Lege blikjes als bouwmatriaal??

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Anonymous, 28 dec 2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hallo beste mensen,

    Dit is voor mij de eerste keer op dit forum en heb met veel bewondering de verschillende schaalmodellen bekeken. Ook ben ik veel handige tips en/of opmerkingen m.b.t. houten modelbouw tegengekomen waar ik veel aan zal hebben.

    Maar nu het volgende,
    Tijdens mijn vakantie in duitsland heb ik in een vitrinekast een prachtig schaalmodel van een oude T-Ford van ongeveer 25cm lang kunnen bewonderen die gemaakt was van het matriaal van lege cola- en bierblikjes. Nu wil ik ook eens met dit matriaal aan de slag maar heb hier totaal geen ervaring mee en heb daarom wat vragen.
    Welk matriaal is het? moet je het solderen, lassen of lijmen? enz.
    Wie kan mij op weg helpen?

    Met vriendelijke groet
    Jan
     
  2. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Oude blikjes is een uitstekend materiaal voor de modelbouwer. Groente blikken, frisdrank blikken en lege brandstof blikken kunnen worden gebruikt. Hiervan zijn mooie modellen te maken. Een voorbeeld kan je vinden op de site van de club. www.hmbc.nl Kijk bij de fotogallery oa. naar de Minerva, de Ruyter en er is ook nog een mijnen veger alles gemaakt van blikjes. Gewoon vertint blik is uitstekend te solderen. Gebruik hierbij vooral een niet te kleine soldeerbout een 150 watt is echt wel het minimum. Verder is het gebruik van een vloeimiddel noodzakelijk. Het meest gebruikte is S39 in combinatie met gewoon soldeer 60/40. Veel succes met de bouw.

    Groetjes Hans.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hallo Hans,

    De door jou opgegeven site heb ik al even snel bekeken (op mijn werk)en zie al mooie voorbeelden.
    Als ik vanavond thuis kom ga ik deze site uitvoerig bekijken.

    Ik hoop op deze site wat meer informatie te vinden over het werken met dit matriaal. (tips en trucs, matriaalbewerking enz.), mocht dit niet zo zijn reageer ik weer.

    Bedankt voor je reactie en fijne dagen toegewenst.

    mvg Jan
     
  4. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    in een rcmodel van dit jaar staat een verslag van de bouw van de "de Ruyter" in blik
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hallo Bol,

    Een verslag van de bouw van "de Ruyter" in blik lijkt mij fantastisch maar hoe krijg ik die in mijn bezit?

    ps
    Bedankt voor je reactie

    mvg
    Jan
     
  6. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    hallo Jan,

    Ik ben wel laat met het mailen over dit onderwerp, want ik had je probleem nog niet gelezen.
    Ik maak al jaren modellen uit blikjes, metalen doppen en deksels w.o. autootjes en treinen. alles is zoveel mogelijk uit gerecycled blikmateriaal vervaardigd. Ik maak hier gewoon ontwerpen van (ACAD) en hieruit de modellen. ik heb ze zowel met metaal- als CA-lijm aan elkaar gelijmd, maar ook gesoldeerd. net waar ik zin in had. Zelf vind ik het lijmen makkelijker dan solderen, want dan moet je eerst het blik zuiveren en weer vertinnen. met lijmen hoeft dat (bijna) niet. Ca-lijm wil nog wel eens tegen stribbelen, dus een beetje ontvetten doet al wonderen.Mocht je meer willen weten over deze modellen (foto`s) en tekeningen e.d. laat het me dan even weten.

    groeten,

    Ton
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    zo iets dan (sory van de reclamen)
    [​IMG]
     
  8. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    hmzl ga je ook scheel van kijken 8O !
     
  9. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Heb je bij het gebruik van blik geen last van slecht ontvangst. Opzich is het idee leuk maar ik vraag me af wat het met het bereik van je ontvanger doet al dat blik.
    Spreek niet uit ervarig hoor maar gewoon mijn eerste gadachte.

    gr Remco
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het is niet mijn vliegtuig ik heb hem gevonde op internet
     
  11. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Leuk vliegtuigje. Die heb ik nog niet gemaakt. Ik bouw alleen maar trein en automodellen van blikwerk. Misschien ga ik me ook eens met vliegtuigen bezig houden. Overigens zou ik ook wel eens een fotootje willen laten zien, alleen weet ik nog niet hoe ik dat in dit forum moet doen. Heeft iemand een idee, want ik ben maar een leek op computergebied.

    Ton.
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord

Deel Deze Pagina