. De Led gaat niet uit maar brandt minder fel.
    Simpel maar doeltreffend.
     
    DennisK vindt dit leuk.
  8. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo bedankt iedereen voor de info,
    Ja Ernst zo kan ik het ook maken, ik wacht nog even op de reactie van Pipolakki omdat hij nog iets wilde opzoeken en dat zou het voor mij nog een stuk simpeler kunnen worden, want Ernst ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen qua schakelaars?

    Groetjes Ron
     
  9. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Hier alvast foto's, in de copcar werkt alles alleen kan ik dat nu niet laten zien, mis 2 ykabels. Waar ze vandaan komen moet ik nog opsnorren in de aankoop history van ebay[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  10. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Onderste 2 foto's 1e alles aan.
    2e alleen de buiten ring.
    Et zijn veel kleurcombis wit rood amber groen blauw en alle denkbare combi's
     
  11. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Die schakelaar haal je er dan tussenuit
     
  12. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi hoi...
    Ja ik had ook a zitten kijken op ebay naar de angel eyes en demon Leds, maar ik zocht de rood rood combi maar ik denk dat die er niet is.
    Ik heb alvast de rood gele besteld op ebay, als ze er wel zijn de rood rood bestel ik die als nog.
    Heb je van die light set misschien het merk en type, dan zoek ik hem wel op het merk.

    Groetjes Ron
     
  13. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Rood rood is er want die heb ik ook. Zijn echt heel vet!
     
  14. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
  15. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Setjes van mij heb ik in 2013-2014 gekocht. Eea stuur je aan via y kabel op ontvanger, li rechts, gas en rem. Ik heb er ook nog een servoswitch tussen voor t zwaailicht en herrie! Het leuke met zo'n bordje is dat je er vanalles mee kan aansturen wat op bec voltage draait
     
  16. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi hoi,

    Hee super die ga ik direct bestellen top!!
    Maar dan ben ik wel nieuwsgierig waar jij die angeleyes rood rood vandaan heb?
    Ik kan alle kleuren vinden alleen de rood rood niet.

    Groetjes Ron
     
  17. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
     
  18. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Vaag, typ een heel bericht post een quote!

    Ik kan hier kijken of ik nog rr heb. Maar vlgns mij zijn die in een gravedigger en een custom gegaan.
    Je kon destijds zelf de kleurcombinatie doorgeven! Waag er een mail aan, chinezen zijn niet zo moeilijk.
     
  19. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Ja ga ik doen alvast bedankt voor alle info....
     
  20. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Hallo je bedoeld remlicht(fel) en gewoon achterlicht(soft) samen werkend in 1 led , dan heb je wel wat aan deze set je kan deze evt door de schakelaars zelf de functie bepalen ,zelf heb ik er nu 6 in gebruik , hier het eBay-Artikelnummer:142096068500.
    En evt deze mooie kleine switches gebruiken ,wel met de 3 standen kiezen , werken super .
    http://www.ebay.de/itm/Multimode-2-...420448?hash=item43e4ae0c20:g:wyUAAOSwKfVXJbuy
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2017

Deel Deze Pagina