leren watervliegen

Discussie in 'Watervliegen' gestart door elrofotografie, 22 jul 2012.

  1. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Even een vraagje.
    Ik vlieg met een Cessna 182 Skylane van Hype met wieltjes.
    Nu wil ik er ook mee gaan watervliegen.
    Is er iets speciaals waar ik op moet letten met landen en opstijgen?

    mvg
    Ronald
     
  2. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vleugels en prop boven het water houden.
     
  3. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Bedankt voor de tip!
     
  4. NL-Quint

    NL-Quint

    Lid geworden:
    18 mrt 2010
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Hoofddorp
    Floats monteren? ;-)
     
  5. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Ronald, dit is waar ik zo'n beetje rekening mee hou.

    De wind heeft wat meer effect op je toestel, wind op je rubber duwt de neus de wind in, dus...
    -Bij start en landing, neus in de wind houden. Zo voorkom je dat je toestel vel naar links of rechts slaat.
    -Rudder zo instellen dan je de volledige uitslag kan geven.
    -Smooth en vooral niet te ver van je af landen. Je moet netjes kunnen landen op vaste bodem.
    -Iets hogere landingssnelheid aanhouden, i.v.m dat door de floats je toestel eerder in stall komt.
    -Vliegtijden inkorten i.v.m meer gewicht en weerstand van je floats. Je wilt niet situatie kopen dat je toestel midden in het meer ligt met een lege lipo.

    Grtz, Frans
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.309
    Locatie:
    Oostvoorne
    leerzaam artikel

    Hoi Ronald ,


    Ik heb een oud artikel over watervliegen ingescand , zeer leuk om eens door te lezen.

    Wings across the water na openen link op de cover klikken om te lezen.

    [​IMG]

    Zelf ook meer weer eens lezen want mijn widgeon is gisteren gecrashed ;)

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.062
    Locatie:
    Baarn
    "Voldoende" motorvermogen is ook belangrijk ... bij te weinig motorvermogen komt het kistje niet los en blijft op het water "plakken", de "wiel" versie komt met dat vermogen wel los van de grond (uiteraard bij een grondstart van een geschikte ondergrond)

    En ook de vorm van de drijvers, heeft invloed op je waterstart ... vooral bij kleine modellen functioneert een "schaal" (V-bodem) drijver minder goed en is een "minder schaal" vlakke bodem te prefereren ... en een goed functionerend waterroer is bijna altijd noodzakelijk ... deze aanpassingen zijn noodzakelijk omdat de eigenschappen van water zich niet aanpassen aan de schaalverhouding van het kistje ...
     
  8. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    bedankt allemaal zover voor de reacties.
    jullie horen binnenkort hoe het is gegaan.

    groeten
    ronald
     
  9. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Succes!

    Zoals hierboven aangegeven vooral soepel en vloeiend aanvliegen en landen. Meestal als je in een natuurlijk watertje vliegt is de kant niet recht, of staan er bomen. Probeer dan een paar keer proef aan te vliegen zonder daadwerkelijk te landen, en kijk of je lekker uitkomt. Doe dat niet te dicht langs de kant, maar hou ruime uitloop aan EN kijk of je voldoende mogelijk hebt om door te starten. Voel je je comfortabel dan netjes landen zoals je op het land zou doen.

    Opstijgen doe ik altijd (nouja meestal...) eerst langzaam aanzetten en dan gas erop. De rest gaat vanzelf...

    Inderdaad ook niet alleen vanwege extra gewicht en weerstand drijvers eerder stoppen, maar ook voor het taxi-werk heb je nog power nodig. Op het land kun je bij een (per ongeluk) dead stick landing je toestel op gaan halen. In het water ook, maar dan moet je je zwembroek bij je hebben :).
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.538
    Locatie:
    Waalwijk
    Omdat er altijd kans is dat er water bij je electronica komt is het verstandig deze te behandelen zodat water er geen vat op heeft. Hiervoor zijn diverse sprays in de handel. Plasti dip kan ook heel handig zijn.
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.309
    Locatie:
    Oostvoorne
    pieter M vindt dit leuk.
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.538
    Locatie:
    Waalwijk
    En? Hoe is het gegaan ?
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Nog een tip, water is erg hard in combinatie met snelheid.
    Probeer zo zacht mogelijk te landen anders gaat het toestel stuiteren.

    Mvg Pascal.
     
    Vinze vindt dit leuk.
  14. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Tijdje niets van mij laten horen.
    De eerste vlucht iets te hard geland dus beetje stuiterend, 2de stukken beter.
    dat het maar snel voorjaar mag worden dan gaan we weer verder met het watervliegen.
     
  15. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Oss
    Heb zelf heel veel watervliegervaring, vloog 10 jaar lang watervliegwedstrijden in binnen en buitenland; kunstvlucht en Stand-Off schaal.
    Misschien dit boek aanschaffen?
    Heb het zelf en ook in PDF.

    [​IMG]

    groetjes,
    Jan
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.784
    Locatie:
    Ederveen
    of naar Spanje komen om te oefenen :)

    (afgelopen week):
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat s hetzelfde toestel toch ?
    Ik meen mij een draadje te herinneren van jou en dat je verstevigingen had aangebracht.
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.784
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, die vliegt nog steeds, is een C182 van Hype.
     
  19. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Wie wil watervliegen, er zijn hier plenty mogelijkheden! Boot, begeleiding en instructie gegarandeerd. Neem gerust contact op: 06-53841334.
    Groet, Bald
     
  20. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    223
    Locatie:
    Amstelveen

Deel Deze Pagina