led lampjes aansluiten

ik heb een vraagje

ik heb 6 3mm ledjes (4 witte en 1 rood en 1 groen voor nafigatie en deklichten).
ik wil deze paralel aansluiten op 2 1,5 volt baterijen aan sluiten kan dit of moet er een weertand tussen?

Edwin

ja er moet altijd een weerstand in serie met een led. Verder kun je leds niet zomaar parallel zetten omdat ze niet allemaal de zelfde spanning nodig hebben. Witte leds hebben over het algemeen 3 volt nodig, rode dacht ik 1,6 volt en groen weet ik niet. Wil je dus een rode (1,6v) laten branden op 2x 1,5 volt dan heb je dus 3 volt uit je accu - 1,6 volt van de led en hou je nog 1,4 volt over die je met een weerstand moet opvangen, dit kan dus en heb je een weerstand van 140 ohm nodig als de rode led 10mA zal verbruiken.
Het is misschien niet helemaal duidelijk omschreven maar het antwoord is dus JA je hebt altijd een weerstand nodig. overigens zullen die witte leds niet op 2x 1,5 volt willen branden omdat die 3 volt nodig hebben.

Nee, dan krijgen ze nog steeds 3 Volt. Je kunt het beste vanaf je batterij naar ieder ledje een weerstand in serie opnemen. Je moet eigenlijk van ieder ledje de spanningsval weten om de juiste weerstand te berekenen, maar je kunt bij 3 Volt ook gewoon voor ieder ledje een weerstand opnemen van bijv 1200 ohm (1k2). Schijnt ie te zwak dan probeer je een lagere weerstand, is ie wel erg fel, dan neem je een grotere weerstand...... Er zijn ook witte leds die minder dan 3 Volt spanningsval hebben (zie bv de fiets-ledjes met twee batterijtjes)

Dirk

Back