lek stroom in me boot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door heli pedro, 21 jun 2018.

  1. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    hallo vraag aan de kenners in de scheeps bouw.
    heb hier 2 boten gebouwd met 2 raboesch high torque 730 moters in telkens 2 stuks per boot.
    heb er ook een apm in gebouwd om op gps te kunnen varen.
    ene romp zitten er alu as kokers met roulement in de ander zelf bouw messing kokers met bronzen lager.
    beide boten hebben zelfde probleem in manueel varen ze correct goed en doen ze wat moet.
    vanaf je in auto mode gaat due een route wil varen gaat het fout de boten beginnen afwisselend links rechts te draaien.
    zaterdag ben ik beginnen zoeken en ben einde raad.
    apm gecalibreerd compas gecalibreerd en her daan meer maals.
    een apm heeft geen geheim denk ik en heb gedaan wat moet.
    heb nog een andere boot met een bruschless setup in met ook een apm erin waar het wel correct gaat.
    als ik die apm verplaats van boot doet hij het ook niet anders om net zelfde als ik de nieuwe apm in de oude boot zet werkt hij ook.
    dus probleem apm is het niet vermoedelijk
    dan verder beginnen zoeken wand het probleem vind plaats vanaf de assen water raken op het droge gaat het goed.
    daarom denk ik aan een lek stroom via de as naar moter heb het ook getest as los gemaakt van de moter boot op het water gezet en de apm werkt correct.
    vanaf de as er terug in geplugd zit is terug niet goed.

    dus met zekerheid een lek stroom of hoe noemen jullie het.
    nu goed hoe kan dit opgelost worden de raboesch moters zijn ontstoort normaal gezien van in de fabriek al enkel de 47nf zit er niet tussen vermoed ik zou het probleem opgelost zijn met een 47nf tussen +en - te zetten?

    andere motoren geen idee toch niet mogelijk er 4 stuk zijn.
     
  2. Solutio

    Solutio

    Lid geworden:
    31 okt 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Aan boord
    Wat voor koppelingen zitter er tussen motor en schroefas?
     
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet gehinderd door enige kennis van zaken, en gewoon mijn boerenlogica hierop loslatend:

    Uitgaande van dat de boot van kunststof is, en de lekstroom (als dat het is, tenminste) dus van de ene schroefas via het water naar de andere loopt, zou het probleem dus ook op moeten treden als je gewoon een electrische verbinding maakt tussen beide schroefassen.
    Dat kun je eens proberen als test.

    Verder zou ik eens kijken, of er een spanningsverschil is tussen je schroefassen, en de afzonderlijke + en - pool van je accu. Vooral letten op verschillen (dat de ene as geleiding naar de + vertoont, en de andere naar de - bijvoorbeeld)

    Sowiso zou het probleem opgelost moeten zijn met kunststof koppelingen, dan zouden de schroefassen geisoleerd moeten zijn van de motoren.
    Maar zo terugdenkend, zou ik zeggen dat het probleem ligt in de motoren: bij mijn weten mogen de uitgaande assen geen electrisch contact hebben met het stroomcircuit.

    Hoe dan ook denk ik dat kunststof koppelingen het probleem op moeten lossen, al is dat volgens mij eerder symptoombestrijding dan werkelijke probleemoplossing.
     
  5. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de romp is uit polyester en geen kunststof

    mvg
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Eh, polyester is kunststof, weliswaar geen Polystyreen of ABS, maar wel kunststof.
    Normaliter niet elektrisch geleidend.

    Groeten, Jan.
     
  7. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ok jan dat dacht ik ook maar toch heeft de compass van de apm en de se100 antenne een afwijking als de gps en apm in de romp zit vanaf je de apm 8cm boven de romp zet zwevend zogezegd is de afwijking miniem. 8 cm is gelijk met de boven kand romp en net onder het deksel.
    dus de romp moet ergens een straling af geven de boot licht hans uiteen nu ben eerst aan zoeken hoe het compass juist te houden als ik iets monteer dus iedere kabel of toestel test van het compass
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kort gezegd: alles wat geen glas, metaal of steen is, en niet aan een boom of dier groeit, is kunststof.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een kompas (ook zo'n electronisch ding) werkt met magnetisme, en magnetisme is geen "straling". Je electromotoren geven een licht magnetisch veld af, en alle stroomvoerende draden ook.
    Een modelboot met electromotoren is over het algemeen een redelijk ongeschikte plaats voor een magnetisch kompas.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Motoren en bekabeling veroorzaken een magnetisch veld. Kan me voorstellen een kompas wordt beïnvloed door dat magnetisch veld en dat dit voor een afwijking zorgt. Als de motor uit het water draait is de stroom door de motor en bekabeling gering, dus is er weinig invloed op het kompas. Als de boot in het water ligt, verbruikt de motor (veel) meer stroom, dus ook het magnetisch veld dat de motor en bekabeling opwekt is veel groter.

    Vonken tussen de collector en de borstels kunnen ook een storingsbron zijn. Hier geldt dat de motor goed ontstoord moet worden. Als er over de borstels slecht één condensator is geplaatst, dan is dat wel erg mager. Zou er ten minste twee condensatoren bij plaatsen. Op elke motoraansluiting een condensator naar het huis van de motor. Dit desnoods nog uitbreiden met smoorspoelen. Ontstoorsetjes zijn in de modelbouwhandel te koop.

    Dat er lekstromen zijn die deze storingen veroorzaken, daar geloof ik niet zo in.
     
  11. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    hoi brutus je merkt op alles wat geen glas is wat is polyester dan glasvezelmat daar zit glas in verwerkt dus polyester is geen kunststof?
     
  12. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ja dat er een magnetisch veld is van de motoren weet ik en ook van de stroom draden, dit heb ik intussen opgemerkt tijdens de testen ik bezig ben met steeds een component extra toe te voegen.
    de stroom draden die wago's bevoorraden gaven al afwijking op het compass, oplossing wago verplaatst kortere stroom draden daardoor en weg van het compass.
    momenteel heb ik er terug in zitten de voeding naar de wago's van achter naar voor, de apm met se100 antenne, voeding van de apm, ubec voor de ontvanger. straks ha ik verder eerst werken nu.
    deze dingen doen het compass momenteel niet tilt slaan dus.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Officieel heet het materiaal waar de romp van is gemaakt "glasvezel versterkt polyester". Het polyester waarmee de glasvezel wordt geïmpregneerd is de kunststof.

    In plaats van polyester wordt tegenwoordig vaak epoxy gebruikt, een andere kunststof.
     
  14. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ok dat staat dus.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Wago verbindingsklemmen? Dat is niet bepaald standaard modelbouwmateriaal. Plaats eens een foto van het interieur van de boot?
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is erg kort door de bocht. Feitelijk is een kunststof een synthetisch vervaardigd materiaal. Het is geen natuurlijke stof maar door een chemisch proces gemaakt van bijvoorbeeld olie of gas.
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Daar ben ik intussen ook heel benieuwd naar!

    En ook naar de plaatsing vd APM tov de bedrading.
     
  18. Solutio

    Solutio

    Lid geworden:
    31 okt 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Aan boord
    Wel stukken beter als kroonsteen, je kunt ze alleen niet zo makkelijk vastschroeven.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zei ik toch? als het niet "van nature" voorkomt, is het een kunststof....
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben ook wel benieuwd; een twee motorige politie (me) boot zie je niet zo vaak.
     

Deel Deze Pagina