Levensduur brushed/brushless motoren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door badelaar, 24 jun 2010.

  1. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Lees in diverse post hier op het forum dat brushless motoren een betere keus zijn voor modelbouw/radiografisch speelgoed dan brushed motoren...

    Een van de redenen is dat deze motoren een langere levensduur hebben dan brushed motoren.

    Weet iemand wat de levensduur is van brushed motoren en die van brushless motoren, bijvoorbeeld hoeveel draaiuren ...

    Uiteraard zal dit afhangen van belasting en dergelijke,maar allicht zijn er ergens specs te vinden van fabrikanten ...
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Over het algemeen gaan motoren langer mee dan het model zelf.

    Borstelloos heeft alleen slijtage aan de lagers.
    Borstel motoren zullen als eerste de borstels op zijn en de collector.

    Als de lagertjes goed zijn gaat zo een motortje heel lang mee als je hem normaal belast en niet laat lopen met een flinke onbalans.

    Draai uren zijn mij ook niet bekend. Lang genoeg in ieder geval
     
  3. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ze worden ook minder warm, zijn efficienter wat de lagers ten goede komt. De buitenlopers zijn qua eigen warmte afvoer natuurlijk ideaal. Het kost mij te veel stroom om een duurtest te doen ;) Ze zullen denken dat ik een kwekerij aan het bouwen ben ;)
    Ik heb meer heli's en vliegtuigen versleten dan...euh ik heb nog niet 1 brushless bersleten eigenlijk bedenk ik me nu. Ze gaan lang mee! Wel heb ik er redelijk wat gesloopt door stuurfoutjes [schaam].
    Jakko
     
  4. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Heb intussen al wat lopen Googlen,maar wordt toch niet echt wijzer ... de brushless-motoren lijken praktisch onverslijtbaar. Voor brushed-motoren vond ik op een RC vliegers forum dat die maar een paar uur (4) meegingen of zo'n 30-35 vluchten.

    Tevens vond ik een overzicht van brushed motoren, waarin de levensduur aangeven wordt in "runs" wat dat ook moge zijn ... hierin worden getallen genoemd van 50 tot 400 runs, beetje afhankelijk van het merk ....
     
  5. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    De reden van de vraag is dat ik me afvraag wat de levensduur is van de goedkope motortjes (type 380) in mijn radiografische bootje.

    Wil allerlei toebehoor aanschaffen zoals een lader en wat zwaardere accu's, maar krijg het gevoel dat de kwaliteit van de onderdelen zo minimaal is dat het ding misschien wel eens na een paar maanden intensief gebruik de geest kan geven.

    Iemand ervaringen ?? Bijvoorbeeld met vergelijkbaar "speelgoed"-grade RC materiaal en dan natuurlijk in bijzonder boten ...
     
  6. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik denk dat je op een auto site hebt zitten lezen waar de motoren belast worden in runs of heats van 5 minuten. Sommige regelementen laten nog geen brushless toe. Omdat de auto mannen hun motoren echt heel zwaar belasten slijten de koolborstels erg snel. Deze zijn bij de competitie motoren dan ook heen snel te vervangen. Daarnaast slijt de collector. Die wordt regelmatig afgedraaid om te voorkomen dat de borstels gaan stuiteren. Afdraaien is afhankelijk van de originele dikte van de collector. Dikker koper kun je vaker iets vanaf halen voordat het op is.
    Als je een borstelmotor netjes belast gaan ze ook erg lang mee. Kijk maar naar je stofzuiger thuis...
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Levensduur van motoren is geen exacte wetenschap. Alle in de modelvliegerij toegepaste borstelmotoren worden enorm overbelast. Hoe lang zo'n motor het volhoudt is afhanhelijk van de constructie, de bekende Mabuchi-motoren hebben een supersimpele borstel-collectorconstructie, en de mate van overbelasing. Een levensduur van enkele- tot enkele tientallen uren is zeker realistisch. Voordeel van de Mabuchi motor is de lage prijs. Als een motor het begeeft is deze zonder al te veel kosten te vervangen.

    Borstelloze motoren zijn technisch véél simpeler en daardoor minder kwetsbaar, maar ook daar kan warmteontwikkeling door overbelasing schade veroorzaken.

    Een kwetsbaar punt bij alle motoren zijn de assen. Bij een ongelukkige landing kunnen deze makkelijk krom buigen, Bij een borstelmotor zijn de assen meestal niet te vervangen. Bij borstelloze buitenlopers soms wel.

    Zo zie je, de levensduur is van veel factoren afhankelijk.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2010
  8. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Dat netjes belasten vraag ik me dus wel af .... deze motortjes worden snoeiheet na een half uurtje varen...enige vorm van koeling is afwezig en ook de contructie van de boot laat weinig ventilatie toe ...
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb inmiddels wel een aantal buitenlopertjes afgedankt, maar dat heeft allemaal weinig met slijtage te maken. Vaak met slordigheid. Bevestigingsschroefjes losgetrild en vervolgens de kabeltjes doorgesleten door de draaiende bell... een andere die kennelijk ergens een kortsluiting heeft ontwikkelt want de naaf wordt gloeiend heet... kabeltjes die vlak bij de stator afbreken zijn ook niet makkelijk te repareren.
    Een enthousiasteling zou er misschien nog wel wat mee kunnen, maar voor één à twee tientjes heb je een nieuwe dus daar doe ik niet al te moeilijk over.
     
  10. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    ... deze schatting zal dan toch vooral gelden voor het vliegen, ik neem aan dat zo'n motortje in een auto of boot toch wel langer mee gaat dan een paar uur .. anders zit ik daar denk ik binnenkort wel aan ?
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Het valt allemaal wel mee. Heb 1x een 280 motortje gehad waar daadwerkelijk de koolborstels op waren. Die liep continue op 4 á 5Ampére wat veel meer is dan is toe gestaan, en dan nog zijn er zeker 50 vlieguren mee door gegaan.

    Borstelloos ontwikkeld veel minder warmte bij dezelfde belasting.
    Borstels op de collector geven een enorme wrijving waardoor er veel warmte en verliezen ontstaan.

    Heet worden ze al snel maar ze kunnen ook best wel wat hebben. 60 graden pak je niet meer beet maar het motortje kan wel bijna het dubbele hebben. Al is koeler beter.

    Ik zou gewoon voor Brushless gaan.

    Gr. Dennis
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hangt af van de wijze van gebruik. Zoals al gezegd, ook in een boot hebben deze motortjes het zwaar. Veel meer contiue gebruik als in een vliegtuig, slechte koeling.

    Door de prijs van de motor zijn er weinig redenen om je zorgen te maken. Gaat de motor kapot, voor een handje euro's heb je een nieuwe.

    Je kan ook overschakelen naar een borstelloze motor. Dan heb je ook een andere regelaar nodig en een borstelloze motor kan ook kapot gaan...
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Badelaar,

    De 380 motoren in je boot draaien een prop met behoorlijk wat spoed en die prop is groter dan de diameter van de motor.
    Beide factoren belasten de motoren aanzienlijk meer dan 'netjes' en de slijtage aan de collector en borstels zal hoger zijn, dan wanneer je binnen de specs blijft.

    In feite is het een manier van 'mishandelen' die in speedboten gebruikelijk is, echter daar hebben de motoren borstel én mantelkoeling en is de vaartijd 6-8 minuten.

    Dat je motoren nog leven zonder koeling na een half uurtje varen mag een wonder heten, ze worden namelijk dusdanig heet, dat de magneten op het randje van demagnetiseren zitten, als dat eenmaal gebeurt, is de power van de motor weg.

    Waterkoeling om de can heen zal lastig worden gezien de manier waarop de motoren meestal zijn ingebouwd, borstelkoeling helpt ook al een boel, omdat je de warmte afvoert waar 'ie ontstaat, bij de collector.

    Op de foto een koelspiraal en borstelkoeling (messing pijpjes op de motoraansluitingen gesoldeerd):
    [​IMG]

    Een luxere en effectievere versie:
    [​IMG]

    En de manier om een pijpje op z'n plaats te houden tijdens het vastsolderen:
    [​IMG]

    Het buisje op de foto is te lang (en niet afgebraamd) maar je snapt het idee erachter.

    Als je niet regelmatig nieuwe motoren wilt moeten kopen is het installeren van waterkoeling een must.
    Of je nu borstelmotoren overbelast of borstelloos, in beide gevallen zul je moeten koelen, óf de motoren duidelijk groter kiezen, zodat ze in hun normale werkbereik zitten, in dat geval is waterkoeling een luxe en geen noodzaak.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Is dit wat?
    [​IMG]
    Heeft ook nog wat sterkere broertjes.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Tuurlijk is dat wat.

    Je wilt alleen niet overdreven ver boven het toerental van de originele motoren gaan zitten, een brushless motor heeft sowieso al meet koppel dan het borstelequivalent van dezelfde diameter en dat kun je die plastic wapperprops niet aandoen, dan zijn ze zó weg.

    Een alternatief is om naast de motoren ook de schroefaskokers en de schroefassen en props te gaan 'upgraden', maar pas daar mee op; afgezien van het feit, dat het in de papieren gaat lopen, blijft het een plastic romp, die bij een forse klapper gereduceerd wordt tot een zielig hoopje onderdelen...

    Groeten, Jan.
     
  16. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Pompebled, dank voor de uitgebreide uitleg. Maar mijn doel is niet om de boot te pimpen tot een betere boot ...

    Wilde alleen bijvoorbeeld een zwaardere accu (3600 Mah) kopen om een wat langere vaart-tijd te hebben, maar ik las elders op internet dat iemand zijn Atlantic Yacht al geroosterd had met een 2700 Mah accu.

    Dit bevestigt jouw verhaal dat het een wonder is dat hij het een half uur ongekoeld volhoudt.

    Als ik dan een accu koop met een afwijkend voltage (8,4V) en dat ding is binnen twee maanden doorgebrand, dan is dat natuurlijk zonde, ook al zijn de motoren makkelijk te vervangen...

    Waarschijnlijk is beter om deze boot zo te houden als die is, ik lees op diverse plekken dat het aanpassen van goedkoop spul meestal op teleurstellingen uitloopt en uiteindelijk ook niet echt goedkoper is dan meteen goed materiaal kopen.

    Zal wel ook na jouw verhaal de looptijd in de gaten houden. Heb gisteren ook tussen het varen de boot een kwartier aan de kant gezet met de kap open om te koelen.
     
  17. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    Als je motoren nou al goed heet worden zou ik Jan's raad toch uitvoeren
    door er water koeling op te maken.

    ik heb gisteren mijn 600 motor in rook op zien gaan.
    (deze had wel koeling maar ik voede de motor teveel :))

    maar motoren houden het lang vol als je ze maar een beetje goed behandeld.

    succes
     
  18. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Ja,ja .... ik voel hem al komen ... straks is alleen de buitenkant nog origineel en zit de binnenkant vol met duur spul ...en dan raak ik toch een keer dat net onderwater zittende paaltje in de vijver hier en dan blup ...

    Die plastic propellers upgraden naar metalen is misschien nog wel een idee , al was het maar voor het aangezicht ... of haal ik me daar ook meer mee op de hals dan ik denk ... vooralsnog verkeer ik (met dit heerlijke weer) liever aan de waterkant dan vele avonden op de kluszolder ...
     
  19. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Volgens mij kan ik die er niet zo inzetten .... dan moet de rest van de electronica ook aangepast worden ...

    De regelaar (voor zover het regelaar mag heten) is nu zo'n relais-geval ... en ik denk niet geschikt voor zo'n motor ....
     
  20. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Mijn insteek is meer om dit bootje te gebruiken waarvoor het geschikt is en er intussen een hoop van op te steken. Ik wil eigenlijk alleen een beetje onderhoud doen en misschien wat simpele aanpassingen...

    ... en vooral mijn geld in de zak houden voor een eventuele volgende aanschaf, waarvan ik dan waarschijnlijk veel beter weet wat ik wil en waaraan het allemaal moet voldoen ....
     

Deel Deze Pagina