Lengte kabel accu - esc

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MaartenCornelissen, 11 feb 2017.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik dacht dat de maximale lengte van de kabel tussen de accu en de regelaar 30 cm was. Blijkt echter bij de sunrise ICE30 slechts 20 cm te zijn, lees ik nu in de manual. Tja, en ik heb 25 cm in mijn model en inkorten is niet goed mogelijk.
    Nu vroeg ik me af hoe erg is dat als je eigenlijk alleen volgas vliegt? (het is een F5J model). Alleen bij het opstarten loopt de regelaar in pak 'm beet 2 seconden van 0 naar vol gas. Overbelast ik de condensatoren in de esc hiermee met kans op doorbranden en uitval op termijn, of is dat vooral het geval als je 60% tot 99% gas vliegt?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een ESC van een borstelloze motor schakelt altijd. De wikkelingen in de motor moeten immers op het juiste moment worden in- en uitgeschakeld.

    Er zijn fabrikanten van ESC's die een maximale kabellengte tussen ESC en accu aangeven van 15 cm.
    Bij een te lange kabel kan de ESC oververhit raken.

    Kan je de kabellengte niet korter maken dan kan je extra condensatoren opnemen. Zie dit: http://www.castlecreations.com/en/accessories-for-fixed-wing/cc-cap-pack-011-0002-02
     
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Aha, ik dacht wel eens ergens gelezen te hebben dat een regelaar bij 'half' gas het zwaarste belast werd.
    Die condesator set van castelcreations is groter dan de regelaar zelf :eek: , dat past er in mijn rompje niet meer bij. Maar kan ik misschien ook met een kleinere condensator toe? Geen idee echter hoe je dat berekend.
    Wel jammer dat ik het hele zaakje weer moet demonteren, het zat er net allemaal zo strak in.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ja, met deellast is het probleem van spanningspieken groter dan bij vollast, maar ook dan zullen de condensatoren helpen.
    Wanneer je regelaar qua spanning ruim bemeten is zal het probleem ook meevallen, bv bij 3S gebruik op een 6S regelaar.
    Maar als je een licht accu'tje hebt met langere draden en op 3S vliegt met een 2-3S regelaar zou ik toch een paar goede condensatoren bij solderen.
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Tja, ik heb 3 cellen en de regelaar gaat tot 4 dus dat houdt niet over.
    Op de condensators in de regelaar zie ik staan: 25 volt, 330 micro farad ZLH. Kan ik als werktuigbouwer met die omschrijving naar de electronica zaak en kom ik dan terug met iets wat de spanningspieken dempt?
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Als je die krijgen kan bij je electronica zaak zit je goed. Het zijn de condensatoren die veel voor dit specifieke doel worden gebruikt. De ZLH is een type van Rubicon met een lage ESR (equivalent series resistance).
    Je kunt ook Rubicon ZLJ nemen of Panasonic FM.
    Een stuk of 3 parallel is mooi in jouw geval.
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort

Deel Deze Pagina