Lengte sleep kabel

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Gert-Jan, 3 jul 2016.

  1. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Samen met een clubgenoot gaan we binnenkort het erop wagen om mijn b4 te slepen. Maar wat is de lengte van de sleep kabel ?

    Alvast bedankt voor al jullie reactie.

    gj
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wij sleepte altijd met 20mtr maar we zijn er achter gekomen dat je met 30mtr veel relaxter sleept.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben achter mijn Mentor met 30 meter begonnen en heb hem juist wat ingekort omdat ik zo'n lange kabel erg onhandelbaar vond en omdat hij best veel weerstand gaf.
    Persoonlijke voorkeur speelt dus mee.
     
    jve vindt dit leuk.
  4. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Jongens bedankt voor jullie reactie,

    Ik zat zelf al te denken tussen de 25 en 30 meter. Dit bevestigd dat ik redelijk goed zat. Ik ga er 27.5 meter van maken stuk schuim buis voor bescherming kielvlak erop 2 oogjes en klaar is klara.

    gj
     
    serge pot, Berrie en jve vinden dit leuk.
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Veel hangt ook af van de grootte van de modellen. Wij vliegen bij Cumulus zwevers tot 3,5 meter met een kabel van 15 meter. Maar wij slepen meerdere dagen per week dus we zijn wel redelijk aan elkaar gewend
     
  6. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    We zetten in op ongeveer 27.5 meter en zien van daaruit wel verder.

    gj
     
    jve vindt dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Terecht, want afknippen is makkelijker dan bijknippen :rofl:
     
    jan brilman en Gert-Jan vinden dit leuk.
  8. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    jve en Berrie vinden dit leuk.
  9. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Hangt af van het gewicht en de grote van de combinatie, moet wel in balans zijn natuurlijk.
    Vergeet geen breukstukjes aan de sleepkist en zwever, kan je één of twee kisten schelen als het fout gaat...
     
  10. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Jan,

    Ik weet dat bij echte zwevers breuk platen worden gebruikt maar bij rc heb ik het nog nooit gezien. Lijn kan 26 kg hebben weet zo niet hoe dik hij is zal rond de 3.5 mm zijn gevlochten nylon zodat deze niet te veel rekt. We zullen zien hoe het gaat. Ik zal de zwever besturen en een clubgenoot een biglift. Ik heb vaker achter een sleper gehangen met deze kist hij heeft nog nooit gesleept. We kunnen beide loskoppelen, dus we gaan het beleven binnenkort als mijn clubgenoot er klaar voor is.

    gj
     
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    hallo,
    ik gebruik een gevlochten nylon lijn van rond 6mm en ongeveer 30 meter lang .
    Aan de sleepkist zijde zit aan deze lijn een nylon lus ( vis) lijntje van 1.1mm trekkracht ong. 60 kilogram en aan de zweverzijde een nylonlus van 0,8mm trekkracht ongeveer van 35 kilogram. En voor de iets kleinere en lichtere zwevers een nylon lus van 0,6mm trekkracht van ongeveer 22 kilogram .

    Persoonlijk vindt ik de grotere diameter van de sleeplijn als voordeel hebben dat hij goed zichtbaar is .En ook doordat hij iets zwaarder is mooi doorhangt en daardoor eventuele "klappen" als de zwever iets is ingelopen beter opvangt .
     
  12. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Ik begon ook met een big-lift met een Cirrus erachter.
    Zelf gebruikte ik katoendraadjes die je met beide handen kaot kon trekken.
    Tijdens een goede sleep komen er niet veel krachten op de lijn, het breukstukje moet bij een flinke ruk kunnen breken, maar niet bij het starten natuurlijk.
    ZORG dat beiden de vinger tegen de ontkoppelknop hebben, je bent te laat als je hem moet zoeken.
    Maak je eerste sleeps rechtuit en kort, zonder bochten, de 1e sleep heb je nml al zenuwen genoeg en de 2e misschien nog meer als de 1e fout ging.
    Ga na wat ervaring ruim zigzaggend omhoog, bochten kun je pas maken na op elkaar ingespeeld te zijn.
    BIGGS had destijds een mooi theorie-sleep-boek, als je dit las had je de helft van de sleep al goed gedaan.
    Probeer je 1e sleeps te maken met niet teveel wind en weinig/geen thermiek bv in de avond.
    Succes en houd het heel!
     
  13. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    J.B.

    Zoiets heb ik ook gemaakt.

    gj
     
    J.B vindt dit leuk.
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    interessant, binnenkort starten we ook met het slepen...
     
  15. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Zodra we gesleept hebben zal ik posten .

    gj
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  16. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.
    Ik heb een 6 mm gevlochten lijn gehaald van 30 meter. Hoe kun je het beste deze lijn verbinden met een nylon lijn. Sommige maken gebruik van een musketon haak.
    Nu vraag ik mij wel af of deze niet door het stabilo heen slaat als je deze afwerpt. Graag wat advies met eventueel wat foto's. Zodra het een beetje weer wordt ga ik voor het eerst met de Rascal 110 slepen. Wel vele keren achter een sleper gehangen maar dit zal toch anders zijn ;)
    Gr Adrie
     
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    slepen.jpg
    Precies zo als je schrijft , met een musketonhaak en daarin een nylonlijntje. Dit aan de zwever zijde ..
    Aan de sleepkist zijde een lus maken in je sleeplijn . en dan door deze lus het nylondraadje welke in de sleephaak van de sleepkist komt.
    Verder kun je nog een meter isolatieschuim( voor CV buizen doen, zodat het hoogteroer en richtings roer beschermt zijn tegen eventuele "klappen enz"van de sleeplijn .
    Dus geen musketonhaak aan de sleepkist zijde.
    Voordeel musketonhaak zwever zijde is het snel kunnen aanhaken van een nieuwe zwever .

    Misschien nog leuk om te weten , in het blad Aufwind schrijft Richard Branderhorst over het slepen en gesleept worden . In het laatste nummer 2/2018 staat deel 5 al.
    Hier worden alle ins en outs over het slepen uitvoerig beschreven en ook toegelicht met foto's

    En zo ziet het er in de lucht dan uit

    slepen 1.JPG
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2018
    Superior vindt dit leuk.
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Adrie, hier hetzelfde, ik ga 30mtr 4mm hanteren met een v-vorm als bevestinging aan mijn Pawnee (2 koppelingen). Ik wil de v-vorm bevestingen met visdraad en krimpkous (weet nog niet precies hoe). Aan de uiteinden ook visdraad en krimpkous. Bij de romp komt een stuk gevlochten beschermkous, dat maakt de draad daar iets stugger. Het doel is om de hele lijn zo glad mogelijk te houden (geen knopen).
    Groet, Willem
     
    Superior vindt dit leuk.
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dank voor jullie berichtje. Maak aan beide zijden maar een lus met een paalsteek met een krimpkous erom heen. Isolatie schuim heb ik nog liggen.
    Kijken wat voor vislijn ik nog heb liggen. Maar eens gaan knutselen morgen:D
     
    J.B vindt dit leuk.
  20. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Suggesties welke knoop te gebruiken om de twee delen van het dikke touw (als je 20 m lang touw komt) aan elkaar maakt?
     

Deel Deze Pagina