Li-ion batterij - cell error voltage invalid

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Nico1982, 24 jun 2018.

  1. Nico1982

    Nico1982

    Lid geworden:
    21 mei 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwevegem
    IMG_1335.JPG IMG_6884.JPG Collega's,

    Laatst had ik een paar keer het volgende voor met één van mijn li-ionbatterijen:

    Op zeker ogenblik krijg je de foutmelding "cell error voltage invalid" op de Imax lader. Als ik dan via de functie "battery meter" kijk, dan zie ik dat één van de drie cellen op nul staat, terwijl de andere twee cellen mooi vol zijn. Wat zoekwerk op internet leerde me dat er heel wat filmpjes bestaan over wat je dan kunt doen om deze foutmelding op te heffen (= een soort "reset" door heel even te laden in het NIMH-programma). Aan de hoeveelheid filmpjes te zien die er zijn, lijkt me dit een courant probleem te zijn met li-ionbatterijen, of vergis ik mij?

    Wat ik mij dus afvraag:

    - kan het kwaad voor je batterij? (erg gezond lijkt me dit niet...)
    - hoe wordt deze foutmelding veroorzaakt en hoe kan je ze voorkomen?

    Het is slechts één van mijn drie batterijen die deze foutmelding al een paar keer gaf, met de anderen is er geen probleem.

    Graag jullie advies.

    Groeten
    Nico
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Meet de cellen eens één voor één met een multimeter. Als er dan werkelijk één cel 0V is zal die cel kapot zijn. Een kapotte LiPo kan je niet repareren zeker niet als hij echt 0V is.
    Op het internet gaan allerlei filmpjes rond en er zijn verhalen op fora te vinden die je willen doen geloven dat zo'n LiPo heel makkelijk te redden is. Probeer die trucjes alsjeblieft niet. De kans dat dit fout afloopt is bepaald groot! Je hebt er niets aan als zo'n accu in de fik vliegt.
    Modelbouwers zijn eigenwijs, dat weet ik want ik ben zelf ook zo'n modelbouwer. Daarom kan ik me voorstellen dat je denkt dat het misschien toch wel zal werken en ga je het toch proberen. Doe dat dan ergens waar het geen kwaad kan, buiten op de tegels of zo. Niet dat je er veel aan zult hebben want de kans op slagen is niet erg groot, om niet te zeggen heel klein.
    Het enige wat je kunt doen is de defecte cel uit het pakket halen dan blijft er een 2S pakket over. Het verwijderen van een cel is niet iets wat je makkelijk kan doen zonder kennis van zaken en goed gereedschap. Denk er om dat er veel energie in zo'n accu zit en dat kan erg veel schade aanrichten als dat niet goed wordt behandeld.
    In tegenstelling tot wat sommige misschien denken zijn deze waarschuwingen zijn niet bedoeld om jou dom te laten lijken of om mezelf op te hemelen of zo. Het zijn echt welgemeende waarschuwingen van iemand die behoorlijk veel van deze zaken af weet. Er zijn meer mensen zoals ik op dit forum en zij zullen vrijwel zeker deze waarschuwingen onderschrijven.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Er is een kans dat een van de balancerkabels is afgebroken. Dat zou dan de eerste of de laatste draad op de balancerconnector kunnen zijn. De breuk kan op de balanceraansluiting kunnen zijn, of bij de aansluitingen op de LiPo. Even voorzichtig aan de kabels trekken. Als er een los komt, dan weet je wat er aan de hand is.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uitleg meten per cel:
    www.scriptasylum.com
    (Excellent site for e-folk, lots of goodies, tools, info. Have a look at other menu items. Add to favourites?)
    [​IMG] RC calculations
    → Electrical
    → LiPo pack wiring
    → doorscrollen naar onderstaand plaatje

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2018
  5. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    draadbreuk / slecht contact zou ook mijn eerste ingeving zijn.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    heel simpel te zien.
    ff de voltmeter op de hoofdkabel.
    heb je daar 12 volt oid, en met de optelling van de losse cellen maar 8,34 volt, is er een kabel in de balanceerstekker los.

    heb je op je hoofdkabel ook 8,34, is er echt een cel overleden.

    de oplossing die je zelf aandraagt kan, maar zou ik hier niet zo vlot doen.
    alle LI- ... cellen hebben grote problemen met ondervoltage (gaan ze kapot van), maar nog grotere problemen met overvoltage (krijg je ontpoffingen/steekvlammen van).

    die overvoltage is erg heftig.. heb wel eens wat cellen zien gaan op zo'n manier, dat wil je echt niet in huis.
    Als jij via de nimh stand zo'n accu een beetje bij gaat laden, heb je kans dat de overige 2 cellen OOK omhoog gaan, en over het veilige voltage heen gaan.
    ze zijn al vrij vol namelijk.

    Heb je een foutje gemaakt, heb je de cel zelf te ver leeg getrokken waarbij 1 cel de dupe was, dan kun je zo'n cel nog wel eens reanimeren.
    die accu is daarna nooit meer 100%. maar het werkt wel eens.
    als zo'n cel al een tijd op 0 volt staat, zou ik er niet eens aan beginnen. te grote kans op grote schade
     
  7. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Ik bedenk me net dat ik laatst ook een LiPo had met soortgelijke error en 0 V. Ook de multimeter vond er niet veel aan, dus die heb ik maar direct afgevoerd (de accu dan;)).
     

Deel Deze Pagina