[Leren vliegen] Waar is Vasco?

Discussie in 'Beginners' gestart door peterhuppertz, 29 aug 2006.

  1. Nou... Vasco is kennelijk bezig van de aardbodem te verdwijnen. Nu staat zelfs hun web site te koop.

    Intussen hebben we voor morgen onze eerste les geboekt bij een andere vliegschool, te weten First Flight.

    En die Calmato komt er ook wel, denk ik. Van zowel MC Modelbouw in Bilthoven als van één van de leden van dit forum kreeg ik exact hetzelfde advies: Calmato, OS46FXi motor (of iets dergelijks), Graupner MX12.
    Aangezien dit hele handeltje toch nog wel zo'n 550 euro kost, en ik het (als volstrekte beginner, ook met modelvliegtuig-assemblage) ook nog maar vliegklaar in mekaar moet gaan zien te krijgen, zal dat deze maand niet meer worden. :(

    Maar we zitten niet bij de pakken
    [​IMG]
    neer. ;)
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Veel plezier bij je eerste les. Als je nog zin hebt om een keer op het veld van MVC-MN met mijn calmato te vliegen, dan kan dat.. dan zou het deze keer misschien wel handig zijn om even telefoonnummers uit te wisselen zodat ik weet hoe laat je er ben en jou ook kan laten weten als er op m'n werk een storing is die ik moet oplossen waardoor ik niet kan ;)
     
  3. Ikzelf wel.
    Afgelopen zaterdag was de sfeer bij de club niet zeer geanimeerd... clubhuisfrustraties, en het weer werkte ook niet mee... de indruk die we eraan overhielden was wat "mat". Ik denk dat ik mijn lief er eerst van moet overtuigen dat ze het een tweede kans moet geven.

    ... zit wat in... je hebt een PB. :D
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Ah ja we hebben een nieuw clubhuis en 'de vaste ploeg' had daar al veel uren en tijd in gestoken, ze waren moe en afgemat en dan krijg je dat..
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    In montfoort zijn we door afwezigheid van een clubhuis altijd zeeeeer geanimeerd :D
     
  6. Vandaag dus de eerste les gehad (van Ron Schmidt).

    Het begon wel feestelijk... Ron zat ineens zonder auto. Eerder vandaag zette hij de automaat in D, liet de rem los, gaf gas, maar rijden, ho maar (tsja, we zullen maar zeggen, dat krijg je als je een XJ Sovereign van 21 jaar oud rijdt). ;)

    Dus visten wij hem maar even op in de 7 maanden oude Avensis Wagon (die natuurlijk veel saaier is, maar WEL rolt als je 'm in D zet. Hihi).

    Ron had een Avistar hoogdekker bij zich. Volgens hem niet zo'n 'makkelijke' trainer als de meeste trainers - de vleugelvorm is die van een snel vliegtuig (beetje bol aan de onderkant... ik snap dan zelf wel dat het geen 'zwever' is), en volgens Ron reageert dit toestel wat 'feller' op de besturing dan een gewone trainer. Dikke viertaktmotor aan de voorkant (leuk gezicht, die kleine stoterstangetjes). Zwaar overdreven voor een trainer (maar het voordeel was wel dat hij pas laat hoefde in te grijpen, wat 'ie dan ook deed... later meer).
    De besturing gebeurde met een MX-12, die via een navelstreng aan zijn MX-16 gekoppeld was. Hoe de stick mode heet weet ik niet, maar rechts was sturen en gas, en links was het hoogteroer.

    Na een korte, redelijk heldere uitleg over waarom een vliegtuig vliegt, de bediening en de procedures, kreeg Janny de zender in de handen, en begon de eerste praktijkles - linker bochtjes draaien.
    Ze had zelf niet het gevoel dat ze er veel van bakte, maar Ron was tevreden over haar vorderingen.
    Na een rondje of acht ging er ergens een piepertje af. Afhankelijk van de indruk die Ron had over of de leerling het nog 'trok' (geloof het of niet, maar zo'n eerste les vergt behoorlijk wat concentratie, en Janny was af en toe blij dat het piepertje afging). Dan bracht Ron het toestel aan de grond, en werden onder het bijtanken de leermomenten van de vlucht doorgenomen.

    Janny pikte ook een half uurtje van mijn eerste les in, en daarna mocht ik... ook linker bochtjes draaien.
    Mijn eerste volledige rondje verliep zowaar zonder één enkele ingreep (hoewel het om half acht al wat donkerder werd, en de wind ook iets meer opstak, wat het verschil in hoogte vasthouden tussen de twee helften van de rondjes voor mijn gevoel iets groter maakte). Daarna nam Ron wel af en toe de besturing over als ik het iets te bont maakte.

    Wat ons opviel is dat Ron je redelijk wat kans gaf (wat langer dan we verwacht hadden) om zelf het toestel uit een stuurfoutje te trekken. Het overkwam ons allebei wel een keer dat we dachten "ojee, ik ben het aan het verklooien... waar blijft die klik nou?" (de klik die je hoort als hij zegt "ik pak 'm even over") en dat je het vervolgens toch zelf oploste.

    En inderdaad... soms valt het niet mee om, als het toestel op je af komt, te weten of de correctie die je wilt nou links of rechts is.

    Natuurlijk zei Ron, toen ik aan het vliegen was, ook nog even "trek 'm nou maar eens ECHT omhoog" :D Uh-oh... maar ik kreeg 'm zelf weer goed. ;)
    En natuurlijk liet hij ons ook nog even zien wat je allemaal kan doen met zo'n ding (ondersteboven vliegen, hoveren, tot een meter of vijftig omhoog en dan alles uit... en dan op minder dan tien meter boven het gras, toen wij allebei dachten "die is dood" het ding uit de vrille trekken.

    Omdat na mijn eerste oefeningen (een kwartiertje ongeveer) bleek dat de motor aan de voorkant uit zijn ophanging was getrild, was mijn eerste les ietwat (10 minuten) voortijdig geëindigd. Hij wou 'm nog uit mekaar gaan halen, maar ik had iets van "tegen de tijd dat je dat weer vast hebt is het te donker", en dat klopte ook wel.

    Wat we allebei weten is dat de onzekerheden die je aan die eerste vlucht overhoudt voornamelijk terug te voeren zijn op het feit dat de automatismen er nog he-le-maal-niet zijn. Het is nog net niet zo dat je, als je een bocht inzet, en je weet dat je, na het inzetten van de bocht, het toestel iets moet optrekken, naar de stuurknuppeltjes moet gaan kijken, maar het 'gevoel' ontbreekt nog helemaal... en dat is denk ik gewoon een kwestie van veel en regelmatig doen.

    Wat op zich bemoedigend is, is dat we allebei wel complete rondjes hebben gevlogen waarbij Ron niet ingreep. Het scheelt wel dat hij (voor ons gevoel dan toch) je redelijk lang de gelegenheid gaf om fouten zelf te herstellen, en pas wanneer het toestel behoorlijk in de buurt van de bomen of de grond kwam, de schakelaar omgooide.
    Wat ons opviel was het feit dat het toestel zo ontzettend gevoelig is voor kleine stuurbewegingen, en dat geeft je in het begin het gevoel dat je er niet veel van bakt. Volgens Ron is dat bij dit toestel meer het geval dan bij gangbare trainers... zijn filosofie is dat je, als je met dit toestel leert vliegen, je daarna niet schrikt van andere toestellen, en dat je een trainer a la de Calmato gewoon 'lui' (en dus erg makkelijk te vliegen) vindt, en hij was aangenaam verrast met onze vorderingen.

    Evengoed denk ik niet dat ik na vier lessen de basisvaardigheden, inclusief het landen, onder de knie ga hebben.

    Wat me tegenviel aan die Avistar: stickerbekleding, en de vleugels zitten er gewoon met elastiek aan vast.
    [​IMG]
    Wat me eraan meeviel: het ding vliegt (als Ron met de vingers aan de knoppen zit dan toch) geweldig goed, en aan 79 euro voor het vliegtuig moet je denk ik niet zeuren...
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Mooi dat je eerste les een geslaagde was :)
    Dat is mode 1, ook wil split stick genoemd.

    De avistar heeft een symmetrisch profiel en oa daardoor meer geschikt voor 'rare dingen'. Nadeel voor jou zal wel zijn dat je waarsch. langer les nodig hebt voordat je zelfstandig mag vliegen.

    Stickerbekleding kun je vergeten, die komt los. Zelfde als de stripings en uiteindlijk de folie op een calmato. Als ik me niet vergis, is de Avistar van Hobbyco en gecovered met Monokote. Elastieken als vleugelbevestiging is niets mis mee, er zijn zelfs mensen die het beter vinden. Het ziet er wat minder gelikt uit dan 2 (breek)boutjes, maar dat is alles. Wel de elastieken regelmatig vervangen.

    Inderdaad, veel doen.. maar ook zelfvertrouwen is belangrijk, heb ik gemerkt.

    Soms gaat dat sneller dan je denkt. Door het gebruikte toestel kan het zijn dat je wat langer nodig hebt, maar het komt wel hoor..

    Ik ken de Avistar verder niet, nooit gezien, dus veel zinnigs kan ik er niet over zeggen.

    De Calmato heb ik zelf. Hij zal misschien minder 'spannend' zijn, het is zeker geen laf of tam kistje. Er zijn niet zo heel veel, zo niet geen, acrobatics manouvres die hij niet kan, zelfs prophangen doet hij wel (mits voldoende vermogen). Daarnaast is de constructie oerdegelijk, wat wel prettig is. De vleugel is ingedekt piepschuim (piepschuim binnenkant, balsa bekleding, dan folie) en zo goed als onverwoestbaar.

    Denk dat je aan beide toestellen veel plezier kunt hebben. Een goede 6,5 of 7,5 cc 2takt (bv OS 46Fxi) er op en gaan met die banaan :)
     
  8. Ik heb vandaag mijn tweede vliegles gehad van RON. Vanaf de eerste dag dat geinteresseerd ben in het modelvliegen ben ik zoekende geweest naar mensen die mij goede tips en adviezen konden geven. Na een lange zoektocht en onwijs veel leesvoer op internet kwam ik op de website van Ron terecht waar ik gewaarschuwd werd voor de aanschaf van een vliegtuig en de eventuele gevolgen van het alleen vliegen...

    Ron adviseerde mij een keer langs te komen op de koffie en een aantal zaken door te spreken waaronder ook het kostenplaatje.

    Bij ron aangekomen was er inderdaad koffie en een heel goed gesprek over alle facetten van het vliegen. * met name de risicos*

    Ron nodigde mij uit een proefles te komen vliegen met zijn nieuwe leskist die net klaar was, wat ik natuurlijk niet in de wind sloeg.

    de volgende dag ben ik naar ron toegegaan voor de afgesproken proefles en we zijn gaan vliegen op het veld in gouda.

    Wat een ervaring, zweet in mijn bilnaad..... en dan zit je gekoppeld aan een leszender, en echt snel zenuwachtig ben ik niet, maar dit is een hele ervaring.
    Na de les weer eenbakkie en ff napraten, waar ron mij advies gaf over de aanschaf van een vliegtrainer en alle toebehoren. Die ik inmiddels ook allemaal aangeschaft heb.

    Vandaag twee weken later heb ik mijn tweede officiele vlieguur gevlogen, en aangezien mijn eigen kist klaar was *ook weer met dank aan ron* konden we die testen en invliegen, nadat hij de nodige tankjes brandstof ingelopen was.

    Tijdens het invliegen van mijn kist heb een aantal minuten met mijn eigen kist zelfstandig kunnen vliegen, :eek: met ron natuurlijk aan mijn zijde................ Wat een ervaring is dat zeg.

    kortom, ik ben in heel wat modelbouwwinkels geweest, heb de nodige rc internetshops bezocht en ik moet zeggen iedereen is even vriendelijk en de adviezen zijn niet te weinig, maar zoals dit is gelopen verdiend een 10 met een griffel.

    ik kan het iedereen adviseren.

    [/b]
     
  9. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Fijn dat het goed bevallen is :thumbsup:

    Als ik de verhalen zo lees doet Ron goede zaken :p
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig, weer een verslaafde erbij :D
     
  11. Dat valt nog niet mee hè? Met name als 'ie zegt "trek 'm er maar uit" als je eigenlijk rekent op "ik neem 'm even over" ;)
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    En vooral doorgaan :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  13. Je mag één keer raaien, dus verknoei het niet ;)
    gaan we (Janny en ik) door, of gaan we niet door?

    :D
     
  14. Aanvulling: Ron Schmidt schreef me het volgende:

    Kijk, dat is een pragmatische instelling waar misschien wel eens wat in zou kunnen zitten.

    Interessante hobby, dit.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Goud, zo'n antwoord, voor een absoluut incompetente beginner als ik.
    Dankjewel, Ron.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er is een verschil tussen incompetentie en onwetendheid Peter :)
     
  18. Yep. En ik ben zowel incompetent als onwetend ;););)
    Geef me je zender, en ik drijf je toestel 6 voet diep onder de madeliefjes. How's that for incompetent? ;););)

    Het goeie nieuws is dat ik dat van mezelf weet. ;)
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Avistar is een prima kistje en de "stickers" zijn gewoon monokote.
    Het half symmetrische profiel maakt neutrale rugvlucht mogelijk en maakt het eigenlijk ook een aerobatic trainertje.
    Voordeel is dat je vrijwel meteen elke andere kist kan beheersen, nadeel is dat je met dit soort kistjes niet meteen een "veilig" gevoel krijgt maar dat is maar beter ook.

    Om wat routine in het sturen te krijgen is een flightsimulator misschien een goede optie, je leert dan zonder te denken sturen.
    Koop dan wel meteen een goede, de beste op het moment is RealFlight 3, zeer realistisch en incl zender waar je eventueel ook je eigen zender in kan prikken.
    Het is echter geen vervanging voor het echte vliegen, dat is een stukje moeilijker.

    Het is leuk om te lezen dat er nog steeds mensen deze hobby ontdekken en het is volgens mij verstandig om het bij een vliegschool te leren ipv een club.
    Ik weet hoe het gaat op de gemiddelde club en dat kan demotiverend werken voor de beginner.

    Ik lees graag je vorderingen/ ervaringen.

    GJ
     
  20. bjorn

    bjorn Guest

    leuk om te lezen dat er weer iemand bij ron les heeft gehad. ik heb ook les van hem gehad '3 jaar terug' en was in 6 lessen klaar.
    de 1ste keer vond ik zo eng dat ik met knikende benen stond ,maar dat ging snel over. het mooie is dat hij je de tijd geeft om zelf je kistje weer goed telegen als het iets mis gaat, hij houd ook na de landing even een paar minuten pauze om je oogen rust tegeven.
    en zurt niet als je geen zender heb van 1000 euro. het gaat om het vladeren.

    ps ik denk dat als u nog een lesje neemt... dat ook u verslaaft bent.



    schrijf fouten maken is mijn hobby dus daar niet opleten. :wink: :wink:
     

Deel Deze Pagina